1½ års hane och en schäfervalp.
Idag skall min familj få ett efterlängtat tillskott av en schäfervalp, en tik. Har surfat runt och även frågat uppfödaren om det är något speciellt man ska tänka på iom min kattkille, men svaren har varit att det säkert löser sej av sej självt. Men jag undrar ändå om det finns någon med tips om hur man gör hemkomsten smidig.
Kattens uppfödare hade hundar, och han är väldigt kontaktsökande och nyfiken så det känns som att det inte borde bli några problem, men man vill alltid ligga ett steg före!
Tacksam för tips.
det vi gör här hemma när vi får hundbesök är att sätta kompostgaller med kattlucka till ett rum (hos oss sovrummet då jag är hundallergiker)
Då har katterna ett rum som hunden inte kan komma till alls.
Sen har vi ett katträd upp till tak som även ger möjlighet att gå till hyllor o.s.v På så vis kan katten (som är ett djur som gärna sitter högt) sitta på den nivå den själv känner sig säker på och spionera.
Vi låter dom lösa allt själv, katterna viftar och fräser och moppsar upp sig med ragg. Hundarna brukar gny som om katterna skadat dom även om det bara är med blickar haha
Vi lämnnar dom aldrig helt solo i början utan vi gör saker vi noramlat skulle göra. Sitta i soffan och kika på tv, laga mat, sitta och fika i köket. Vi bryr oss inte och daltar inte. Det ska flyga hårtussar innan man börjar bry sig. Många kan bli rädd pga alla ljud djuren har för sig men det är just för att skrämma och markera. Hållet ett vakande öga men låt dom göra upp själva. Det kommer antagligen bli så att katten kommer bossa över hunden. i de flesta fall är det så.
Sen är din katt rätt ung och det är till en fördel.
Katten har ju sina ställen där han kan komma ifrån, både högt och lågt. Jag antar eftersom valpen är 8 veckor så kommer den naturligt kuva sej för katten?
Har klippt klorna och nu är det nog bara att hålla tummarna och ha lite is i magen.
Mina vänners hundar som är vuxna + en livlig unghund har han träffat några gånger, och han fräser men sen smyger han på dem.. är vaksam men nyfiken. :)
Låter som mina katter. Min äldre hon är kompis med en hund då hon tvingades bo med den i en vecka. Inga problem om det går 2-3veckor och sen komma på besök. Hon känner igen hunden och låter den spatsera som vanligt. Min lilla kisse på 5 månander hon är jätte nyfiken och kan gå lite för nära och sen straffa hunden för att den tittar på henne med fräs och tassvift och nån konstig dans. Men hon är inte aggresiv mot hunden. hon visar bara vart skåpet ska stå och båda katterna har en viss gräns runt sig och visar om hunden kommer förnära utan lov.