Katt som inte blir omhändertagen
Nu har det blivit värre med katten jag pratat om förut.
Den här katten är ute NU, i ett bostadsområde med vägar omkring, den har ingen kattlucka eller dyl. att ta sig in genom.
Har nu upptäckt ett sår på halsen på den här utmärglade katten. vet att utekatter kan få sår, men det kändes som sista droppen för mig.
har försökt anmäla människan som äger den här katten, men behövde tydligen hans namn, ska ta reda på det imorgon.
Jag vågar inte prata med ägaren själv, då en annan i husen gjort det och fick då till svar; ingen ska tala om för mig hur jag ska sköta mina djur.
Just nu vill jag bara TA den här katten och låta dom tro att den sprungit bort..
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Ta reda på namnet och anmäl, eller så tar du med katten till polisstationen för att du "hittat" den ute.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det borde gå att anmäla utan ett namn om du vet adress. Men det kan ju vara bättre med ett namn.
Hoppas dom kollar upp det fort.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om katten är undernärd och har ett synligt sår skulle jag ta in den, anmäla den upphittad hos polisen och kolla eventuell id-märkning. Om id-märkning saknas och ägaren inte anmäler katten saknad hos polisen inom en viss tid (3 månader har jag för mig?) är katten din och du kan omplacera den om du vill.
Du kan också sätta den i kö till ett katthem eftersom "du är säker på att" den är hemlös med tanke på vilket skick den är i.
Om kattägaren hör av sig får du dennes namn och adress så att du kan anmäla vanvård hos länsstyrelsen.
Att katten är mager kan dock bero på att den är gammal och har en obotlig kronisk sjukdom, men isåfall borde kattägaren ha sagt det när någon undrade över kattens hälsa istället för att bara fräsa ifrån.
Sajtvärd Katter iFokus
Men om man nu vet vem ägaren är, då anmäler man väl inte katten som upphittad? Eller tar in den hur som helst?
#4 Jo, om katten far illa och saknar id-märkning tycker jag att man kan låtsas lite för kattens skull.
Sajtvärd Katter iFokus
#5 Ja, man kan ju tycka både si och så om det, men jag tycker att det är bättre att ta reda på namnet på ägaren och anmäla. Varför sätta sig i en sits där man kan bli anmäld själv? För det hade jag gjort. Anmält den person som tog min katt för stöld.
Vet man däremot inte vem ägaren är, så är det ju en helt annan sak.
#6 Men hur ska man kunna veta vem som äger en katt som inte är id-märkt och ägarregistrerad? Om man stjäl något brukar man inte heller anmäla det som upphittat hos polisen, så stöld blir nog svårt att styrka.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag vet inte vad jag ska ta mig till,den är fortfarande ute, sitter utanför min port och är kall och blöt.. vad ska jag göra, snälla hjälp mig.. börjar grina snart för den stackars katten…
jag försökte ju anmäla att de skulle kolla upp katten och kattägaren men fick till svar att de behövde ett namn..
Vet du adressen personen befinner sig på som äger katten. isf kan du ju göra en snabb sökning på nätet och kanske redan nu få ett namn. Du akn ju dessutom ta in den om den nu är så illa medtagen som du säger och ringa distriktarn och förklara situvationen. Då kanske dom tar hand om den tills vidare? Du behöver ju dessutom inte ljuga och säga tt det är en hitte katt om du inte vill. Dety är ju "bara" att säga att du vet var ägaren bor om du nu tar in den och att du berättar vad du vet hittills om katten . För om personen nu inte har tagit in den och den är så illa tilltygad så kan den ju bo inne hos dig tills dess att du får mer definitiva svar från myndigheterna?
Det är ju faktiskt bara att förklara hur det ligger till.
Ta in den om du har möjlighet. Bor katten i ditt hus eftersom den sitter utanför din port?
Sajtvärd Katter iFokus
Hur får man tag i distriktarn då? Katten är smal, den har ett sår på halsen och jamar och sitter utanför min dörr..
#7 I detta fall så är det ju inga problem med att ta reda på namnet. Nu pratar jag om de fall då man vet vem ägaren är.
Det är för jäkligt när djur lider, och ändå har man lagar att gå efter, så man inte råkar illa ut själv.
Detta är länk till deras sida på jordbruksverket eftersom de är en del av dem. Sen är det bara att klicka på länet du finns i. De har alltid juor dygnet runt och ofta kommer man till en telefonsvarare som berättar vem och hur som har jour och dennes telefon nummer. De brukar tycka att det bara gäller akut rådgivning eller sjukdomms fall och det anser jag enligt din beskrivning att detta är.
Lycka till! Hoppas det ordnar sig ! :)
#11 Den bor två portar bredvid.. Gick ut nu igen men såg den inte, kan ju hoppas att den fått kommit in..
Min sambo kommer om nån timme och ska då se om han kan hitta katten, i så fall ringer vi 11414 och frågar om det är tillräckligt akut så att vi kan få ta in den..
fast vet inte om det här klassas som en sjukdom, och en distriktsveterinär har väl inte heller rätten att säga om jag får ta in katten eller inte..
Det tror jag då de är dessa som är ut när det är djurskydds ärenden :)
ska se om vi ser katten sedan, så ringer vi då.. Annars ringer vi imorgon bitti när det är vanliga telefontider.. usch undra vart kissen är nu..
Visst kostar det pengar att ta ut distriktsvet. hit ?

