Dåliga i magen av blötmaten?
Hej,
Mina katter blev ganska så tjocka av RC torrisarna de åt så jag tänkte att jaha, då bytter vi till Ligth fodret.. Stort misstag. Blev ännu värre. =(
Nu efter typ 3år med massa kolhydrat-rik kattmat har jag dock läst lite och för att vänja av dem snällt med torrisar började jag ge dem Orijen + maju och det gick fint för magen men hjälpte inte med vikten. (de gick dock inte upp) Så utökade blötmaten så de fick mer blötmat än torrfoder på dagen. Fortfarande gick det bra för magen.. Men nu efter två veckor med enbart blötmat så har de börjat få lite åt diarre hållet.
De får fri tillgång på blötmaten just nu.
Vikten är stabil men hade inte förväntat mig att de skulle hända något på 2 veckor, varken plus eller minus.
Nemo tycker det är jätte jobbigt med diarren och piper i lådan =( Ska jag ge dem torrfoder igen?
Vill inte riskera att de får fetma sjukdommar som diabetes osv..
Ger dem bara Mjau och bozitas blötmat
Ge ett spannmålsfritt torrfoder då så blir dom inte tjocka.
När du skriver att de får fri tillgång till blötmaten, betyder det att den står framme då? Finns det någon risk för att den blivit härsken och att det är det som strular med deras magar? Det är ju ändå rötmånad menar jag, så det är lätt hänt.
Jag tycker att du kan ha fri tillgång till Orijen + blötmat 3 ggr om dagen. Ett tips jag kan ge dig är att köpa mjaus tetror ist. för burkarna. En del katter reagerar på blötmat från burk.
Det är inte bra att de har fri tillgång till blötmat då den lätt blir dålig, det går jättefort. Kan vara det som spökar också.
Försök hålla dig undan från spannmål, vet inte hur det är med bozita men orijen och mjau är ju spannmålsfritt.
En annan kanonbra grej som många katter går ner i vikt på är ju BARF. Finns en sajt för det här på iFokus. Annars kan du försöka byta ut ett mål med blötmat mot ett mål med rått kött om dagen.
Förrutom fodertipsen skulle jag vilja veta hur dina katter blir aktiverade. Får dom någon motion?
En av dem är utekatt och får massa motion med att vara ute och jaga.
De andra tre är innekatter och den motionen dom får är när vi leker och när dom leker. Hur länge ska de aktiveras om dagen? En av katterna kan leka med fjädervippor hur länge som helst medan de andra två är jätte svåra att få igång. Inte ens laserpekaren är kul. Köpte en pipande pälsmus den var rolig i typ två dar sen nepp, inge kul..
De har två klösträd att klättra i och en hylla uppe vid taket att sova på.
Dock har det inte blivit så mycket lekande de här två veckorna då vi flyttat till hus. Kan flytten ha med magarna att göra med? De har nu istället en yta på ca. 120kvm + källare som de får springa runt i. Förut bodde vi på 70kvm.
Är utekatten också tjock? Det finns inte möjlighet att låta de andra katterna springa ute också? Då äter de ju mycket mer naturlig föda + rör på sig mycket mer.
Är det huskatter du har? Svårt att säga hur mycket de bör aktiveras när jag inte vet rasen.
Om du inte kan släppa ut katterna samt ger dom bra mat och försöker aktivera dom inne så gott det går så kan jag rekommendera ett motionshjul:
http://www.supercat.se/aktiverings-kattleksaker/catwheel.html
Detta är ju väldigt dyrt men man kan säkert hitta billigare eller tillochmed bygga själv.
Flytten kan absolut ha med flytten att göra. Katter är känsliga för förändringar och i början kan det vara ganska stressigt innan dom har vant sig, då kan de få "stress-mage" som även vi människor känner igen oss i ;)
Ha ha, men herre gud.. Hur får man katten att springa där? Mina hade vägrat och tyckt jag var korkad ;)
Det är bondkatter hela högen och jag ser helst att de är innekatter, Ruu som är ute har jag försökt ha som innekatt men det går inte.
Jag har funderat på samma sak ^^ Men jag tror att när katten väl har upptäckt vad man ska göra i hjulet så kommer den att börja springa.
Men försök att leka med dom så mycket det går, köp aktiveringskulor för småhundar och lägg godis i, radiostyrda möss m.m. Det finns hur mycket som helst. Svårt bara när man har lata katter :P
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hamsterhjul är inget jag skulle skaffa snacka om urtrist, vill man att katten ska ha roligt så varför inte gå i sele? man kan lära katter en del med när dom är på rätt humör o får rätt belöning
Haft katt som kunde gå fot,ligg sitt stanna ja massor väldigt lättlärd katt. utöver det kunde hon trix vänster höger varv, höger tass vänster tass ja massor. Så även sånt kan man göra. Detta med foder så anser jag att ge kanske mer rå kost vvarför inte ge lite rå kyckling med ben. laserpenna osv finns en del roliga leksaker. Lycka till vissa katter älskar dok att softa mer i solen än leka 
Rekomenderar dig försöka få tag på "barf"
rå nedmalt kött ex el kyckling nyttigt å bra! ;)