Färger?
Jag har inga kattungar utan frågar av ren nyfikenhet. Om en kattmamma är en svart padda och får två svart vita och två paddor samt en röd unge vad kan pappan vara för färg?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fråga 118100 
svart(blå) eller röd(cream) med vitt?

Vad är det för kön på den röda kattungen?
Stolt ägare till tre La permer
#3 visst har väll könet på den röda stor betydelse i vad fadern har för färg?
#3 Om det skulle vara en pojke vilken färg skulle pappan vara? Och vilken färg skulle pappan kunna vara om det skulle vara en flicka? 
#5 om den röda är en hane är pappan svart (alt blå)
Mamman lämnar färg till båda könen eftersom färgen sitter i x-genen medans pappan bara lämnar färg till honorna. Om pappan är svart kan det bli svarta och paddfargade honor och svarta och röda hanar. Om pappan är röd kan det bli röda eller paddfargade honor och svarta och röda hanar.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
#7 Men låt säga om Pappa är solid svart men bär på dolt anlag för röd ex Hur bir det då?
#8 solid är bara omönstat och man kan ej bära rött dolt
Pappan har vitfläck.
I övrigt måste vi som sagt veta kön på den röda och de två svartvita.
om man vill ha smoke avkomma som jag vill ska bli blåa, röda ,crem, vilken färg ska hanen då vara??
ha en bra dag. kram

#11 smoke är silver på solida katter
Fargo från våran kull är svartsmoke ns, pappa är svartsilverspotted och mamma är blåpaddstigré, både med solida anlaget som gjorde att vi fick tre solida kattungar varav två smoke.

Vil du ha smoke/silver avkomma så måste minst en av föräldrarna vara smoke/Silver.
Det kan kombineras med alla färger.Inom vissa raser är det inte godkänt i alla färgkombinationer.
ok så om jag så om hanne är svarttabby el rödspotted och min hona är svartskölpaddsmoke vad bli avkomman då??
ha en bra dag. kram

Svarttabby hane-Svartsköldspadds smoke hona
Hanar svarta eller röda
Honor Svarta eller svartsköldspaddor.
Med eller utan mönster med eller utan smoke
Rödspotted hane -Svartsköldspaddssmoke hona
Hanar röde eller svart
Honor röda eller svartsköldspaddor.
Med eller utan mönster med eller utan smoke
Bär katterna på diluton kän det även bli blått och crem samt blåpaddor.

#14 kolla på min kull så har du ett hum om vad det kan blir för färgutfall ;)
http://www.lasadie.com/Kattungar.html
om jag vill få fram blå och creme måst dom bära dilution el kan man para henne med en blå el creme hane??
ha en bra dag. kram

#17 Båda måste bära dilution för att få blåa och creme. Det går inte med bara ett anlag, tex. att ena föräldern har dilutionsfärg utan båda måste ha anlaget för att få kattungar som är blåa och creme
Jag hoppar in med en annan färgfråga som bara är av nyfikenhet:
Om man korsar två solida svarta katter, får de bara svarta ungar då?

Den här tråden tycker jag är väldigt intressant :)
Jag kan ställa en vidarefråga på #19's fråga: Om alla kattungar i en kull är solida svarta, är då båda föräldrarna solida svarta? Tänker mig hittekattungar där man ingenting vet.

# 19 Nej du kan få svarta.blå,choklad och lila.Med och utan maskning beroende på om mamma och pappa katt bär på dilutionsgen och maskgen.

