Vän slänger ut katt som kommer hem till mig.
Kort version:
En vän slängde tidigare i veckan ut 2 av sina 3 katter, eftersom dessa två tidigare har bott hos mig så kommer de självklart springande till mig (hon bor på 3e våning och jag på 1a så lättare för de att krafsa på mitt fönster…) Så vad kan/får jag göra åt att de stör mig mitt i natten?
Längre version:
Min vän C.H. blev utslängd av sin sambo i Mars, jag öppnade då min dörr för henne och hennes 3 katter, Stampe och hans son Musse och dotter Lucky. I Maj flyttar C.H. hem till sin mormor och tar med sig Stampe, Musse och Lucky får bo hos mig ett tag till.
I Augusti startar jag studier på heltid samt har deltids jobb och känner därför att jag inte har tiden eller orken att ta hand om dessa två katterna. Lucky säljs då till en gemensam vän, L, som bor i samma bostadsområde. Hon blir även fodervärd åt Musse tills en annan vän, C.S, har ordnat med sin lägenhet så Musse kan flytta dit. Tidigare i veckan fick L för sig att slänga ut Lucky och Musse pga att hon inte klarade av 3 katter i sin lilla bostad för hon kunde inte andas bl.a. Musse och Lucky går då självklart till mig och krafsar och jammar utanför min balkongdörr på natten/tidig morgon.
Vad kan jag göra? Tycker ju synd om de små liven samtidigt som jag inte är ägare så vad får jag göra? Samtidigt stör de ju min nattsömn.
Jag tycker du ska ta in katterna och försöka hitta nya hem åt dem.
Är de okastrerade så kommer de snart att bli en hel koloni av förvildade katter, samt att de löper stor risk att svälta eller frysa ihjäl eller bli överkörda etc.
Dessutom, förutom att det var riktigt taskigt gjort mot katterna, olagligt att bara kasta ut dem sådär, så en rejäl risbuske till din vän vill jag skicka.
Har sutit i telefon halva dagen och eventuellt hittat en fodervärd åt Lucky, är en gammal vän som ska komma å få träffa henne på måndag innan vi bestämmer något exakt:
Som tur är så är de båda kastrerade sen våren så behöver inte oroa oss för någon större koloni med katt ungar i området :)
Men ska ta ett ordentligt snack med L angående detta inom snar framtid.