Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4220 ggr
[SannaSL]
0

Knäckebröd

Min katt Zlatan har börjat äta knäckebröd. Han försöker desperat ta sig in i paketet och tugga i sig brödet, han har till och met hoppat in i skafferiet där paketet står. Det är nästan så att han plötsligt föredrar knäckebrödet framför våtmaten. Vad kan detta bero på? Borde jag vara orolig? Är knäckebröd dåligt för honom eller är det okej att låta honom knapra i sig en liten bit?

Fennec
0

Eftersom knäckebröd innehåller för mycket fibrer det är inte det bästa för att ge till en katt, men du behöver inte vara orolig.
Ger du bara din katt våtfoder? Om så du kan försöka att presentera honom för några rå kyckling vingar så han kan tugga på något.

[SannaSL]
0

Jag ger mest våtfoder, lite barf och ibland lite torrfoder, men försöker undvika det eftersom han gärna äter för mycket då. Ska testa och se var han tycker om kycklingvingar. Finns det något annat bra för katter att tugga på?

IceJossan
0

Prova att torka små kulor av nötfärs i ugnen, det var poppis hos 3 av de 4 katter jag har hemma nu. Man kan säkert göra alla möjliga former så att det blir lite mer att kämpa med. Ska prova att rulla tunna korvar nästa gång.

Jag torkade små kulor i ca 60 grader i typ 8 timmar i varmluftsugn. Har man "vanlig" ugn bör man ha luckan på glänt några millimeter genom att sätta till exempel en kniv emellan.

Fennec
0

Jag ger torkade kycklinghalsar till mina katter ibland och rått kött som de har att tugga på. Av någon anledning gillade mina katter också att stjäla märgben från hundarna och tugga på när jag hade hund.

Men kycklingvingar är det lättaste att få på.

[Anunnaki]
0

Några av mina katter fick också för sig ett tag att de skulle stjäla knäckebröd och de bröt sig in i skåpet där jag hade knäckebrödet. Men man får hitta ett bättre ställe för brödet eller sätta i någon låsanordening som katter inte rår på. Att ställa något som katter vill komma åt högt hjälper inte för de fixar höga höjder.

Jag skulle inte våga försöka mig på att torka köttfärs för jag skulle vara rädd att det skulle bli rena bakteriehärden i färsen under torktiden.