Förstoppad katt?
Min katt har betett sig lite annorlunda sen igår. Han brukar spendera nätterna utomhus och sedan komma in när vi går till skolan, men igår var han borta över dagen och när han kom hem gick han bara in, åt och la sig. Han brukar alltid "hälsa" genom ett högt mjau och vilja kela lite - särskilt om han varit borta ett tag - men både jag och sambon ignorerades. Idag har han haft dålig matlust och ätit mycket gräs, varav jag misstänker förstoppning. Observera dock: han har inte legat och gömt sig eller varit skygg/aggressiv, bara inte lika kelen som vanligt.
Läste på internet att paraffinolja eller messmör kan hjälpa, men det är alldeles för sent för att handla nu. Kan det även fungera med vanlig olja, så att det tröga i tarmen kan mjukas upp lite? Finns det något annat husmorstips att använda i väntan på veterinärråd?
Kan tillägga att jag inte vet huruvida han är förstoppad eller ej, eftersom han så ytterst sällan använder lådan. Men OM han är det så vill jag ju att det ska ordnas så fort som möjligt!
Jag som har iller har ju lart mig att ge paraffinolja vid forstoppning eller liknande och om man verkligen inte har det kan man prova med vanlig matolja da det verkar ha en smorjande och ibland lite laxerande verkan men hur det fungerar pa katter har jag absolut ingen aning om.
Hoppas du far ett vettigt svar inom kort.
Medarbetare på matlust

En liten klick smör går bra.
Kissar han som han ska? Det kan faktiskt vara urinsten, då kan katten bli orolig. Jag tycker ni ska hålla honom inne och observera vad han gör på lådan.
#3 Kissa har han gjort!
Kände på hans mage igårkväll och den var väldigt mjuk och inte det minsta spänd, så kanske att matoljan hjälpte - OM det nu var lite stopp. För visst borde väl magen vara hård och kännas "fylld" om han inte kunnat bajja?
I vilket fall som helst så vill han fortfarande inte äta ordentligt. Han brukar kasta sig över blötmat i vanliga fall men har nu bara luktat och gått därifrån.. Men att slicka i sig matolja, det var minsann inga problem -_-.
Är han avmaskad? Som sagt håll katten inne för att ni ska kunna observera åt vilket håll det går.
#5, nej han är inte avmaskad sedan han var pytteliten, så det blir ju faktiskt lägligt att göra det nu ändå (han är åtta/nio månader). Avmaskningsmedel har vi i alla fall hemma!
Vilket sorts maskmedel har ni?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
De två gånger då min katt varit förstoppad så har hon gått ut och in i lådan. Jag åkte till vetten med henne där hon fick ett klyx och sedan bajsade. Jag har alltid paraffinolja hemma att ta till, man kan ge obegränsad mängd då det inte tas upp av kroppen. Var försiktig bara så att det inte kommer ned i lugnorna där det orsakar lunginflammation.
Är katten kastrerad? Du säger att den är utomhus på nätterna, har den varit i slagsmål så att den fått en böld någonstans, det kan vara en orksak.