Blötlägga torrfoder?
Några allmänna tankar bara…
Hur är det med att blötlägga torrfoder egentligen?
Om man har en katt som inte äter blötmat alls, kan det vara en ide att blötlägga ett av kattens mål med torrfoder då? Så att den får i sig lite extra vatten?
Jag vet att bakterier har lättare att bildas i blötlagt torrfoder, men om katten äter upp den blötlagda maten "direkt", så borde det inte vara farligt?
Man kanske inte ens behöver låta maten mjuka upp sig, bara ha torrfoder i skålen, ha i vattnet och servera. Då skulle ju katten "luras i" lite extra vatten?
Om katten äter upp allt på en gång så funkar det nog. En jag känner som har katter gör som du säger sist, torrfoder, vatten, servera. Då hetsäter inte katten heller och får i sig vatten.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag blötlägger alltid till mina jourkattungar, se till så att du blötlägger så mycket som du vet att katten äter upp ganska fort. Det gör inget om maten står framme en timme nu när det inte är varmt ute. Om din katt dricker dåligt så kan jag rekommendera dig att införskaffa en vattenfontän, den lockar till mer drickande. Själv har jag även ett par glas utställda, en tex på diskbänken där katterna tycker om att stå och dricka.