Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2597 ggr
kaaniin
0

Kattuppfödning

Jag vet att jag kommer låta väldigt oproffsig, men hur gör man när man har en kattuppfödning? Har man honor i ett rum och hanar i ett annat, eller har man alla katter i olika rum ifall de skulle bråka? Katterna kan väll inte vara utekatter då? Tack för svar!

dagdrivarn
0

Det är nog lite olika hur olika uppfödare har det.

Själv har jag ett hanrum/parningsrum där jag främst tar emot parningar, och som reserv i de fall en hane skulle börja markera revir och helt enkelt inte kan gå fritt fram tills han kasteras.

Men jag har turen att ha en bra planerad lägenhet så jag har honorna i ena delen och hanarna i andra. Hanarna går i vardagsrum/matrum och kök och honorna har tillgång till två sovrum, hanrummet en gång, hallen och två toaletter.

Nu har ju heller inte alla uppfödare egna hanar, det vanliga är ju att man börjar med en hona och sen kanske sparar avkomma och så småningom efter något år skaffar sig en egen hane.

Andra har honorna gående fritt och hanarna i hanrum (hanar är ju fertila mycket begränsad tid och mår inte dåligt av att en kort period bo i egna rum). Ytterligare andra låter hanar och honor gå ihop ch ger hanarna p-piller, den sista lösningen är väl den mest osäkra då p-piller inte är något som hindrar honan att bli dräktig utan bara förhindrar löp.

Man har inte fertila katter gående ute och som regel inte kastrater heller pga alla smittorisker det för med sig att ha utekatt.

Egentligen finns det ingen anledning att ha någon katt ute, men det är en helt annan diskussion.

De flesta katter går bra ihop, ibland stöter man på individer som bara inte tål varandra, då får man överväga att omplacera att ha katter åtskilda i all evighet fungerar ju inte. Vad man dock alltid skall tänka på när man planerar uppfödning och om man planerar att ha flera katter är att man ser över vilka möjligheter man har till att isolera om olyckan skulle vara framme och man skulle få in något riktigt eländigt smittsamt i katteriet. Då kan det vara nödvändigt att isolera en, flera eller kanske alla katterna.

Hoppas det gav dig lite svar på dina frågor i alla fall.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Jina
0

Jag har mina honor (fertila och kastrater) boende med mig precis som vilken kattägare som helst. De gosar i soffan, hjälper till i köket och sover i sängen. De har tillgång till innätad balkong.

Min första hane köpte jag förra veckan. Han bor hos fodervärd med två kastrerade hanar. Jag vill minimera stressen med att träffa fertila katter, och hoppas på så vis slippa en pissenisse.

kaaniin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

# 1 & 2 Jättebra svar, tack !!! Nu förstår jag bättre ! :)

Silvestris
0

Folk gör som sagt olika. Jag har oftast bara honor hemma och jag har aldrig haft fler än två fertila honor samtidigt. När jag har en fertil hane hemma är det en hane som är tänkt att para alla fertila honor jag har. Strilande hanar behöver som regel ett eget rum där de kan vara på nätterna eller när man inte är hemma, i övrigt får de (hos mig) gå lösa med de andra katterna bara det att de har små brallor på sig så att de inte ska pinka ner hela hemmet. Just nu har jag hanen hos fodervärd och han revirmarkerar ingenting så han lever som vilken sällskapskatt som helst.

Mina katter är bara ute i rastgård eller på den innätade balkongen. Ibland även i sele och koppel.

annzoo
0

Jag har både kastreter (honor), fertila honor och en fertil hane. Hanen har ett separat rum med egen innätad altan då han började strila, han är strilfri i sitt rum där inga honor har ännu blivit insläppta då jag inte vill trigga igång han ännu mer. Utanför rummet har han hankattsbyxor då jag inte vill att han kissar ner hela lägenheten=)

Har bara ehövt omplacera en katt som inte fungerade i flocken. Men just nu är alla harmoniska och nöjda=)

Adrina
0

#1 Va? Varför finns det ingen anledning att ha någon katt ute? Själv tycker jag helt tvärtom, varför ska man ha sina katter inne hela tiden?

