Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2338 ggr
spinkedink
0

Hankatt slår honkatt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bland alla kattmänniskor så undrar jag om det finns någon som har haft ett liknande problem som mitt och kan hjälpa mig.

Vi hade tre katter 10 årig hona, 8 årig hane och 4 årig hona, alla kastrerade, och de har fungerat toppenbra tillsammans, aldrig några problem.
Den yngsta av dem är "min" katt och följer mig som en hund och är med mig överallt och är extremt kelig, go och pigg katt som inte tar någon skit från de andra.

Så till problemet!

Min syster blev plötsligt tokallergisk mot sina katter och vi sa att vi kunde testa att ta två av tre eftersom vår äldsta är en dominant hona och de hade en i sitt hushåll som var väldigt dominant och det skulle troligen aldrig ha funkat.

Katterna kom för 1 månad sen, det var lite morr och fräs, men i det stora hela gick det bra efter ett par veckor.
Det var nya hankatten (4år, kastrerad) och vår gamla hona som fortfarande hade svårt att komma överens, men det var ingenting med det.

Sen förra helgen så åkte vi bort och tog som vanligt med oss våra 3 original och skaffade kattvakt åt de nya för att inte rycka upp dem och åka iväg med så tätt inpå att de kommit hit.
Vi kom hem och man tänkte inte så mycket på det.
Dagen efter vaknade jag av att min lilla katt inte sovit hos mig, hon kom inte när jag ropade och jag hittade henne till slut under soffan, livrädd!
Jag tog fram henne och försökte prata med henne, men hon slet sig och gled iväg längst golvet och in under sängen med den nya hanen efter sig.

Jag fattade inte riktigt problemet förrän senare på dagen när han trängde in henne i ett hörn och slog henne, jag gick emellan men han var envis och skulle på henne igen.
Detta uprepades senare i måndags och har slutat med att hon vågar inte komma fram alls.
Min lilla katt ligger under soffan, under sängen, sover inte hos mig och vägrar kela med mig, svansen börjar piska och hon rivs om man försöker.

Så nu har jag minimerat problemet till kvälls och nattid genom att bära henne till mig i soffan på kvällen, bära henne till sängen, och ha honom ute i rastburen på dagarna så hon får en chans att gå på lådan, äta och dricka som normalt och inte ha sina matskålar, vatten och låda breve min säng.
Hon har blivit sitt gamla jag på dagarna och leker med den nya honkatten i vilda race. Men när jag bär in honom blir hon som en pannkaka och syns inte till alls.

Vad var det som hände medan vi var borta och hur ska man kunna lösa detta?

Katterna har 130 kvm att röra sig på. Lådor, mat och vatten finns på båda våningar och i ytterligare ett rum, stor rastgård finns och det är inte så att de behöver trängas, ändå ligger han och vaktar på henne och har nu bestämt sig för att ligga på garderoberna i sovrummet för att vakta på henne vilket resulterar i att hon ligger under sängen.

Jag är bara i så desperat behov av hjälp, och min katt är riktigt ledsen och hela hennes ansiktsuttryck har förändrats.

xjanniex
0

putt, tycker att någon borde kunna svara på detta. :( Har det blivit något bättre?

spinkedink
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej tyvärr, snarare har det blivit värre.
Jag har haft honom ute tillsammans med de andra, och min katt har fått gå lös på baksidan så hon har kunnat titta på honom genom gallret till rastburen.
Men han skrämmer henne genom att kasta sig i gallret efter henne.

Jag satte på honom halsband inne med en vanlig kattpingla i, så hon lättare skulle höra honom när han kom ner för trappen osv.
Men han har lärt sig att smyga och har de senaste två nätterna överfallit henne när hon har legat hos mig och sovit, så precis när jag börjat få henne trygg i sovrummet igen, så händer detta.

Jag tycker inte att det är någon långsiktig lösning på problemet att ha honom (eller henne) ute på dagarna, och montera dit ytterligare en grind ovanpå den andra uppe i trappen och ha honom på övervåningen på nätterna (vilket jag gjorde nu på morgonen).
Det är ju synd om honom också.

Jag ska prova ringa veterinären senare idag och se om de har något förslag, annars får jag helt enkelt försöka omplacera honom.

Han verkar dessutom riktigt fixerad av ordningen på katterna, har de varit ute och jag bär in honom först så tror han att han äger stället. Om det beror på det eller något annat vet jag inte. Men jag har provat två gånger och båda gångerna har han gett sig på de andra två också och det har slutat med att den äldsta honkatten har fått läxa upp honom för att han ska lugna ner sig.