Grå katt?
Kan en katt vara grå, eller säger man blå eller lila?
Vet att det är så med ragdoll och birma bla. men undrar om det är så med alla andra raser också.

Om katten är helt grå, så är den blå och så vitt jag vet så gäller det alla raser!
Det är min vän som skaffat katt. Hon säger att den är gråtigrerad.
Blå heter ju färgen som ser grå ut, så grå/blå är väl samma sak kan man säga. Så säger hon att katten är gråtigrerad är den blåtigre på "färgspråk" :)
Men sedan så finns det en färg på katter som heter lila också. Fast jag har fattat det som att den färgen inte finns på alla raser och är ganska ovanlig?
Vad är skillnaden på lila och blå? Någon som har bilder?
Jag tycker att lila ser lika grå ut som en blå katt är, och jag tycker det är jättelätt att förväxla en blå och en lila katt. Men tittar man så ser man att den lila har lite mer lilaaktig nyans i det grå eller hur man ska förklara det.

"Blå" är vad man kan kalla blyertsgrå eller stålgrå. Finns både ljusare och mörkare. Lila är likt blå men betydligt varmare, ser ut som om man blandat i en liiiten skvätt rosa i det blå.
#7 Perserkatterna du visar är inte så lika katten jag har sett på bild. Så med största säkerhet är katten inte lila.
Men alltså, en katt kan inte vara grå utan den kallas blå då. Och sen kan den vara ljusare och mörkare blå. Har jag fattat det rätt?
Hur uttalar man blåtigre? Som typ blåtigreee eller blåtiger eller blåtigre som det stavas?
Har du någon sida med blå perser också? Så man kan jämföra.
Blåtigreee
Jag googlade bara fram bilder ;)
Som denna till exempel:

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag fick hem en grå kattunge i går. Jag sa till försäkringsbolaget att den var grå, och dom nämnde inget om blå eller lila. Min lilla katt är en vanlig huskatt.
Kanske är det bara raskatterna som det heter blå.
Även huskatter heter blå när de är grå, men försäkringsbolagen brukar inte vara så petiga. Katten är ju till synes grå.
Vissa säger grårandig när de pratar om en brunmönstrad katt som är kall i färgen och/eller har mycket tickningar i pälsen. Silvermönstrade (whiskaskatt) kan jag också tänka mig att man kallar grå.
Imorgon ska jag hem till henne och fota lille katten, kan lägga upp en bild sen så kanske någon som kan något om kattfärger säga vad han är.
What? är min lilla grå tiger(huskatt) igentligen en blå tiger ;P
// Pabblo

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Älskar lila katter ♥ och helst lilapaddor då♥ skall ha en sådan en dag men vilken ras vet jag inte…helst en burma men de är ganska ovanliga i den färgen här i landet.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z