Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 4494 ggr
lovlin
0

Sluta jaga och/eller ta med bytet in?

Min katt har precis flyttat från en gård på landet till ett hus i stan, ett lugnt område med stor trädgård. På landet spelade det inte så stor roll att hon jagade och lämnade möss och småfåglar på trappen, det var lätt att ta en spade och kasta ut liken i skogen bara..

Problemet har börjat nu, när de närmsta byten som finns är gräsänder.. Hittills har hon tagit två (!) De har spelat döda, som tur är. Jag är inte så sugen på att behöva begrava änder på löpande band…  Men jag förstår ju att hon är van vid att jaga!

Frågan är om jag på något sätt kan hindra eller uppfostra henne till att sluta? Hur har ni andra gjort?

Hjälper det att klippa klorna kort? Att ha ytterdörren stängd så de måste jama (och släppa bytet) för att få komma in? Kan man få en riktigt smart katt att förstå att matte inte uppskattar just detta?

Imasy
0

Tror inte du kan dressera henne till att sluta jaga, utan du får nog hålla henne som innekatt, med alternativ att gå i koppel eller rastgård.

[Anunnaki]
0

Det går inte att få en katt att sluta att jaga. Katter kan jama mycket bra med byte i munnen.

lovlin
0

#2 fast då kan man i alla fall ha koll genom fönstret i dörren på om något annat följer med in :)

och visst, jag överskattar antagligen mitt djur, men som det kändes idag så var hon extra tillgiven efter att jag blivit arg över and-incidenden…. ;)

SaraC
0

Bygg en rastgård eller håll henne inne.

Den 20 augusti var slutdatumet för djurens barnkammare i naturen och din katt verkar ju tagit änder och kanske fler djur utan att du vetat om det mitt i den perioden Rynkar på näsan Så himla tråkigt att bara hundägare ska följa denna lag medan katterna härjar fritt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lovlin
0

#4 vad var det som hände den 20:e augusti?

[Anunnaki]
0

Mellan den 1 mars och den 20 augusti varje år är det i princip jaktförbud och då får man inte släppa sina hundar lösa utan att ha 100 % kontroll på dem. Iosf får man aldrig släppa en hund lös utan att ha full kontroll på den utom vid jakt.

Räv får dock jagas hela året liksom kråkor. Man får också jaga råbockar och lodjursjakten är delvis efter den 1 mars. Det finns nog något undantag till.

Nu brukar katter inte ge sig på änder utan håller sig till sorkar och möss. Ju mer mat man ger sin katt dess mindre jagar den men att få den att helt sluta att jaga går inte inte.

Ove555
0

#4 Men jag tycker inte du ska höja hundarna till skyarna. Om du nu gör det? För hundar kan ju skälla och föra ett väldigt oväsen, där jag bor är det hundar som ofta skäller på nätterna. Och sen kan ju hundar bita folk, och ibland har jag hört att hundar har bitit ihjäl både hundar och katter. Så på det stora hela tror jag nog att det är större problem med hundar än katter. Och hade inte katter funnits hade vi nog haft större problem med möss i våra bostäder

thildatessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#7 det var ju inte riktigt det hon jämförde med? hundar måste vara kopplade för att förhindra att dem tar fåglar osv under perioden. Men katter får springa fritt. det var det hon menade.. :)

Ove555
0

#7 Jaså, det var så hon menade, det fattade jag inte. Så det var ju bra att du upplyste mej om det nu

Jina
0

många katter tar ju för övrigt även ekorrar och harungar.

Fridaaaa
0

Min ena katt tar mycket möss men även småfåglar ibland.
Men jag kan inte hindra honom ifrån att ta småfåglar tyvärr. Vill ju att han ska jaga mössen plus att jag aldrig skulle få för mig att enbart ha en katt inomhus.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ove555
0

#10 Men vi mäniskor är nog värst, vi skulle kunna klara oss utan kött, men de flesta av oss äter det ändå…

Fridaaaa
0

#12 Nej de flesta hade inte klarat sig utan kött, vi är skapta för att äta det mesta.
Jag hade inte överlevt utan kött. Då hade jag svultit.

Ove555
0

#12 Jag hörde någon som passade en katt som ägdes av vegeterianer, när h*n skulle ge katten mat (förmodligen kattmat) så åt den inte, men när h*n gav den en morot så så åt den moroten

[Emma--]
0

En rastgård kan säkert hindra en del fåglar från att dödas av katter. Och det är ju vårat ansvar ändå och se till så att det inte blir problem för att vi vill ha husdjur. Katterna är ju inte direkt naturliga i Sveriges fauna. #13 många skulle klara sig utan kött. Sen skulle några må dåligt säkert ,av olika anledningar. Men svälter gör nog ingen direkt.

Fridaaaa
0

#14 En katt mår inte bra utan kött! Att ge en katt enbart vegetarisk mat = djurplågeri enligt mig.

#15 Nja svultit hade man kanske inte gjort. Men jag hade varit tvugnen att leva på pasta, potatis/potatiosmos och pommes ungefär plus bröd. För jag äter inte grönsaker:)

xjanniex
0

En bjällra i halsbandet brukar väl hjälpa mot att katterna tar småfåglar då dessa hör katten komma, men vet inte om det anses vara osjysst mot katten att aldrig kunna ta sig fram obemärkt, vad tycker ni?

[Emma--]
0

#17 är tveksam om det hjälper.

lovlin
0

#6 Det där med att ge mer mat för att motverka antalet jagade och dödade djur kom jag på igår. Det är hos mina föräldrar hon bor nu, och de skämmer bort henne som jag aldrig har sett förut - tonfisk, kattgodis, lax m.m. Jag tror absolut det gör henne mindre benägen att äta sig mätt på levande saker. Spana kan man ju göra ändå… :)

[pixa3]
0

#17 Jo, jag har för mig att en bjällra på halsbandet hjälper, men det är nog mest mot småfåglar som lätt kan flyga upp i luften, änder är ju lite tyngre så det tar lite längre tid för dem, och katter är ju snabba oavsett om bjällran låter :)