Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1223 ggr
lovisalindstrom
0

Sjuk?

Min nya kattunge som jag fick hem för en vecka sedan har ätit ganska dåligt och nu har hon äntligen börjat äta normalt, men när hon bajsar så ser avföringen ut som en klump av diarre, helt svart, och hennes mage är lite svullen. Nån som vet om detta kan vara "normalt" på nåt sätt eller kan det vara nåt fel? Hon är pigg och mår bra annars och har bra aptit. Jätte tacksam för svar!!

Mely
0

Min första tanke: Hur gammal är kattungen?

Men på en liten kattunge så är det ju inte bra med diarée, jag skulle ringa veterinären.

Nu är jag ingen expert, men det där låter ju inte allt för bra. Svart avföring kan väl vara blod (men torkat), om jag inte missminner mig men det måste kanske inte vara det.

Mely
0

.

annzoo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

vad äter katten? hur gammal är hon? ökar hon i vikt? uttorkad? (kattungar med diarré blir lätt de).

Har hon haft diarré sedan dag 1? hur var hon i magen hos uppfödaren? har parasiter (tex giardia, tritrichomona mm) uteslutits?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Svullen mage och lös i magen/ diaree får mig att tänk mask, har kisse blivit avmaskad någon gång? På apoteket finns ett kit att köpa…heter nåt med "kolla masken" och testa ifall kisse behöver avmaskas.

Har du samma foder som uppfödaren? Snabba foderbyten ger ofta diarre/ lösmage.

Fast en liten allmän konditionskoll hos veterinären är ju inte alls fel inte nu,

Jourhemmet
0

Man bör alltid ge samma mat som uppfödaren till en början då själva flytten i sig är väldigt stressande för en liten.

Josefa
0

Är kattungen avmaskad? Om mamman gått ute så behöver den avmaskas flera gånger.

lovisalindstrom
0

Fick med besiktningspapper och sånt , i fyllt av en vetrinär som hon  var hos samma dag och allt var bra, men det började efter en halv vecka. Har samma torrfoder men provat en annan sorts blötmat, kan det vara därför? Kanske ska fortsätta med den jag fick med av uppfödaren? Eller kommer hon att vänja sig vid den nya? tack för alla svar!

lovisalindstrom
0

Mamman är innekatt, hon är avmaskad och vaccinerad och allt sånt där som dom ska innan dom flyttar. Men det kanske är det där med maten då?

annzoo
0

#7 ta bort blötmaten och se om de blir bättre

lovisalindstrom
0

Okej det ska jag göra!

EddaM
0

Jag fick en hemsk känsla och kom o tänka på våt FIP =( Jag skulle ta den lilla till veterinären så de kan vätska upp den och ge den extra vitaminer. Och även ta ett test på FIP även om det kan vara missvisande.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

lovisalindstrom
0

Jaså :( Ja man kanske ändå ska ta henne till vetrinären då för säkerhetsskull?

EddaM
0

Ja jag skulle det. Bättre att gå en gång för mycket!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

EvaSe
0

Passa på och köp ProColin hos veterinären. Det är en pasta med "nyttiga" bakterier som hjälper vid oroliga magar. :)

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

[Lillfjanten]
0

har du haft kontakt med uppfödaren? det kan ju vara så att denne blir ersättningsskyldig för vet.besöken. har för mig att uppfödarna kan eller har rätt att hänvisa till "egna" vettar eller kolla upp det själva.

Afrejd
0

Jag tycker nog att du ska prata med uppfödaren och veterinären.. :)

lovisalindstrom
0

Jag tänkte börja med att ta bort blötmaten för att se om något blir förbättrat. Avföringen är nu lite bättre men hon är fortafrande lite lös i magen så jag ska nog boka en tid för undersökning hos vetrinären´. Eller ska jag vänta lite ytterligare? Detta är så svårt eftersom jag inte haft katt innan och inte vet så mycket….

MonicaLagerquist
0

Ring uppfödaren ,hon bör kunna ge dig goda råd.

Stolt ägare till tre La permer