Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1363 ggr
MillaJ
0

återkommande öronproblem

ja, tänkte höra lite här om vad ni tror. Har en birmahane som har återkommande problem med öronen. De är irriterade -ibland ett, ibland det andra eller båda. I våras var första gången och då var det riktigt ordentligt och jag var inne hos veterinären som konstaterade öroninflammation och jag fick örontvätt + droppar som jag körde med 4ggr/dag (alltså 2ggr tvätt och 2ggr droppar) -tror ni katten avskydde mig eller? :p
Det la sig iallafall av den behandlingen men kommer tillbaka lite då och då. Det blir inte lika illa som det var då, men jag kan se att han ibland kommer med ett öra något nedfällt eller skakar på huvudet -tittar man i örat då så är det lite rött. Jag har kvar örondroppar och brukar droppa när det blir irriterat och så lägger det sig igen.
Nu ikväll var det dags igen och jag har precis droppat i båda öronen och katter hatar mig tillfälligt…

Vad tror ni det beror på? Jag funderar på om det har med den andra katten att göra, han är väldigt energisk med att slicka på birman och det kanske kan irritera? Kan tillägga att de är innekatter.

annzoo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har katten haft återkommande problem bör det utredas… Det kan vara bakteriellt (har man tagit prover) eller jässvamp. Jag har även hört att foderallergi kan ge återkommande öroninflammationer