Öronskabb hur ??
hejsan!
För några år sedan (kankse .. 7 ?) så var jag in till vetten med våran äldsta katt för kastrering, de konstaterade då oxå att han hade öronskabb. Vilket jag inte hade en aning om, hade inte sett några symptom på de såsom "skitiga" öron eller kliande. Fick iaf med oss droppar hem och katten blev bra antar jag ioch med att jag inte såg någon skillnad.
Äldsta katten har nu hunnit bli nio år och fått två kattkompisar, oxå utekatter. Jag undrar ibland om de kanske har öronskabb. Inte för att jag sett nånting, och alla ser fina ut i öronen, ingen kliar osv. Men pga att jag inte hade en susning om det första gången jag fick det på katt så undrar man ju…
Bild på gammelkatten och yngsta (dock gammalt kort, lilla katten har nu blivit stor :)
Be vetten titta i öronen när du är inne för vaccination varje år, för du vaccinerar väl dina katter?. När de dessutom är så gamla som nio så bör ni även göra en hälsoundersökning.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
nej katterna är inte vaccinerade. Varför borde han hälsokollas om han mår bra ?
#2 För att upptäcka åldersrelaterade sjukdommar i tid. Du bör vacc dina katter
Jo jag är medveten om att alla katter bör vaccineras. Jag förstod att det var för att upptäcka åldersrelaterade sjukdommar, vad jag undrade var, VAD för sjukdommar ?
Diabetes, njursvikt, forl, artros, hjärtsjukdomar, ämnesomsättningen
#5 Och nått av det brukar drabba alla gamla katter?
Jag lär säga att det känns onödigt att åka till vetten och undersöka en katt som är pigg och glad bara för att han är 9 år.
men du behandlade väl alla katterna mot skabb?? dom behöver inte visa dom klassiska symptomen.. men behandlas inte alla,ja då är du snart där igen..
S*Winsnes Wilda

#6 Dessa sjukdomar är vanliga, även hos medelålders och till och med unga katter. Upptäcks det inte i tid kan kroppen vara för hårt åtgången för att katten ska kunna räddas till ett fortsatt bra liv.
#8 Som sagt så var detta typ 7 år sedan han behandldes mot öronskabben och var då ensamkatt.
#9 Okej jag förstår. Men om katten får en allvarlig sjukdom så borde han väl visa symptom? Han har varit fullt frisk till för nått år sedan då han fick en förkylning gick dock över på nån vecka med medicin.
Hur viktigt är det egentligen och vaccinera? Ja menar, han har varit utekatt i nio år och bara haft EN förkylning på detta..

#10 Nej det är inte säkert att du ser symptomen - du hör inte om katten har blåsljud på hjärtat, och njursvikt upptäcks ofta alldeles för sent eftersom symptomen är så minimala precis i början. Bara ett par exempel.
IceJossan och Marad har rätt. Min katt skulle sövas för rutinborttagning av tandsten. Eftersom han är 10 år tog veterinären ett blodprov för att kolla värdena. Det visade sig att katten hade redan rejält nedsatt njurfunktion. Jag hade aldrig kunnat tro det eftersom han ser ut att vara tiptop, äter, dricker och kissar som han alltid gjort.
Jag är så glad för blodprovet eftersom jag i tid kan göra något, nu får katten specialfoder. När njurarna börjar ge symptom är det ofta försent att påverka utgången sa veterinären. Blodprovet var inte dyrt så framöver kommer jag att kolla mina katter from 8-9 år och rekommenderar alla att göra detsamma.
Speciellt om man har katt som även är ute är det svårare att märka om de har problem.
Min har leverproblem som jag märkte då han började lukta illa i munnen o kräkas.Ringde vet o tog blodprov o han får nu levermat i från veterinären.
alla djur och speciellt katter ( min åsikt där) "mörkar" sitt mående väldigt "bra" tyvärr. hos katt är ju kurrandet/spinnandet för oss = mår bra men det kan lika gärna vara tvärtom dvs en katt spinner för att "trösta" sig eller pga smärta..
TS, sorry jag läste slarvigt..
S*Winsnes Wilda