Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4466 ggr
[littlecat]
0

TORRFODER, vilket??

Har just nu Royal Canins torrfoder till min 10 månaders Sibiriska katt. Hon har alltid ätit Royal Canins torrfoder. Dock är hon väldigt kräsen. Äter inte blötfoder osv.

Vissa har sagt att man kan byta till ett billigare foder för att få katten mer intresserad av annan mat (ska även börja träna henne sen med lite tricks och hennes belöningar är tydligen inte tillräckligt goda…).

Men vad för torrfoder tycker ni är bra?

Vad har ni för torrfoder?

Jourhemmet
0

Jag har Porta 21 sensible som är helt spannmålsfritt. En av mina katter var väldigt kräsen när hon flyttade hit och RC var det enda som dög. Men jag tycker att det fodret har alldles för mycket spannmål. Varför skulle katten bli mer intresserad av annat foder för att du byter till billigare? Fodren som finns i mataffären är bara skit och jag vet att många som ger sina katter Friskis säger att det är det enda deras katt äter. Friskis är besprutat med någon god buljong för att katterna ska äta det för det innehåller bara spannmål och endast 4 % kött.

Titta på innehållsdeklartionen och använd ditt sunda förnuft. Katter ska ha så mycket animaliskt protein som möjligt, helst inget spannmål alls (svårt att hitta utan tyvärr), mycket fett, inget salt och socker. Det är vad jag kan råda dig till. Eukanuba fick bäst i test sist. Vad har du provat för blötmat? Blötmat är det bästa du kan ge näst efter BARF.

[littlecat]
0

Hmm… Jag får nog läsa på innehållet nästa gång jag ska köpa mat.

Jag har prövat olika blötfoder, mousse, påsar, bitar osv i olika märken, men hon äter ingenting. När man sätter fram kött äter hon inte heller, bara en bit, sen räcker det enligt henne…

Kan hon fortfarande vara lika kräsen fast jag byter till ett annat foder?
(Läste någonstans att om man har ett billigt foder(såna i matvareaffärer) så blir katterna mer intresserade av mat)

Jourhemmet
0

Stämmer inte. Som jag skrev så är torrfodret i mataffären mycket dålig då den nästan bara innehåller spannmål. Köp tex Eukanuba i djuraffären, en liten påse att testa. Du kan alltid lämna tillbaka påsen om katten inte vill ha då alla stora tillverkare har smakgaranti. Så länge det är mer än 2/3 delar kvar. Har du provat Mjau blötmat? Finns i massor med olika smaker.

Men egentligen undrar jag varför du ska byta bort RC om nu katten gillar det?

[littlecat]
0

Jag vet inte om jag ska byta foder… Men hon är väldigt kräsen av sig och äter knappt någonting annat, bara litegrann kan hon slicka. Hon gillar inte RCs blötfoder.

Ska börja trickträna henne och vet inte hur jag ska göra, med tanke på att hon inte heller vill ha godis eller något..

IceJossan
0

Om du är mer envis än vad hon är och endast serverar det du vill att hon ska äta så kanske du vinner - hon får äta eller svälta. Till viss del naturligtvis, äter hon inte på flera dagar så måste man ju ge sig, men om hon småäter litegrann bara så får hon ju i sig näring och inser förhoppningsvis snart att den nya maten faktiskt duger bra.

Som godis kan jag rekomendera RC Babycat 36 - mina katter hugger efter fingrarna när jag ska ge dem det oh den ena stönar/gnyr medans han äter det :P

[Anunnaki]
0

Man kan inte generellt säga att torrmat från djuraffärer och liknande är bättre än torrfoder från livsmedelsaffärer. Det bästa i livsmedelsaffären är långt bättre än de sämre sorterna hos djuraffärerna m fl ställen, inklusive Hills och RC.

Det är nog få om ens någon torrmatsprodukt som inte innehåller något som luktar förförande gott för katter och som därför lurar dem att äta av det. Lägger man en bit knäckebröd i lite fiskbuljong så äter säkerligen katten knäckebrödet med god aptit.

Det krävs både engagemang och tid att få dem att äta något annat än sitt torrfoder. Jag gav för länge sedan mina katter R 33 tills jag läste innehållsförteckningen ordentligt och samtidigt började tänka efter om jag skulle vilja äta något slags kex som innehöll både sådant som var bra för mig plus en del som for illa med min mage till alla måltider. Men det var svårt att fånågra av dem att acceptera något annat.

Det är lika med blötmaten. Den innehåller också något som gör katterna helt tokiga.

