Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1201 ggr
[hehlenaaa]
0

Hmm..orolig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla katt-tjej på 5 månader har inte riktigt varit sig själv de senaste dagarna :( hon bara sover och sover, med mig hela natten och sen under dagarna och kvällarna också. Hon som alltid varit så lekfull lessnar nu på leken efter ett tag och går och sover igen :( 

Hon äter normalt, gör sina behov i lådan och verkar inte annars sjuk på något sätt. Det jag oroar mig för är att hon inte fått i sig nog med vätska, hon får bozita blötmat och eukanuba kitten torrfoder. Har ingen egentlig koll på hennes vätskeintag. Var hos vet i fredags för att kolla hennes öron då jag misstänkte öronskabb (hon kliade sig mycket!).

Kan inte komma på något annat onormalt med henne, förutom att hon alltid har lite svart torkat snor i näsan som jag varje dag fått torka bort lite lätt med en fuktad trasa. Men hon varken hostar eller nyser mer än vanligt så kan inte tänka mig att det skulle vara snuva.

Just nu ligger hon här och sover på min arm- och om det inte blir bättre till imorgon måste jag ringa veterinären. Men har någon av er nån aning om vad det kan vara?

[hehlenaaa]
0

Kollade just henne i ögonen och såg att blinkhinnan är liiiite lite synlig i ena ögat, vid ögonvrån. Läste att detta kunde vara pga mask, sjukdom eller trötthet.

Jourhemmet
0

Dra upp nackskinnet och se om huden stannnar kvar. Var hennes mamma utekatt? Isf skulle jag ge henne Banminth. Är hon inte vaccinerad?

[hehlenaaa]
0

Hennes mamma var utekatt och hon är vaccinerad. Ska prova :) Tack för tipset!

IceJossan
0

Det kan mycket väl vara snuva. Den visar sig på väldigt olika sätt från katt till katt och beroende på vilken snuva det är. Det finns hur många stammar av snuvan som helst, och vaccinet är mycket ouppdaterat och ger därmed rättså dåligt skydd mot snuvan. Men vaccinet kan lindra snuvan.

Ta bort torrfodret och servera endast blötmat som innehåller bra med vätska, och blanda i extra vatten.

[hehlenaaa]
0

#4- Tack! Det ska jag göra. Just nu har hon haft ett litet race här i lägenheten, hoppas på det bästa! Imorgon skall hon avmaskas som #2 tipsade om och jag tar ledigt imorgon, bara för att se till att hon är okej. Vågar inte lämna henne ensam om något skulle hända :(

IceJossan
0

#5 Bra där, både med rejset, att du kommer vara hemma och att hon ska avmaskas :)

[hehlenaaa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och såhär utslagen kan man vara i mattes famn! 
Nåväl, vi får se hur detta urartar sig. Jag hoppas av hela mitt hjärta att hon blir bättre av avmaskningen, min lilla skatt :)

Josefa
0

Om mamman var utekatt så kan det behövas ett annat avmaskningsmedel än Banminth, om mamman gett ungarna fängade byten.

[hehlenaaa]
0

#8- Har du något förslag? =)

Josefa
0

Milbemax.

[hehlenaaa]
0

#10- då fixar jag det imorgon!

[hehlenaaa]
0

Idag verkar hon konstigt nog lite piggare än igår, undra om det kan vara för att hon fått i sig vätska… Nåväl, jag är här hemma hela dagen för att se att allt är okej med henne, ska kila ner till apoteket sen och köpa avmaskning. Så får vi hoppas på att det blir bättre!! :)