Födelsevikt!?
Vad ligger normalt födelsevikten på?
Fick 5 ungar för snart två dygn sen…75-90g…alla har gått upp hittills med 15-20g och allt är bara fint! :)
När ska katt-mamman avmaskas igen? Och ungarna?
Runt 100 g är normalt när dom föds. Sedan ska dom ha en Viktuppgång på ca: 100g/veckan. Ungarna kan du avmaska från tre-fyra veckors ålder med Banminth. Släpp nu för guds skull inte ut mamman förrän ungarna är tolv veckor. Jag vet inte hur många trådar jag läst nu där mamman fått gå ut och blivit överkörd.
Du kan kika på våra vikttabeller från våra tre kullar för att skaffa dig en uppfattning. Dock är kullarna renrasiga norska Skogkatter.
/Fridaybrew
Tack!
Mamman kommer att vara inne tills hon är kastrerad och ungarna flyttklara!
Katt-mamman är skogisblandning och halv-långhårig med tofsar i öronen…och svanslös!
Det blev 4 hanar utan svans och 1 hona med 
Honan behåller vi själva och hanarna är tingade redan…i par!!!!
Perfekt med andra ord…eller?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Nej perfekt hade varit om du kastrerat din huskatt.
Hoppas att du vaccinerar id-märker och besiktigar samt försäkrar dina kattungar innan flytt.
Norska Skogkatter har svans.
Stolt ägare till tre La permer
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är fullt normala vikter och även viktuppgången är bra. Är mamman utekatt ska kattungarna avmaskas med Banminth mellan 14 och 21 dagars ålder (även mamman) och därefter varannan vecka upp till 12 veckors ålder. Detta för att undvika problem med spolmask.
Alla mina katter är kastrerade, vacc, chippade och försäkrade!
Denna lilla katt-fröken flyttade in här för snart 5 veckor sen och hon verkar trivas fint bland alla andra här
Hon bor för tillfället i eget rum med sina ungar och har det lugnt och skönt.
Det är första gången som jag "fått" kattungar…därför undrar jag lite! Hoppas det är ok 
Ps Alla goda råd är mer än välkommna Ds
Ge mammakatt kattungefoder under digivningstiden. Ungarna ska du börja servera mat vid ca: fyra veckors ålder, Royal Canin 34 som är uppblött i varmt vatten brukar vara populärt. Samtidigt sätter du fram låda till ungarna med ICKE klumpbildande sand.
Födelsevikterna är bra liksom viktuppgången.
Du kan ge katterna rå köttfärs som du blandar i en rå äggula ibland. Lite krossade kalciumtabletter skadar inte.
Man kan använda klumpbildande strö om det är biologiskt nedbrytbart eftersom det då inte blir sandklumpar i magen.
För att kattungarna ska få ha en egen låda brukar jag ta så liten låda som möjligt i början för då kan mamman inte använda den men snart nog går kattungarna till mammans låda även om den är rätt hög.
Med alla hemlösa katter som finns är varje planerad kull en kull för mycket oavsett ras.
Hellre planerade kullar än oplanerade alla gånger.
/Fridaybrew