Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2257 ggr
xjanniex
0

Ser man om de blir lång eller korthåriga?

Mina svärföräldrars huskatt fick nyligen (3 dagar sedan) en kull på tre kattungar, två svarta och en brun tigré, nu tror jag att en av de svarta kanske blir långhårig. Deras mamma har kort och blank päls men hennes bror är mer långhårig (inte som en perser men ett mellanting), och pappan är okänd då det var en tjuvparning.
De andra två kattungarna är korthåriga och har lite strävare päls medan den andra svarta har mycket blank och lite vågig päls. Det ser nästan ut som att den är blöt.
Hur brukar ni kunna se om de blir lång eller korthåriga? Har ni några knep?

Tycker förresten att den "långhåriga" (om det nu blir det) har en lite annorlunda huvudform, det är mer avlångt än de andras, kan det vara vattenskalle? Han äter som vanligt och är pigg, de ska besiktigas av veterinär snart så jag får väl veta om den är frisk då. *håller tummarna* När bör de föresten besikta dem? Vaccineras gör de väl första gången vid 6 v, kan de chippas då med? De ska även kastrera honan, hur länge bör de vänta, för att inte mjölken ska riskera att sina? Hon är innomhuskatt nu.

Tacksam för svar, de har aldrig haft kattungar förut och jag har bara haft det i turkiet förut där de varken chippas eller vaccineras. :)

Mari
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

vaccineras har jag för mig att man gör vid 9 veckors ålder och sen igen när de är 12 fast det kanske beror på vilken veterinär man har?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se