Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2409 ggr
Sturken
0

Kastrerad katt + ökad risk för kristaller?

Jag har en kastrerad hane på lite över 1 år. Var hos veterinären för den årliga vaccinationen förra veckan och hon påpekade att det nog inte var så dumt att han gick ner ca ett halvt kilo i vikt Oskyldig

Det visste jag redan men det som gjorde mig fundersam var att hon sa att kastrerade hankatter har lättare att få kristaller i urinen? Stämmer detta eller är det bara ett resultat av att många kattägare ger dåligt foder till sina kastrerade katter?

Hon tyckte att jag även skulle gå över till ett bra kastratfoder med mindre fett?! Försökte säga lite snällt att det inte är fettet utan spannmål/kolhydrater som gör dem feta men det förstod hon inte….

Försöker just nu fasa över från RC Main Coon till Eukanuba Chicken Liver. Har försökt Porta 21 (fasade in väldigt långsamt) men det klarade inte magarna av och efter det vägrar de verkligen att röra fodret.

Rumblebee
0

Jag kan inte svara på om kastrerade eller överviktiga katter har större risk för att bilda kristaller, men vad gäller fodret så behöver man inte använda kastratfoder. Veterinärer har visst, (generellt talat nu), inte så stor koll på när det gäller foder för katter, utan brukar vara duktiga på att tipsa om foder som dom själva säljer.

Hur är katterna med blötmat? Sådant är ju bra att ge katter om man vill ha ned dem i vikt.

[Anunnaki]
0

# 1 Ligger mycket sant i det som du säger!

Marad
0

Kastrat foder (RC tex) innehåller ökad mängd salt för att få katten att dricka mer. Jag skulle absolut satsa på ett bra foder tex Bozita/Mjau blötmat

Sturken
0

Nej kastratfoder kommer aldrog att komma in i vårt hem. Tittade på innehållsförteckningen på flera märken och istort sett alla hade spannmål som första ingridiens.

Blötmat älskar båda katterna. Just nu får de endast en gång per dag men nu när vi fick svart på vitt att han är lite överviktigt så ska vi ge morgon och kväll. Ger oftast Bozita men även mjau ibland.

Sturken
0

#3 Men innehåller det mer salt eftersom kastrater oftare får UVI och kristaller? Det var mest det påståendet hon sa som gjorde mig förbryllad.

Marad
0

Risken för struvit minskar om katten äter ett foder som gör att katten kissar mer. Det bästa är att ge blötmat som innehåller mycket vatten. Ett foder som innehåller mer salt än vanligt gör att katten dricker mer och på så sätt blir urinen mer utspädd.

Nu är det inte bara hur koncentrarad urinen är som gör att katten bildar struvit utan tex mängden mg och vilket ph urinen har, sen finns det andra urinstenar som katter kan få kalciumoxalat tex som är mer komplicerade än struvit stenar.

Sturken
0

# 6

Men med tanke på det svaret borde ju hennes påstående till mig att just kastrater löper högre risk för att få kristaller fallera.

Det var som jag trodde. Om man ger ett bra foder och ger regelbundet blötmat borde ju risken minska avsevärt.

Jourhemmet
0

Enligt min veterinär så har dom på utbildningen 1 timmes näringslära så det är upp till var och en av veterinärerna att läsa på. Jag har fri tillgång på blötmat och ingen överviktig katt.

Marad
0

Risken ökar om katten är kastrerad och av manligt kön enligt några studierGlad men det kan förebyggas med rätt foder

Sturken
0

Då har jag en fråga till dig som ger fri tillgång av blötmat. Hur ofta byter du ut/fyller på blötmat?

Om jagskulle börja med fri tillgång hade de fått på morgonen och nästa gång jag haft möjlighet är när jag kommer tillbaka från jobbet. Känns som om det skulle hinna torka/bli mycket bakterier i det.

Rumblebee
0

#10 Är det så att man är borta flera timmar pga jobb, så tycker jag att det är bättre isådanafall att ge ett så bra torrfoder som möjligt, så att katterna har något att äta även när man inte är hemma.

Här hemma får våra katter i princip bara blötmat, och det får dom flera gånger om dagen, oftast så säger dom själva till när dom vill ha mat, men det blir i alla fall 5 gånger, i och med att dom inte får mer än dom äter upp. Står det och torkar, så vill dom sällan ha det, så det brukar bli att den maten kastas, just pga torkningen och bakterierisken, speciellt under sommaren.

Så fri tillgång på blötmat tror jag inte är en så bra ide. Bättre att ge färskt när man kan.

Marad
1

Mina katter får mest blötmat, jag serverar morgon/kväll dom äter upp en Bozita tetra per dag (370g) upplever inte att katterna tycker mindre om fodret när det har stått framme ett tag. Sen har dom fri tillgång på torrfoder.

Sturken
0

Det blir nog att börja ge blötmat en extra gång per dag dvs morgon och kväll. Det är ju tjockisen som mest älskar sin blötmat så då är det ju lika bra att öka dosen Glad

Torrfodret kommer jag att fortsätta att ge. Får bara hålla tummarna att de börjar äta mer av Eukanuba fodret och att magen tillåter det. De verkligen älskar de stora kulorna från RC och jag blev faktiskt lite förvånad över hur små bitarna var i Eukanubas.

Jourhemmet
0

Med fri tillgån menas ju självklart inte att maten står framme hela dagen utan jag häller upp nytt flera gånger om dagen när någon katt visar att den vill ha. Här är katterna sällan ensamma hemma.