Fasa in nytt torrfoder?
Jag håller på och försöker fasa in mina katter på ett nytt torrfoder (från RC Sterilised till Porta 21 Sensitive).En av katterna verkar dock inte ta överfasningen särskilt bra, utan har blivit lite dålig i magen.
Jag har gått långsamt framåt: Detta är andra försöket, då det första inte alls gick bra, så denna gången försöker jag ännu långsammare. De får 12 pyllor av porta 21/0,5 dl RC just nu och som sagt är den ena katten lite dålig i magen.
Min fråga nu är: Ska jag fortsätta öka andelen Porta 21 långsamt eller ska jag hålla den här nivån och vänta tills hennes mage har stabiliserats innan jag ökar mer?
Det är så individuellt hur katter kalrar foderbyten. Du får helt enkelt testa dig fram. Det verkar som en del katter behöver lång tid på sig att vänja magen med så proteinrikt foder som Porta är. Jag använder själv porta och det gick väldigt bra att byta. Katterna behöver inte alls lika mycket mat längre för att dom fortare blir mätta.
#1 Tack för svaret.
Är det någon mer som har erfarenhet av foderbyten, för jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska göra: Fortsätta öka eller vänta tills kattens mage är stabil igen?
*putt*

Stanna övergången tills magen stabiliserat sig, och fortsätt sedan att öka andelen Porta 21 när magarna varit bra i några dagar.
Jag har en till fråga: Hur länge är det rimligt att man låter sin katt vara dålig i magen innan man ger upp foderbytet?
När en katt är dålig i magen bör den tas till veterinär. Det är lätt gjort att man lurar sig själv och tror att man hittat en anledning. Beställ tid hos veterinären. Gå tillbaka till det som du gav från början. För noggrann dagbok över vad du ger katterna, hur de mår, vikt mm.
Men varför torrmat över huvud taget? Om du innte vill ge dem barf så välj blötmat med enbart köttbiprodukter.
#6 I det här fallet vet jag att det är maten, då de blev bra i magen efter att jag slutade med överfasningen förra gången (det här är som sagt andra försöket). De är skygga katter och jag vill inte ta dem till veterinären i onödan.
Det finns flera anledningar till att jag inte ger dem barf eller blötmat:
För det första vägrar en av katterna att äta både blötmat och rent kött. Jag tycker hon är knäpp, men så är det (hon gick en omväg runt en bit kycklingvinge när jag gav dem det senast)
För det andra så har jag inte råd: Jag är för tillfället arbetslös utan nån som helst inkomst. Särskilt när jag får slänga ganska mycket av blötmaten jag lägger upp så känns det inte värt att köpa det till dem (Jag har också lite moraliska betänkligheter till att slänga mat, särskilt kött). Katterna är stödhemskatter och jag får torrfoder och sand från föreningen och de kommer även betala om katterna behöver veterinärvård, så katterna lider inte av min ekonomi.
Sen tänker jag inte förneka att det finns en viss bekvämlighetsfaktor i att ha torrfoder, särskilt när man ska ha kattvakt, men jag önskar att större delen av katternas föda ändå hade kunnat bestå av blötmat.
Jag vet att barf är det bästa för katten och efter det blötmat, men ett bra torrfoder med hög kötthalt och inget spannmål måste väl vara bättre än ett torrfoder med lägre kötthalt och med spannmål?
# 7 Du har rätt i mycket av det som du säger, t o m det mesta. När jag började ge mina katter barf så var det inte så att de jamade av lycka i början. Vilken torrmat som helst hade smakat bättre tyckte de flesta. Men efter att tagit köttbitar mellanmina fingarar och matat dem och kryddat krossat kött med tonfisk et tag så kom de på att kött är väldigt gott.
Tyvärr tillsätter kattmatsfabrikanterna något som luktar otroligt gott för katter och på det sättet luras katterna att äta vad det än innehåller.
Barf behöver inte vara dyrare än kattmat. Man kan ge missarna Klass köttkross som kostar 20 kr/kg och det finns skivspill iaf på ICA som är ett billigt alternativ bara man kollar så gott det går så att det inte bara är stora benbitar. På vintern när jag ändå eldar brukar jag koka sådana benbitar, som jag inte kan skära bort mer kött från, tills det resterande köttet lossnar. Sedan får katterna både dessa kokta köttbitar och buljongen som de gladeligt slickar i sig.