Vart bor du??
Om jag vore du, skulle jag plocka in katten omedelbums, så den kommer i trygghet. Sedan ta kontakt med veterinär, och i och med det även anmäla, för det kan vet hjälpa till med, om katten är skadad på något sätt. Ser att du säger att du haft en tråd tidigare, men vet inte vilken tråd det skulle vara.
Snälla, om du har möjlighet, hämta in katten, och låt den vila i trygghet hos dig, tills du kan få kontakt med vet.
Är katten tam, kan du badda och tvätta såret antingen med ljummet vatten så länge. Det är mycket bättre än ingenting.
Hur stort är såret?? Är det jättestort, så du misstänker att sövning behövs, är det inte så jättebra med för mycket mat innan dess men lite lite grann och framför allt vatten kan du ge kissen
Men framför allt, har du möjlighet, hämta in katten nu, och lös resten sen.
Hade det varit min katt som kommit på villovägar och blivit skadad, hade jag blivit jätteglad om någon förbarmat sig över den
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Jag bor i sundsvall..
Ja men jag vet att ägaren har blivit jättearg för när folk konfronterat honom om katten, så glad skulle han inte bli..
Ringde polisen och dom sa iaf att det var ju ok att ta in den..
JO det kostar rätt mycket under jour tid, men när katten inte är din så vet jag inte hur dom säger om det hela. Du får ringa och fråga dem blir mitt tipps :)

vad jag funderar på är hur stort såret är. Kanske det inte behöver tas under jourtid, bara en människa förbarmar sig och tvättar av. Man kan lösa många situationer med sår själv, självklart beroende på hur stort såret är, men hur det än är, är det bättre att katten får komma in, än att gå ute utan någon som bryr sig

Tar ni in katten och tvättar såret, tänk då på att gärna ta ordentliga foton på hur såret ser ut innan det rengörs!
Kammas katten så försök få med foton på eventuella tovor också, alltid bra att ha så bra bevis som möjligt vid en anmälan.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag ska nog plocka in henne.. har ju ändå fått ett ok av polisen så jag får helt enkelt ringa runt imorgon och höra mig för hur jag ska göra..

#24 bra idé.. tänkte aldrig så långt, men det är jättebra med foton, hur katten såg ut när den plockades in, självklart. Tack!!
Jag tog in katten, och hela hennes kroppshållning ändrades och hon blev jätteosäker. Hade de andra katterna instängda.
Hon var väldigt nöjd när hon fick mat sen satte hon sig vid dörren och SKREK högt o ville ut.. hon slutade inte heller så släppte ut henne igen..
Funderar även på om hon ska ha ungar då hennes mage faktiskt börjat puta lite.. 
Får helt enkelt anmäla imorgon, kändes som att det var bättre att släppa ut henne då hon ville ut, istället för att tvinga henne att vara instängd..?

