När är katten för tjock?
Hej!
Jag har en kastrerad hankatt (blandras mellan skogis/perser/bondkatt) på 8 månader som har, vad jag uppfattat det, fått perserns lite kortare ben och mer kompakta kropp, med små öron och kortare nos. Däremot är han mer mentalt som en bondkatt med jättemycket energi även efter kastreringen. Han aktiveras både inne och ute.
Nu till frågan. Katten har sedan vi köpte honom haft en "gördel" eller "ficka" på magen, av löst hull som börjar fyllas ut och försvinna nu. Men, hans mage ser väldigt STOR ut, säkert dubbelt så stor/fylld som de utekatters som stryker omkring i kvarteren. Proportionerna blir ännu värre med tanke på hans korta små ben.. Så - är han tjock? Och om inte, hur avgör man om en katt är tjock eller ej? Han är inte rultig på något annat sätt och tittar man ner på honom så ser han uppifrån ut som vilken katt som helst. Det vill säga han är inte BRED, men han har en hängmage! Den är inte hård eller uppsvälld.
Har tyvärr ingen bild på honom när han går (då syns det mest).
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hängmagen eller tigermagen får de flesta katter när de har kastrerats och den är mer tom och sladdrig.
Väg honom. Nu vet jag inte exakt vad som är normalvikt, det har jag glömt. Sen kan det skilja lite mellan raser också. Men det vet säkert någon annan härinne
Känner igen din beskrivning! Min kastrerade hankatt Tudor (på bilden) har jätte korta ben och litet huvud med stora öron. Han är överviktig (tror jag, på sina 7 kg) men han är väldigt aktiv och mestadels utekatt men får komma in när han vill. Man ser att han är tjock, men det som gör det ännu värre är att han har så korta ben, då ser han riktigt tjock ut.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
När katten inte kan rengöra sig själv så är den för tjock..