Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 9307 ggr
wickedshadow
0

Byta tänder?

När kattungar byter tänder, hur gamla brukar de vara? Min katt är lite mer än 5 månader. Hur kan man märka det på dem? Tappar de tänderna då eller vad? Hon leker, äter och dricker som vanligt men lutar lite… ofräscht i munnen. Ska till veterinären med henne inom en tid för vaccination, ska jag be dem kolla ifall det skulle vara nånting annat eller tror ni att det har med detta att göra? Vad kan man annars göra åt det när de luktar illa i munnen? Är ju inte det roligaste att gosa och hon gäspar en i ansiktet eller nåt :P

Signe-Jonna
0

Kattungar byter tänder vid 5-6 månaders ålder och då kan det självklart lukta lite illa från munnen. Har du inte vaccinerat din katt ännu, den är ju 5 mån?

wickedshadow
0

Nej, jag har inte det. Men jag ska göra det snarast!

Jourhemmet
0

Beställ tid redan nu och kastrera samtidigt. Försäkrad är den väl redan.

wickedshadow
0

Jag ska beställa en tid :) Nej, alltså jag är inte särkilt hej. Jag har kollat agrias sida men jag vet inte riktigt hur jag ska fylla i. Vad är bäst, att ringa eller att försäkra via internet?

Jourhemmet
0

Ring, så hjälper dom dig.

wickedshadow
0

Jag har en fråga bara. Jag kikade i hennes mun och hon har bruna fläckar på tänderna. En av den är nedanför. Tänkte att det kanske var matrester men icke. Kan det vara tandsten? Kan en fem månaders kattunge få det? Tänkte att jag skulle ringa veterinären imorgon så fort de öppnar och kolla med dem också. Men kan det vara tandsten?

Jourhemmet
0

Vad ger du för foder?

wickedshadow
0

Jag har ärligt talat gett olika. Just nu äter hon Iams men innan det åt hon mjau. Men har bestämt mig för att hålla mig till Iams nu för det verkar vara det bästa.

IceJossan
0

#8 Läs om konserveringsmedlet IAMS använder, då väljer du förhoppningsvis bort det fodret :/ Här är länken.

Jag själv kör med Porta 21 Sensible (spanmålsfritt), vilket jag kan rekomendera starkt! Samma prisklass som IAMS.

Jourhemmet
0

Jag ger mina katter Porta 21 också. Mycket populärt här hemma.

Supinesophie
0

Min lille gick runt med dubbla huggtänder ett tag. Nu har han tappat mjölkhuggtänderna och har sina vuxentänder. Hittade ena tanden som han hade tappat till och med! Den sparar jag Tungan ute

AgnetaB
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om du ändå ska till veterinären så säg till om tänderna också när du bokar tid.

wickedshadow
0

Nu är hon iallafall försäkrad! Ringde agria så det gäller från och med midnatt!

IceJossan
0

Tandsten kan man förebygga genom att servera 1-2 råa kycklingvingar varje vecka :) Bra näring, ej tillagat och redig tandmotion.

wickedshadow
0

Jag har testat ge henne det, men hon bara drar i väg med kycklingen och gömmer den någonstans!

IceJossan
0

Det gjorde min jouris också, tills jag klippte isär vingen i 3 delar, alltså i lederna. Då käkade hon :) Fast jag fick vakta så att hon inte sprang ut med den ur köket :P

IceJossan
0

Det är bra att hon visar intresse för den, problemet är ju bara att hon ska komma på hur hon ska göra med den :P

Mina katter bryr sig inte ens om rå kyckling :(

AgnetaB
0

Jag skulle också så gärna vilja att de åt de råa kyckligvingarna men icke. Den lilla är inte ens intresserad. Tror på att det är viktigt att lära dem att äta lite allt möjligt när de är små men hur då om de ej vill.

Britt-Inger Härdin
0

Äter dom benen med, på kycklingvingarna ?

IceJossan
0

#20 Jajemen, de flesta gör det. Jag vet dock en katthemskisse som äter runt benet på vingen varje gång jag serverar gänget denna delikatess :P

Britt-Inger Härdin
0

Jaha. Det måste jag testa. Glad