Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1220 ggr
Mari
0

avmaskning kattungar + hona

Jag tycker jag hör olika från varje jag pratar med gällande avmaskning av kattmamma med ungar.

Hur ska man göra egentligen? Det handlar oftast om kattmammor som kommer utifrån, hemlösa.

Ska bara kattmamman avmaskas? Ska ungarna avmaskas flera gånger innan de är 12v? Eller ska de bara avmaskas om man ser att de har mask?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

xjanniex
0

Ja, det där funderar jag ockå på. Om man ska använda "kolla masken" ska man göra det på mammans bajs då eller ska man testa även ungarnas bajs? Om mamman är maskfri borde ju även ungarna vara det, eller?

Mari
0

Jag har även hört folk säga att kattungar alltid föds med mask och det är därför man ska avmaska de i omgångar. Men hur rätt eller fel det påståendet är har jag ingen aning om

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Josefa
0

Om mamman är absolut maskfri, så kan ungarna inte ha mask. Ungarna blir smittade via modersmjölken, som inte kan innehålla mask om mamman är maskfri. Om mamman går ute så ska man räkna med att ungarna också har spolmask.

Mari
0

#3 Hur bör man då avmaska? Avmaskar man mamman så snart hon kommit in så blir ungarna avmaskade per automatik genom mjölken eller att de inte är födda ännu?

Eller avmaskar man dem när de blivit en viss ålder och sedan en gång till vid en annan ålder?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Britt-Inger Härdin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag avmaskade min lilla tjej så fort jag fick hem henne. Men hon hade ingen mask. Hon var då 13 veckor. Nu i morgon blir hon 14 veckor.

MonicaLagerquist
0

Det finns bra info på SVAs hemsida.

Stolt ägare till tre La permer

Mari
0

#6 vad är det för adress dit?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MonicaLagerquist
0

Mari
0

#8 tack å bock!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Ai-chan]
0

kattugar bruka vi avm första gången vid 4 veckor. Och sedan 2 3 gånger innan 12 veckor, leverans.

Silvestris
0

En hona som varit/är utekatt kan man förvänta sig ha spolmask latent dvs. vilande i mjölkkörtlarna. När hon di åt sina ungar aktiveras spolmasken och larver tar sig över till ungarna via bröstmjölken. Kattungar efter utehonor bör därför avmaskas med tex. Banminth innan 21 dagars ålder.

Med innekatter behöver man inte avmaska på rutin, inte ens kattungar utan då gör man bäst i att ta avföringsprover först.