Cazzos
0

#6 Skulle du låta din okastrerade katt springa ute?

Kastrerade katter är inga problem att ha ute, men jag tror inte att #1 syftar på att ha kastrerade katter ute, om jag förstått rätt.

Adrina
0

#6 Nej, måste varit jag som missförstått. Eftersom h*n skrev Egentligen finns det ingen anledning att ha någon katt ute, men det är en helt annan diskussion.

Jag blev lite rädd där ett tag Tungan ute

Cazzos
0

#8 Jag tror nog inte att en seriös uppfödare skulle låta sina okastrerade katter springa ute Tungan ute

Men jag tycker att man kan gå ut i koppel med sin katt lite då och då, och om man har möjlighet att ha sin kastrerade katt ute och inne, så är det bra om man kunde låta den vara ute och vara mer självständig än vad den redan är..

Jina
0

Personligen tycker jag inte någon katt ska vara utekatt. Men det är en annan diskussion och väldigt OT.

Adrina
0

#10 vad tycker du om ute och innekatter, då? Att dem får komma in när dem vill, eller var det de du syftade på?

Jina
0

#11 Det är ju vad som i dagligt tal kallas utekatt.

Adrina
0

#12 Okej, interessant att du tycker så. Har nämligen aldrig hört talas om folk som inte tycker man ska ha sin katt ute. Bara tvärtom Tungan ute

ravenkitty
0

#10 Samma här, dock är det en OT diskussion som du påpeka :)

dagdrivarn
1

#6 Frisk luft behöver alla levande varelser, men det finns ingen anledning att inte låta katterna få kontrollerad utevistelse.

Men hur många "ute"-hundar känner du?

Eller annat djur? Flört

S*Dagdrivarn Maine Coon

kaaniin
0

Tycker det är bra som de flesta har katterna kontrollerat ute om de inte är kastrerade. :)

Adrina
0

#15 Jag tycker inte att man ska jämföra katter med hundar eftersom dem är så olika. Det finns inte så många hundar som hoppar omkring på sitt klösträd och klöser.

Linnea
0

#17 Katter är djur som alla andra djur. Egentligen kan man inte jämföra något djur med något annat eftersom alla djurslag är olika men kan du nämna något annat tamdjur som tillåts springa fritt ute utan nån som helst kontroll där ägaren inte tar ansvar för tex saker som djuret förstör?

Utevistelse: Ja. Fritt: Nej. I koppel, rastgård, innätad balkong, terass: Ja (Precis som alla andra tamdjur)

Skynda långsamt så går det fortare.

kaaniin
0

#17 Inte alla katter gör det heller.

#18 Katter får det eftersom de (de har inte bra minne men de minns viktiga saker) minns. Ifall de inte har haft det bra så kan de ju sticka iväg, men vet de att huset är ett bra ställe där de får mat och kärlek, så stannar de. De är en av sakerna jag gillar med katter att de liksom väljer en. Jag tycker inte heller att man ska jämföra hundar och katter med varann (eller några andra djur men oftast är det ju dessa två som nämns) eftersom det finns så himla mycket skillnader på dem. Likheter är svåra att hitta många av.

dagdrivarn
0

#17 Givetvis beter sig hundar och katter inte på samma sätt inte heller något annat djur. Hunden var ett exempel då jag inte vet om NÅGOT annat sällskapsdjur som springer fritt ute utan tillsyn. Förstår inte alls vad katters klättrande i klösträd och kloande på detta har med diskussionen inne/utekatt att göra? Om en hund gnager sönder saker inomhus för att den är uttråkad, är det då ok att slänga ut den utan tillsyn precis som med katten menar du??? Eller? Hänger inte med riktigt?

Det finns absolut inga som helst orsaker till utekatt, annat än folks bekvämlighet och ovilja att ta ansvar för det djur de skaffat.

Givetvis kräver en innekatt mer än en utekatt.

