Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1715 ggr
Tintaglia
0

Yoghurt

Vi har nyligen hämtat hem två kattungar som blir 14 veckor om några dagar. De är pigga, nyfikna, aktiva och jättegosiga - allt som kattungar ska vara. Honan är rund och knubbig, äter som en häst och glufsar i sig allt hon ser. Hon vägde 1 398 g när vi hämtade dem för ca 10 dagar sedan, och har gått upp nästan 2 hekto sedan dess. Hanen - som vägde 1 367 g - är också riktigt matfrisk men lite mer försiktig med att prova nytt. Han känns fortfarande lite tunn och har bara gått upp ca 50 g sedan vi hämtade dem, och gick till och med ner i vikt i början men har sedan börjat öka så sakta. Han är lika pigg som sin syster, fin i ögonen och munnen, ingen snuva, fin i pälsen - inget konstigt alls. Det enda är att han har varit en aning smetig i magen några få gånger, men långt ifrån varje gång.

De är avmaskade med Milbemax, äter burkmat utan spannmål och dricker vatten. Har köpt Orijen torrfoder med det tycker de inte om alls.

Har tid hos vet på fredag för vaccinering, öronskabbsbehandling plus att vi ska ev köpa specialfoder för magen.

Min fråga är nu: Jag har köpt laktosfri hälsoyoghurt och börjat ge honom i tanken att han kanske var känslig för avmaskningen etc. Hur mycket kan vara lagom att ge honom? På ett ungefär - en dl eller en matsked, typ? Han äter den inte själv utan han får den med en liten spruta i munnen.

Sehvrin
0

Jag skulle inte ge katten hälsoyoghurt för att den skulle bli bättre i magen, då bakteriekulturen i yoghurten är anpassad för människor och inte för katter.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Anunnaki]
0

När jag bytte reservmaten till Orijen från någon annan torrmat, RC tror jag, ville katterna inte ha Orijen. Jag tror att det berodde på att Orijen inte har så mycket av någon för katter förföriskt lukt. Efter ett tag så ändrade de sig och vill numera gärna ha Orijen som de får som godis.

Jourhemmet
0

Du ska ge katterna samma mat som dom fick hos uppfödaren till en början annars kan det bli knas i magen.

Tintaglia
0

Det är jag medveten om och har gjort så också. Hon gav dem olika sorters blötmat, samma sorter som jag ger dem. Hon gav dem olika sorters torrfoder också, men där har jag bara gett dem Orijen, som jag lät dem smaka efter några dagar utan torrfoder överhuvudtaget eftersom jag inte ville ge dem det dåliga Konsum-fodret hon hade gett dem. Men de äter som sagt inte av Orijen.

EvaSe
0

Om du vill ha yougurt-effekten på magen ska du prova Pro-Colin som innehåller de nyttiga bakterierna för katter. Finns bl.a. hos vetrinär och vissa apotek.

/EvaS   S*Capsicum´s

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Tintaglia
0

Ok - ska kolla det på fredag då vi ändå ska dit! :)