blommor och soffa
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad gör ni för att få katterna låta bli att äta upp blommorna och klösa på soffan?

Blommorna sätter man i det katfria sovrummet ;)
Angående soffan så ger man katten ett alternativ.En rätt placerad klösställning som katten gillar.Eller en trasmatta som ligger på golver kan också fungera.
Stolt ägare till tre La permer
Jag ger mina katter kattgräs/ampellija ibland så de rör faktiskt nästan aldrig mina blommor. Men har ändå inget giftigt hemma..
Och de klöser ALDRIG på soffan. Jag har två stora klösträd som de använder.
Stor klösträd och en mindre ställning har jag, plus mattor. Men mycket roligare med soffan. Funderar dock på att köpa en klös pelare o ställa vid soffkanten där de klöser, eller om man ska köpa en klösbräda o sätta på väggen… Undra om det kan funka eller om det är slöseri med pengar?
Blommorna är super goda, dock bara en utav tre katter som tuggar, men blommorna ser inte så snygga ut.
Kattfritt rum finns inte. =)

Vart står soffan i förhållande till klösträden?
Placeringen är ju viktig.Den ska så på ett ställe där katten ofta passerar.
Stolt ägare till tre La permer
Ja, då står ju soffan närmast till hands. Men även förr när den klösträdet var nära till hands så var det soffan som gällde =) men ska nog nästa ändå med en liten klöspelare kanske vid soffkanten =)
Det är förmodligen bättre spänst i tyget på soffan än på klösmöblerna
dubbekhäftande tejp har jag hört ska avskräcka att klösa på soffan, samt att man placerar nått dom får klösa på precis i närhet som ett bättre alternativ. inget jag testat själv dock
jag har inga levande växter då den ena katten äter och kräks och blir dåligai magen. det finns jättefina fuskväxter som orkidéer och annat. katternas hälsa går först. och jag slipper halvdöda växter då jag alltid glömmer att vattna.
vad gäller soffa så kanske man kan gnida in något som de inte gillar, citrusskal eller annat?
Jag har inte riktigt de problemen, men om du är intresserad av en soffa som tål det mesta så rekommenderar jag Tylösand-modellen från IKEA. Vi har två röda och katterna har svårt att låta bli att kloa, men de ser ut som de gjorde när de var nya - inga klösmärken!
Vi har en rätt långsmal lägenhet där vi har ställt upp ett klösträd i ena änden, en sån halv väggfast pelare i andra änden vid matskålarna, och en typ jutematta mitt emellan. Nere i hallen klöser dom ibland på sambons datorväska men han får skylla sig själv som inte ställer undan. ;) Dom gångerna som klor har närmat sig soffan har vi snabbt burit iväg katterna till mattan och "klöst" antingen själva med våra egna naglar typ för att visa eller gjort det med deras tassar. Funkar super.
Mitt problem är sängen. Vi har bara maddrasser på ben. Askul att lägga sig på rygg och klösa sig (läs kana) runt omkretsen av sängen…