jag tycker du ska ta in henne igen.. hon lugnar ner sig efter en stund
allra helst om hon kanske är dräktig..
Det är inte konstigt om hon blir osäker. Hon vet ju inte vad som är bäst för henne. Snälla, ta in henne igen
Hon verkligen skrek och kastade sig mot porten där nere.. Jag ska ringa djurskyddet imorgon och höra med dem, så kanske hon får komma in på något djurhem.
Det kan ju vara så att mina två katter kändes på lukten och att dom gjorde henne osäker..
Hon fick i alla fall massa mat så hon klarar sig inatt, går ut på en gång imorgon bitti och kollar om hon är ute..
ska anmäla gubben så fort jag får reda på namnet, nån som har några andra råd?
puffar!
Du kan sätta ett halsband på katten med ett meddelande t.ex. "Äger någon denna katt? Ring XXXXXXX"
Om du har nummerpresentatör när ägaren ringer kan du förhoppningsvis få fram namn och adress om du söker på eniro.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har nu hittat namn på ägaren och har skickat in informationen till länsstyrelsen. Har även pratat med fler grannar och ägarna blir tydligen SKITARGA om man ifrågasätter hur de tar hand om katten.
De har även tackat nej till folk som erbjudit sig att ta hand om katten åt dem..
okey, hur ska du göra nu? vad säger polisen? så som du har beskrivit får man den uppfattningen att dom inte är lämpliga som kattägare.. och särsilt inte om dom inte tar åt sig och vill bättra sig.
#33 Eloge till dig som reagerar och framförallt agerar! Hoppas att även länsstyrelsen gör det.
Sajtvärd Katter iFokus
Just nu väntar jag på att djurskyddet ska kolla upp de här människorna, sen hör dom förhoppningsvis av sig till mig. Händer det inget under kommande 3-4 dagar så får jag vidta andra åtgärder..
Jag ger katten lite mat när jag går ut så den inte ska svälta iaf…
Det ska bli intressant att höra vad de säger. Hur illa ska en katt se ut/må för att bli tvångsomhändertagen? Eller att ägaren åtalas?
Många utekatter är smala och har en tufsig päls. Har sett många stackars stallkatter som farit fulla med fästingar, pälsen så tufsig så att de rakas för att man inte orkar hålla ordning på den och smala har de varit. Många har nog utekatter som har foderallergi och har tappat päls här och där, ska de anmälas? Bara lite funderingar..
#36 Vilka andra åtgärder ska du ta då?
Jag blir lite konfunderad av såna här trådar, katter kanske inte alls far illa, fast andra tycker att det ser så ut när de är smala osv. Nu säger jag inte att denna katt inte far illa, för det vet jag inte.
Såna här fall är svåra, men jag skulle ändå inte rekommendera att knycka katten och låtsas att den försvunnit. En orsak är att det faktiskt är ett lagbrott och åtalbart.
Katten mår dåligt och är ute dygnet runt, där sätter jag punkt för jag vet att den inte har det bra.
Ute dygnet runt är många katter, t.ex stallkatter, men hur VET du att den mår dåligt? Visst kan man tycka det ena och det andra när man ser katter ute, men att veta? Jag ska erkänna att jag trott det värsta när jag sett en stallkatt som ynklig och utmärglad ut. Men den katten hade det bra, den var försäkrad, avmaskades, och hela paketet. Den var så smal helt enkelt.
Att veta att katten mår dåligt, det är en sak, att anta en annan. Det är så jag tänker ialla fall.
Ja men jag vet att den har det dåligt. Om du läser igenom hela tråden så ser du det.
#39 Det räcker att man misstänker att katten inte tas omhand ordentligt för att göra en anmälan. Att ta reda på hur det faktiskt ligger till är inte anmälarens uppgift.
I första hand brukar man väl försöka prata med kattägaren, men i det här fallet vet TS genom andra att kattägaren inte går att prata med.
Sajtvärd Katter iFokus
Ser inget fel i att plocka in katten och anmäla till polisen att man har tagit in en upphittad katt. För att man ska bli anklagad för att man stulit katten så måste det bevisas att man vetat om var katten hör hemma.
Och man ser skillnad på en katt som mår bra, men är smal och en katt som far illa.
#41,42 Tack för att några fattar i alla fall.. Ser ju att katten har det hemskt dåligt, jag kan knappt sova på kvällarna för jag tänker på det stackars djuret..
#42 Ibland är det tydligen helt ok att se mellan lagens fingrar.. 
#44 Ja det är väl en ganska självklar grej att ibland måste man tänja på lagens gränser?
Om ägarna t.ex skulle bli så rädda att de säger till djurskyddet att katten inte är deras, då kan lova dig att jag kommer plocka in katten och aldrig ge tillbaka den.
Hur skulle du göra själv, skita i katten och låta den dö av svält eller? För det är ungefär så det ser ut som att den håller på att göra nu.
#45 Nej, inte för mig. Ibland kan man göra det av okunskap, och det säger jag inget om.
Jag skulle ha fotat katten om jag tagit in den. Bildbevis hade väl varit bra i diskussionen här?
Nej, jag skulle inte strunta i en katt som jag anser ser halvdöd ut, då hade jag ringt till en myndighet direkt. Men jag har också lärt mig att saker och ting inte alltid är som man tror. Självklart ska man ta det säkra före det osäkra, men hålla sig inom lagens ramar.
#46, ska jag ha bildBEVIS för en tråd här? Sorry, visste inte att man behöver bevis på det, är det stor chans att jag ljuger tror du?
Jag var koncentrerad på katten när jag tog in den och inte att ta kort och ge bildbevis åt någon misstroende på iFokus.
Orkar inte diskutera med dig , jag kan berätta sen vad som hände med katten.
#47 Det hade ju underlättat för åsikter, det är ju inget tvång, det förstår du väl? Tråkigt att du missuppfattade. Foto hade ju varit bra att ha vid anmälan med.
Detta är ju ett diskussionsforum, och du får olika åsikter, men du väljer ju själv vilka du vill tala med 
Om katten är sjuk, inte får den tillsyn lagen kräver mm, så borde det ju inte vara några problem för myndigheterna att göra något åt detta. Då är det ju ett solklart fall!
Tycker att det är bra att du bryr dig!
Jag lämnar ett litet avtryck i denna tråden, så att jag lätt kan fortsätta följa den.
Mvh,
Catarina
#49, tack så mycket :)
Hoppas det händer något fort. En anmälan jag gjorde en gång tog typ 4-5 månader innan dom ens kollade upp något.
De sa att de skulle kolla det under denna vecka :)
Lämnar ett avtryck och en klapp på axeln. Det du gör borde fler göra!

