Tips till bilresor
Jag och min katt åker ganska ofta hem till min mamma, vilket innebär en kortare bilresa på ungefär 10 minuter. Det är ju inte så länge, men min katt får fullständig panik så fort hon bara ser en bil numera. Har henne inte i kattbur utan i koppel i knät så att jag får chans att klappa och lugna henne och så att hon får chans att se vad som händer. Brukar oftast resultera i samma sak ändå, massa jamande och fällande och skakande. Men nu märkte jag en sak som lugnade henne faktiskt. Vet inte om det är rätt eller fel, men iallafall. En kvart innan vi skulle åka hem igår satte jag mig i baksätet i bilen med henne. Självklart fick hon smått panik igen och började gnälla och försökte komma ut genom fönstret. Sen lugnade hon sig och bara la sig ned bredvid mig. Bilresan hem sen gick förvånansvärt bra. Hon sov bredvid mig eller i mitt knä. Så det funkade för mig iallafall. Men nu till den riktiga frågan. När det inte finns någon chans att sätta sig i bilen 15 minuter tidigare utan man msåte köra direkt, har ni några tips då som kan lugna katten? Visst, handlar om 10 minuter, men hade hon kunnat behålla lugnet hade det varot ännu bättre.
Jag tycker inte att du ska ha katten i knät, vad tror du händer om ni krockar? då har du ingen katt mer. Ha katten i bur och häng över en handduk eller dyl. så att den inte ser ut. Katter blir ofta åksjuka och skriker pga det.
En tanke jag får är att man vill gärna som männiksa lugna djur som man lugnar människor.
Jag tror att klappa en katt som har panik inte hjälper mycket utan snarare belönar beetendet till att det är okej att ha panik i bilen.
Mitt tips är att testa bur och låta henne vara i buren i bilen utan att den röra sig några gånger och sen till slut över gå till att åka bil.
Vill du verkligen ha henne i sele, så skulle jag rekomendera ett kattbilbälte, dvs ett kattsele som har ett bilbälte hake på som du bara hakar i som ett bilbälte och sedan låta katten sitta/ligga själv på en filt.
Tack. Har inte alls tänkt på det sättet faktiskt utan trodde bara att buren skulle göra det värre, försökte ju en gång. Ska nog testa det igen tror ajg!
Och häng något över buren så att den inte ser ut. Så gör vi alltid när någon av jourkatterna ska till veterinären, dom lugnar sig omgående.
Låt buren stå framme där hemma så att katten ser att det inte är något farligt.