Problematik kring kattlåda
Vi har två katter som funkar bra på en katt låda, tömmer flera gånger per dag. Men snart kommer det en till katt och jag undrar hur ni andra har löst det med kattlådor. Vi bor i en tvåa och har inte så mycket plats att ha kattlådan på. Just nu har vi en låda som far runt i badrumet. Oftast står den i duschen till min smabos fasa då han duschar efter jobbet varje dag och måste putta iväg den och vänta på att golvet ska bli torrt innan den kan flytta tillbaka.
Det skulle få plats två lådor i duschen men min sambo gillar inte idén.
han funderar på att ha lådan i hallen pch döja med en hallmöbel. Men jag är osäker på den idén då vi har en katt som inte täcker sitt bajs alls och då kan det lukta en del eftersom den ligger öppet.
Hur har ni löst era kattlådor? VIll komma billigt undan men räkar med att få lägga ut en del. Har funderat på en Modkat låda men fortfarande poblem med vart den ska stå + att den är rätt dyr.
Men då får man väl plocka bort bajset på en gång när man är hemma så är luktproblemet borta :) Vi har en låda i ett hörn av vardagsrummet, och den andra i samma rum fast några meter bort.
#1 Vi har också en av våra lådor i ena hörnet av vardagsrummet.. Så länge man har bra Kattsand och rensar dagligen så funkar det alldeles utmärkt. Det har visat sig funka bättre än att ha den i hallen.. Glatt chockad :)
Nä det jag tänker på att det inte känns så trevligt när man har besök över och katten lägger en korv, då luktar det överallt även om man tar den direkt så har gästerna fått kännt på en fin korv ^^
Men det spelar ingen roll vad man har för strö, eftersom hon inte gräver ner den alls så ligger det öppet ^^
Andra kattens avföring luktar inte alls tack vare vårat strö (öko plus för dom som undrar)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det inte en rangsak med, när katten inte gräver över sitt bajs? Min ranghögsta gräver aldrig över och tyvärr gör hon jordens stinkbomber så jag får ont i huvudet till och med för de luktar så grymt illa. Men lukten försvinner ju rätt snart när man rensar bort den
Köp ett litet skåp på något loppis som är lagom stort för kattlådan. Ett par av mina kattlådor har jag i skåp, bifogar bild på den ena. I ena gaveln har jag tagit upp en ingång så skåpdörrarna kan vara stängda. För att det inte ska bli alltför mörkt inne i skåpet har jag installerat en liten LED-lampa på 0,5 W som alltid tänd. Lampan kan vara tänd i 2000 timmar innan det blir en kWh.
Med kattlådan i ett skåp kan man ha den nästan var som helst. Det är ju en möbel. Ge katterna barf så luktar det ingenting av kattlortarna.
Skåpen som jag köpt har kostat runt 20 kr. För ungefär ett år sedan fanns en tråd om flera fina arrangemang för kattlådor, bl a hade någon hittat en brudkista på loppis och gjort ungefär som jag med skåpen.
OT: Tyvärr kan jag inte låta bli att undra om du inte skulle vänta med att skaffa en tredje katt tills du bor i en större bostad.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har 7 kattlådor 7 katter (ej någon i vardagsrummet eller köket) två st på toa inte i duschen, det skulle vara bökigt att hålla på att ständigt flytta på toalådor. Jag gör rent så fort jag känner bajslukt och det blir många gånger dagligen. Besökare får ta det som det är, de får väl hålla för näsan då.
#4 Jo jag har hört att det kan vara så, och det stämmer här hemma isf. Hon är äldst vart här längst och bossar gärna runt om det behövs. Har en kattunge på ca 4månander som gärna gör hyss och dumheter då är den äldre katten alltid föra mig med att säga till. Så hon är en hjälpreda här hemma med att lära den nya katten hur man beter sig.
Ibland har jag set att den lilla täcker det bajs som ligger öppet och gjorde hon de jämt hade de ju varit toppen!
#5 Det är något likande min sambo funderar på i hallen. Men då försvinner vår sko plats. finns en praktiskt möbel på ikea för det som heter "hol"
Det att ge barf = att det luktar ingent. Det tror jag inte på. luktar mindre kan jag gå med på men bajs som ligger öppet i syre luktar alltid. Men visst kan man reglera hur mycket och vad som luktar med hjälp av foder. Jag klarar inte av att barfa ännu, men ger mer och mer färskkött till dom. jag har varit vegetarian ett tag i mitt liv pga att jag måde dåligt av köttlukt pga en händelse i mitt liv och har precis börjat kunna hantera kött igen. Så jag tar små steg framåt, ny är det mest kyckling och nöt som katterna får, sen även mjau/bozita tetror och torrfoder får dom mindre mängd ibland, porta 21 / orijen.
Ot: Bor inte i en liten två direkt, katterna har tillgång till hela lägenheten, innätadbalkong som är kattanpassad. Vi har katträd och en drös aktiveringsleksaker. det som inte är så bra är vår toalett som en tvättmaskin tar upp plats där kattlådorna hade stått perfekt. Finns något för katterna att smita undan, sova, leka med i varje rum. Så jag tycker inte alls det blir för mycket med 3 katter. Går även ut med katterna i sele vid bra väder. Men visst är det en mindre två så är det nog inte så smart med för många katter.
#6 Funderar på det. Antar att sambon vinner. Skulle vara skönt att kunna gå ur duschen utan få kletigt strö under fötterna ;)

En dam tipsade om att tända några tändstickor (en i taget, 1-3 stycken beroende på behov) håll dem i handen och låt dem brinna ner. Gör detta i samma rum som det luktar bajs. Då försvinner stanken. Funkar även på människobajs-stank tydligen 
#8 det gör det faktiskt, då det som luktar är gas (metangas om jag inte är helt ute och cyklar) Många har tända ljus på toaletter när dom får besök just för att ev lukt ska försvinna + mysfaktor :)