Aktivering och miljöberikning
Hur aktiverar ni era katter? och hur har ni miljöberikat? :)
Det är alltid roligt att höra hur andra har, och så att man kan få lite tips!
För aktivering har jag;
- laserpekare
- leksaksråttor
- bollar
- kattmyntaleksak
- fjädervippa
- lite som ett "fiskespö", en pinne med ett flätat band i, med en fjädertofs längst ut
- en liten rund kartong med två hål i, så torrfoder kan trilla ur om man puttar på den (priset blev 15:- och fungerar lika bra som dom man köper på djuraffären för över 100:- ;))
- papperskasse utan handtag
- klicker för att träna tricks
Och sen blir det ju lite spontana leksaker, så som ihopknögglade papper (som dom nästan uppskattar mest av allt, haha) och liknande.
Alla saker är inte framme samtidigt, utan oftast finns bara någon leksaksråtta framme "hela tiden", och resten plockas fram av mig.
Och lite miljöberikning:
Och sedan i lägenheten finns ett mindre klösträd (ska inhandla ett större när jag beställer ifrån zooplus nästa gång), en prasseltunnel och ett antal olika bäddar med "huv" och utan.
Sedan lägger jag ut lite godis i ett rum på olika ställen så att dom får leta. :)
Prasseltunneln från ÖB kan jag rekommendera, 79:-
jag har vippor, kartonger, pälsmöss och sen fixar de sig egna leksaker med vad de nu kan hitta, som pennor, snoddar mm. jag tränar inte mina katter, hade jag velat ha en hund så hade jag skaffat en. det är charmen med katter tycker jag att de gör lite som de vill, jag vill inte ha en katt som gör konster, det är onaturligt för mig. de aktiverar sig själva, jag leker inte med dem hela dagarna, kanske 10-15 min om dagen. däremot så gosas det desto mer.
#2 klickerträningen är mer som en lek för oss, hon verkar tycka att det är jättekul. Det hade inte direkt gått att tvinga henne att göra något tricks, eftersom det att det är just en katt.
#1 Ja! Min katt älskade den! Vi har köpt leksaker och klätterträd för flera hundra, men dem struntar han i om vi inte aktivt leker med dem.. Att fjanta runt i tunneln tyckte han dock var superkul i flera månader.
#2 Inget fel att klickerträna en katt lite :). De gör det för extra godis och dylikt, om de inte vill ha godiset så låter de ju bli. Eftersom klickerträning handlar om frivillighet och belöning (särskilt när det rör sig om en katt) så är det på kattens villkor i vilket fall.
har inte sagt att det är fel att klickerträna, men för mig är det inte naturligt med tricks och katter. alla gör som de vill. mina katter får inte godis, men däremot smaka ibland av vår mat, som en liten bit leverpastej, skinka mm. klart att djur gör sig till för att få något gott, det är väl samma med barn, lite utpressning så får man som man vill. skrivet med en lättsam ton innan någon går igång på det..
#5 Nu går jag inte "igång", men jag anser iallafall inte att klickerträning är utpressning. Och det är väl inte mer naturligt att träna tricks med hundar…? Alla är ju djur. Det är väl inte naturligt för någon isåfall.
#5 Personligen skulle jag kalla det muta :). Barnuppfostran har ofta samma princip: extra pengar för bra betyg, äter barnen upp maten får de efterätt, städar de huset får de lite extra veckopeng. Skillnaden är att vi inte kan förmedla "framtida belöning" till djur utan lär dem direkt belöning i stället. Dock att faktiskt är samma grej.
Men nu skulle tråden inte handla om detta. Så jag gör ett tillägg och vill säga att min katt även älskar de bollar som flyger omkring mycket (eftersom det är jakten som är det roliga). Gärna som låter lite så han vet var de är. MEEEN nu råkar alla bollar ligga under soffan i vilket fall, synd att jag inte lärt honom lite apportering ;)
#6 har inte heller sagt att det är naturligt för något djur att tricksa. och för mig är det allt utpressning: gör som jag säger, annars får du inget godis. en del hundar behöver mycket motion och kunna lyda för att inte bli rastlösa, aggressiva mm, men så är det inte med katter.
Det här skulle vara en positiv tråd, med tips om hur vi kan få katterna att må bra, så nu tycker jag att det ska få återgå till det.
#7 Bollar under soffan känner jag mycket väl igen… :D Det är synd bara att man ser att man inte dammsuger tillräckligt ofta när man måste ta fram dom för att kisse är för lat… Haha :D