När jag fick över mina katter till barf var det några som utan vidare och tyckte att det var gott men för att få allihop att äta till exempel köttkross blnndade jag i lite tonfisk eller någon blötmat som de tyckte om.

De fick torrmaten en gång om dagen tills den var slut. Mat serveras här bara morgon och kväll men mina katter är ju ute rätt mycket så jag vet inte hur mycket som de fixar själva. Det finns aldrig någon mat framme mellan måltiderna och de tigger aldrig mat. De håller vikten bra utom två tjockisar som verkar kunna hålla sin vikt och till och med gå upp av nästan ingenting.

Orijen torrmat innehåller 75 % animaliska produkter plus en del märkliga saker som tillverkaren säkerligen får mer eller mindre gratis.

Så visst går det att byta mat till katterna men man får ansträng sig lite och man ska förstås inte byta till något som är sämre än det som redan ger dem.

[littlecat]
0

Jag har envisats med hennes blötfoder sedan hon var tolv veckor (är nu 10 månader). Jag har suttit och matat henne för hand, provat med bara mousse osv. men hon äter inte… Hon slickar lite sen räcker det…

Jag vet inte hur jag ska göra för att få henne att äta bättre allt annat än torrfoder..

Dock ska hon kastreras om två veckor. Har läst att dom kan få mer "matlust" av det, är de sant?

Jourhemmet
0

Det är mer ämnesomsättningen som saktar ner en aning efter kastrering.

[littlecat]
0

Jahaa, är det därför dom kan bli tjockare?

#8 Jourhemmet, tycker du att man ska ha "regelbundna" mattider eller maten framme hela tiden? Hon äter ganska lite, men ofta.

Jourhemmet
0

Katter har en väldigt kort tarm och behöver därför äta flera små mål om dagen. Personligen har mina katter fri tillgång på både torrfoder och blötmat (Bozita eller Mjau) och ingen är tjock. Eftersom din katt är liten och tunn så är det jättebra tycker jag att hon har mat framme hela tiden.

Jag tycker att du ska prova att köpa hem en liten påse foder från djuraffären och testa dig fram, du kan som sagt alltid lämna tillbaka om det inte passar madame. Pyttepåsarna kostar visserligen mycket, ju mindre påse desto dyrare kilopris. Porta 21 sensible är ett mycket billigt bra foder som börjar komma i alla djurbutiker. Om den inte finns så skulle jag provat med Eukanuba.

[Anunnaki]
0

Katter blir inte per automaik tjocka(re) av att kastreras och skulle man märka att en katt börjar gå upp i vikt får man miska på maten genom att ge mindre inte genom att köpa specialfoder.

Väg katten varanann vecka och skriv upp det så ser du om katten har en bra vikt. Skriv också logg på vad och hur mycket den äter så kanske du upptäcker att katten inte äter så lite som du tror.

[littlecat]
0

Alltså, hon är varken tjock eller smal, hon är "normalviktig" dock väger hon ca 2,2 kg vilket är väldigt lite för en Sibirisk katt, men hon var liten i födseln, så hon är helt enkelt "normalviktig". Det är bara att hon inte äter det jag ställer fram åt henne (ex blötfoder) bara torrfoder äter hon.

Varför jag ska byta foder är för att vissa säger att Royal Canin gör katten kräsnare och dels vill jag gärna prova andra sorter. Hade ett tag två små påsar av Bozita tror jag och då hade jag en skål med Royal Canin och en skål med Bozita. När RCn var slut, då åt hon Bozita.

Jourhemmet
0

RC gör absolut inte katten kräsnare, däremot är det väldigt mycket spannmål i RC som så småningom kan göra din katt överviktig, ge urinsten eller tom diabetes.

Titta på innehållsdeklarationen när du köper ett foder. Animaliskt protein ska stå först = mest av det (tex kyckling) och helst inget spannmål. Det är i grova drag, sedan finns det andra saker också som man ska tänka på.

[littlecat]
0

Är det detta man ska kolla på?
Protein: 36%
Fett: 18%
Aska: 7,5%
Fiber: 2,5%

Jourhemmet
0

Precis. Om du tittar på ett annat ställe i innehållsdeklarationen så kan du även se vad det är för tex protein. Både proteinet och fettet ska vara animaliskt. Så står det tex kyckling 36% så är det jättebra.

[littlecat]
0

Okej, vad bra! Då vet jag. Tack så jätte mycket!

Om det är spannmål, står det då "Spannmål ..%" ?

Jourhemmet
0

Nej, det står då tex majs, vete, ris eller dyl. Står det som första ingrediens tex ris så köp den inte.