Om du hade en häst som inte hade tillgång till hage att rastas i eller en mycket liten hage så måste hästen ledas många timmar varje dag, en hund måste rastas och få motion och rörelse varje dag, detsamma gäller katten men när det kommer till katten så anser folk att det är helt ok att utsätta katten för alla faror det innebär att vara utekatt, bara så de själva har en god ursäkt att slippa ta sig tiden och ta ansvaret för sitt djur.

Sen finns det givetvis en stor mängd människor som helt enkelt är felinformerade och lever efter gamla läror från när vi faktiskt kunde ha våra djur fritt gående (alla sällskapsdjur) dvs. på 1800-talet innan mängden bilar ökade. Men dessa människor brukar som oftast tänka om när de får rätt info.

Att en katt går ute fritt på LANDET i ett syfte att hålla råttor borta tycker jag är helt ok så länge de tas väl om hand, precis som jag tycker att hundar som vaktar skrotar eller lager nattetid är helt ok så länge de blir väl omhändertagna och får sina behov tillfredsställda.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Sophey
0

Jag har en fungering angaende kattuppfodning. Jag planerar att oppna mitt eget katteri om nagot eller nagra ar beroende pa en del personliga aspekt och den dagen jag skaffar en hane, om han borjar att kissa ner hela lagenheten, kan jag ha honom i ett 10-15 kvm badrum om jag stoppar in ett klostrad och en hel del annat roligt. Detta endast som en otroligt tillfallig losning.

Badrummet har ett stort fonster och ar som sagt 10-15 kvm.
Nu leker jag bara med tankarna inom framtiden, sa detta ar endast en spekulation.

Medarbetare på matlust

Silvestris
0

#21 Det finns föreskrifter som reglerar hur permanenta och tillfälliga kattutrymmen ska inredas samt hur stora de ska vara, men ja… det är möjligt att göra så.

Sophey
0

21. Det vet jag mycket val aven om det inte finns nagra bra regler har i Nederlanderna forutom att katterna inte far leva under eller over en viss temperatur och att de ska antigen ha ett fonster som det kommer in ljus fran eller en lampa.

Jag far ha katter i en bur om jag vill, enligt lagen sa nu undrar jag mer hur en katt skulle ta det eftersom andra sovrummet som i sa fall skulle bli hanrummet ar betydligt mindre och om han skulle borja markera i badrummet gor det ju ingenting direkt aven om det endast skulle vara tillfalligt. Flört

Medarbetare på matlust

jenay
0

men detgå väl i arv om en hane börja pinka el inte??? om pappan inte pinka så gör inte ungen det heller.

Skrattandeha en bra dag. kram

MonicaLagerquist
0

Jag ser ingen anledning att försöka avla fram strilfria hankatter.Att strila är ett naturligt beteende avlar man bort det riskerar man att avla bort parningsvilligheten och fertiliteten.

Vissa hanar strilar och andra gör det inte.

Stolt ägare till tre La permer

Silvestris
0

Det går alldeles säkert att avla selektivt på strilfria hanar, men man tar då risken att få lågfertila hanar också. Sedan är det inte så lätt som att om pappan inte pinkar så pinkar inte sönerna heller. Miljön påverkar mycket. Exempelvis kan en del hanar vara strilfria så länge de inte går med löpande honor och så börjar de strila när de träffar honor.

EddaM
0

Jag har en himla tur att de hanar som jag har haft inte strilar men de vet att gör de det så blir det snipp snipp hehe ;) *tar i trä*

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Sophey
0

27. Ha ha ha! Skrattande

Medarbetare på matlust

jenay
0

gälleroch ha tur och hane som är strilfri då menar du ni??

EddaM
0

Ja man har tur om ens hane är strilfri.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

jenay
0

bara hålla tumar och tår då att min hane inte börja strila. men har man bara en hane bode det inte vara några problem ha jaghört?

annzoo
0

#31 har du endast en hane och inga fertila honor i hushållet är chansen större att han håller sig strilfri längre men har du fertila honor i hemmet där hanen bor är risken större att han börjar strila….