#52 Vad bra att de ska kolla detta under denna vecka och att du agerat för att hjälpa en katt som mår dåligt.
Och nej självklart behöver du inte lägga upp bildbevis :P
#52 Så bra ^^

Ja, kolla gärna upp det. Jag har anmält en familj för 3-4 månader sen, och har även stött på, men fortfarande har ingen varit där…Men jag stöter så fort på fortfarande, mig blir dom inte av med
, men hade hellre sett att dom åkt ut och tagit tag i saken
Hur går det med anmälningen?
Jadu katten strövar fortfarande omkring här, ser värre ut varje dag tycker jag. Har inte hört att det varit någon här, men ska snart ringa och höra vad de bestämde..
Okej.
En liten uppdatering; Katten ser värre och värre ut, hon är så smal att revbenen syns när hon går . Det syns speciellt vid höfterna och halsen hur smal hon är..
Pratade med en granne som sa att; hon blir alltid såhär smal på sommaren. Sa att hon måste ha mask då hon verkligen ser förjävlig ut nu rent ut sagt.
Då mumlade hon bara något så tror inte hon har funderat på det.
Sen blev jag så arg så gick upp med katten och knackade på och sa till ägaren; du har en hungrig katt här. Han stack ut huvudet fort som tusan genom dörren, mumlade tack och drog igen fort som attan.
Ska ringa djurskyddet imorgon och fråga vad tusan det är frågan om när de inte har gjort något.

#60 Men fy vad hemstk! Stackars kisse :(
Tur att det finns eldsjälar som dig som vill hjälpa djur som inte har det bra!
Usch låter inge vidare alls inte. Bra att du går på Djurskyddet igen.
Tassavtryck! Och passar på att säga bra att du kämpar för katten! :)
Om katten är i riktigt dåligt skick kan du ta den och gå till polisen, men då ska den verkligen vara i dåligt skick, och säga att du hittat den stackaren.
Min katt var ute katt i villa område, vi hade inte kattlucka, hon led inte av det ;)
Dock bode vi i ett sånt villa område där det gick att ha katten löst. Hon var inte heller magar och fick hon större sår (fick det 2 gånger under sitt liv) åkte vi till veterinären med henne ;)
#64 Eftersom TS vet vem ägaren är så kan denne inte säga till polisen att katten är upphittad. Däremot att katten är i väldigt dåligt skick och att anmälan är upprättad men inget har hänt.
Jag hörde nånstanns att om man matar en kringstrykande katt och den stannar så blir man ansvarig för den .
Det kan ju vara en väg att gå .
TS, härligt att det finns människor som du som ingriper när en stackars katt far illa! Långt ifrån alla skulle göra något, om ens reagera.. :( Bra gjort, hoppas det löser sig för katten! <3
hur går det för missen?
Katten har fått blivit innekatt nu hos sina ägare :)