Här hittade jag en bra sida, mycket att läsa men väldigt lärorik.

http://www.alltomkatter.se/pg/pages/view/3894/

[littlecat]
0

Det stod "Torkad fågel, ris osv…."

Tack för all hjälp!

katterna
0

Jag blir helt förrvirrad av alla märken på foder. Söker man på foder utan spannmål och kolhydrater. Då kommer orijens foder upp, men det är ju gjort på frukt och grönsaker istället. Och det är väl inte iheller så bra! Eukanuba som många rekommenderar innehåller ju majs, fiskmjöl och sockerbetsfibrer det är väl inte iheller bra? Blir helt knäpp på vad för foder jag ska välja som är utan socker, fisk och spannmål? Vilket är verkligen det bästa?

Jourhemmet
0

Porta 21 sensible tycker jag är mycker bra trots hög magnesiumhalt. Det innehåller inget spannmål, socker och ingen fisk. Ska även vara mycket bra för känsliga katter. Alla jourkatter och mina egna älskar det. Det går åt betydligt mindre mat än förr eftersom denna mat mättar rejält.

#19 Har du läst länken jag skickade? Det ÄR en djungel men läs texten flera gånger och handla foder efter ditt sunda förnuft. Det finns inget foder som är = naturliga bytesdjur för katten. Det närmaste du kan komma är BARF men det krävs en del av en som ägare för att klara av det tycker jag, näst efter BARF så är det blötmat.

[littlecat]
0

Jag läste länken, riktigt lärorik! Jag visste inte om att olika foder hade så stor skillnad. Nu vill jag verkligen inte ge skitmat till katten, ska verkligen kolla ordentligt på innehållet innan jag köper något annat märke… Jag funderar på att ev. prova Porta 21 sensible.

Blötfoder äter hon inte och det är något jag har envisats om med henne sen hon var tolv veckor…

katterna
0

Okej. Men vad händer med katten när det är för hög magnesium halt?

Jourhemmet
0

Magnesium ökar risken en aning för urinsten men fodret innehåller även tex tranbär och citrusextrakt för att motverka det. Katterna äter dessutom betydligt mindre av fodret för att dom fortare blir mätta och får därmed i sig mindre av magnesium än ett annat foder. Och tydligen så innehåller kattens naturliga bytesdjur högre halter magnesium än vad som finns i Porta 21 sensible.

Om ni vill testa så vet jag att det finns 500 g påsar för endast 29.90:-

[littlecat]
0

Jag ska testa fodret. :)

katterna
0

Det låter ju jätte bra :). Går detta foder att handla i djurbutik eller bara typ från foderbilen?

Jourhemmet
0

Jag köper det på bromma zoomarknad men jag bor i Sthlm. Min lokala arkenzoobutik har precis börjat med det så det är på G. Sök på nätet var ni kan hitta det, jag vet inte var ni bor.

IceJossan
0
[littlecat]
0

Jag bor i luleå, norrbotten. Tror du det finns på ex. djurmagazinet?

[hehlenaaa]
0

#28- Nej, det finns inte på djurmagazinet iaf :(

[Amazona]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag beställer från Bromma Zoo och det fungerar klockrent. Snabba leveranser och endast 79 kr i frakt oavsett hur mycket man handlar.

[littlecat]
0

Hmm.. Vet ni någonstans man kan beställa isåfall? Här i Luleå finns det typ bara djurmagzinet och granngården…

[hehlenaaa]
0

Fast de enda fodren som finns på djurmagazinet i luleå är royal canin, IAMS, Eukanuba och något annat märke som jag inte ens tyckte var värt att titta på.

[littlecat]
0

Okej… Det är det dåliga med att bo i norrbotten, alla affärer finns inte här :/

[Emma--]
0

nu var det längesen jag var på 25:an men dom har väl också ganska begränsat utbud av kattmat tror jag.  Men det går ju att kika där vad som finns i alla fall.

[littlecat]
0

Tyvärr så har vi inte 25:an i luleå…

[littlecat]
0

Eller har vi det? Har aldrig sett den affärren. :o

[hehlenaaa]
0

Ja, den finns på varvet, vid preem och en annan bensinmack(vet inte om det är ok kanske?) och i samma "länga" som sushirestaurangen och det där fiket i hörnet.. Haha, dålig förklaring men :D

[littlecat]
0

Okej :) jag tror jag vet vart du menar!

Jourhemmet
0

Hoppas ni får tag i det. Annars kan ni fråga i djurbutikerna om dom kan beställa hem åt er. Tänk bara på att man mycket långsamt ska introducera ett nytt foder. Annars kan det bli spring till pottan Skrattande