Bästa kattfodret?
Hej!
Jag är påväg att skaffa en kattunge (är uppvuxen med katt men har nu haft kanin och hund de senaste åren) och jag undrar lite angående foder till katter.
Antar ju att det har förändrats en hel del sedan min katt fanns (han var född-82) och jag var inte så gammal då han levde att jag la märke till vilket foder han åt mer än att han ibland fick whiskas blötmat som festmåltid.
Så jag vill nu ha tips på bra kattfoder, är de torrfoder som gäller eller skall man köra på blötmat? Beskriv gärna hur era katter funkar på fodret för/nackdelar eller kanske foder man absolut inte skall ha!
Sen tar jag gärna emot lite andra tips rent allmänt om "att skaffa kattunge". Tror jag har koll på de mesta men de skadar ju inte att få lite tips! :)
Ha de bra / Patricia
Frågan vad är bästa kattmaten finns ständigt på denna site. Vanligtvis blir det en massa inlägg och en stor andel av dem brukar vara av typen: Jag använder kattmaten xxx och det tycker jag är bäst. I många av kommentarerna hyllas de dyra sorterna medan de billigare sågas, iofs till stor del med all rätt.
När nu frågan om bästa kattmat än en gång ställs här skulle vi inte alla kunna vara lite kritiska och självkritiska.
Det råder nog en rätt stor enighet bland dem som brukar kommentera här att kattmat inte ska innehålla spannmål men då borde spannmål vara dåligt oavsett vad det är för fabrikat och om produkten är dyr eller billig.
Jag kollade härom dagen på en av RC och Hills men har glömt vilket. Där fanns i alla fall en produkt som där spannmål stod först bland ingredienserna, dvs spannmål är den ingediens som det är mest av i produkten. I många produkter finns dessutom en massa konstiga ingredienser som knappast gör produkten bättre för katter, t ex skal av psylliumfrön. Troligt är att det är någon biprodukt som man får nästan gratis men som man sedan marknadsför som vore det något nyttigt för katten.
Bland alla som skriver här på Katter.ifokus finns ju ett stort samlat kunnande och det vore ju bra om alla kunde läsa på innehålls förteckningen och se vilka produkter/fabrikat som borde bojkottas oavsett vem som är tillverkare, vem som säljer en och vad den kostar.
Det verkar som att fler och fler som skriver här har åtminstone börjat gå över till blötmat och rått kött.
Skulle vi inte kunna låta denna tråd bli en konstruktiv tråd där vi börjar läsa på innehållsförteckningarna och här ge tips på produkter som innehåller endast animaliska ingredienser plus funderingar över vad som är bäst för katten i valet mellan mellan torrmat och blötmat. Att det är bekvämare med torrmat är det väl ingen som säger emot.
Jag kan själv säga att jag är oerhört kritisk när det kommer till djurmat, letade länge efter min hunds foder och jämförde med alla möjliga sortet. Spannmål är alltså inget jag vill ha mycket av i min katts foder! Att torrfoder är enklare kan jag förstå men detta spelar ingen roll för mig, är det bättre med blötmat så skall katten givetvis få detta! Hade jag haft möjlighet hade jag nog barfat.
Så jag hade absolut uppskattat om man är självkritisk till sitt egna foder (därför jag skrev för/nackdelar med det fodret man själv ger sin katt).
Har faktiskt en till fråga :)! Undrar lite hur det är med katter och våra matrester. Hundar tål ju inte t.ex choklad, lök och potatis (inte för att jag skulle mata min katt med choklad men ni fattar) så finns de några saker som katter inte får äta som vi vanligtvis har i våra maträtter?
många katter är laktos känsliga, och därför bör man inte ge katter mjölkprodukter.
Man kan ge katter laktosfria mejeriprodukter som mjölk och grädde. Allmänt när det gäller mat som vi människor har på vårt matbord är att den maten är för salt för katter men har man en skiva rostbiff över är det förstås något som man kan ge sin katt eller en köttbulle. Ben från tillagad fisk, fågel och fläsk ska man inte ge till katter lika lite som till hundar. Trots att människomat är saltad kan man ge sina katter smakportioner av alla animaliska livsmedel om man tänker på att det ska vara laktosfritt och utan ben från tillagad fisk, fågel och fläsk.
Vi brukar inte ge våra hundar matrester då den ena har kronisk gastri och då blir det orättvist om bara den andra får. Men vi brukar blanda ner lite kokt ris (okryddat och allt) i deras mat ibland, när den sjuka hunden inte är hemma så får den andra ibland lite kött att smaka men då sköljer vi av köttet i vatten först. Tänkte även på ifall katten blir dålig i magen om den då ska ha kokt fisk och kokt ris osv :)!