#20 en av föräldrarna kan vara blå.
Nej om pappan är svartpigmenterad så kan mamma katt vara svartpigmenterad eller padda.
Dvs en förälder kan vara blå eller blåpadda.
Tycker färggenetik hos djur är superintressant, så läser tråden med andakt =)
En fråga; Om honan är padda och ungarna röda (både honor och hanar) blyertsgrå (vet inte vad färgen heter på kattspråk) och svarta, måste pappan isåfall vara röd?
# vilka kön är kattungarna?
svartSköldpadda+ röd hane ger svarta, blå och röda hanar (och creme). Röda/creme, svartsköldpadda och blåpadda
svartpadda + svart hane ger svarta/blå , röda/creme hanar och svart/blå och svartpadda/blåpadda honor
deröda ungarna är både honor och hanar, som jag ju skrev i första inlägget 
de gråa och svarta ungarna vet jag inte
#25 skyller på trötthet :P om det inte är tex 2 pappor till kullen så är pappa röd/creme
#21 Är det för att de anlagen är ressesiva? Om det är så är det alltså möjligt att ha två helsvarta katter som bara lämnar helsvarta katter?

ja två svarta katter kan sakna ditulions och mask gen och då ger de bara svarta avkommer.Ja både mask och dilutionsgenen är ressesiva.
Två svarta katter kan få blå ungar.
Två blå katter kan inte få svarta ungar.
Två maskade katter får bara maskade ungar.
Två omaskade katter som bär maskgenen kan ge maskade ungar.
få man använda cp bärare till helvit hane??
om hona är blå vit van och hane helvit vad kan jag då få??
ha en bra dag. kram
#29 Vad är hanens färg under de vita?

#29 dels beror det på vilken ras det gäller och dels beror det på vilken färg hankatten har.
Är det PER/EXPO så skulle jag undvika att använda en maskbärare till en vit katt.(Om jag gjorde det så skulle jag DNA testa avkommerna och inte gå vidare på en vit katt som är maskbärare.)
så om jag förtåt rätt ska man inte använda cp bärare på vitfläckar och siler?? den vita hanen vet jag inte vad han ha för färg gentikst eftsom han är 3månder bara nu.
men om vi säjer han är svart el blå gentiks silver vitfläck vad bli det då??
ha en bra dag. kram
#32 om du är intresserad att köpa/para men en vit katt bör du väl kolla upp exakt viken färg han har under de vita? Speciellt om du inte vill ha icke godkända färgerpå avkommorna…

Hur många gånger har du frågat samma sak?
Vit hane som är genetiskt svart eller blå och blå van hona så blir ungarna svarta / blå - vita med eller utan silver eller helvita.
det är ju därför jag köpt en vit hane spännande och sevad det kan bli för något ju ja du det vet jag inte svart el blå röd el crem inte en aning men hans pappa är gentiks rödel crem smoke.
ha en bra dag. kram
Eftersom hans mamma är grundfärg svart kan du ju enkelt utgå från att även hennes son är det. Å andra sidan, han kan ju ärvt sin fars mirakulösa gener som bryter mot genetikens lagar.
ok vad menar du med det jina???
ha en bra dag. kram

Om den vita hanens mamma är svart så kan han inte vara röd under det vita,eftersom att hankatter ärver sin genetiska färg sin mamma.
#38 Så en svart mammakatt kan aldrig ge röda ungar ens med röd hane? Att det inte kan bli röda honor vet jag, men röda hanar måste det väl ändå födas? Det där hängde inte jag med på :-S
#39 en svart hona ger inget annat än svarta(blå) hanar…

#38 Nej, det blir svarta/blå hanar och svartsköldspadd/blåsköldpaddshonor.
Hanarna får sitt anlag från moderns sida. I detta fall blir det svarta hanar. Om det var en svart hane och en röd hona skulle det bli röda hanar :)
#40 #41 Hur blir det så då? Har jag fattat rätt om den röda färgen enbart ligger på X-kromosomen? Men det får jag inte heller ihop eftersom hanar också har en X-kromosom
#42 Hanar får sin X-kromoson från honan. (Skulle de fått en X-kromoson från hanen skulle de blivit honor
)
#43 Hahaha, självklart! Har nog inte vaknat ännu XD Då blev allting väldigt förståligt helt plötsligt. Tack!