Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1134 ggr
annasanna
0

Hej alla!

Jag har en liten fundering om min innekattfarbror(som fyller 15 på måndag). Han har börjat bajsa löst och ofta hinner han inte på toaletten utan det hamnar på golvet på vägen dit. Fast jag har nu upptäckt att han lägger lösa kluttar på hallmattan och t o m en liten en nedanför min säng. Har min katt magsjuka eller börjar han bli ålderskonstig?

Hoppas någon varit med om ngt liknande och kan råda mig.

Mvh/Anna

annzoo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tycker att de kan vara lämpligt att ta katten till veterinären för en koll..är katten 15år(?) kan diarrén vara tecken på sjukdom

annasanna
0

Jo, han är snart femton och kalas vankas(hoppas jag). Har just pratat med veterinären och hon sa att jag ska avvakta lite innan jag åker dit. Jag ska prova med kokt vit fisk, 2 sandlådor och nåt diarremedel. Känns lite bättre nu.Skrattande

noir
0

hoppas han bara fått nått konstigt som sabbar tarmflorarn så han kan leva fler friska år

Cazzos
0

Min katt är 18 år nu och han har fått diarré flera gånger men det är pga att jag gett honom mjölk eller kött. Har dock slutat helt med mjölk, jag letar fortfarande efter laktosfri röd mjölk (han är ganska smal så fet mjölk är bättre för honom).

När min katt har diarré så fastar jag honom i ett dygn och ser till så att han bara dricker vatten.

Jag fastar honom inte till 100% utan han får bara mat 1 gång under morgonen och sen får han inget förrän nästa dag.
Kanske kokt fisk emellanåt, inget mer. Det brukar bli lite bättre då.

Kontakta din veterinär regelbundna tider eller om du blir orolig och har funderingar eller frågor så kommer det nog att lösa sig Glad

[Forest]
1

1, låter bra att du ger koktvit fisk, jag kan oxå säga att kokt kyckling kan vara bra själv har jag gett det + koktgrötris välkokt då sparar jag spa från kycklingen o har det till sås bäde smaskigt o gott. Men om inte vetrinären rek grötris så ge itne det men min rek just det riset o det har funkat bra för våra katter då de åkte på nått konstigt från ladgårdskatter (ej våra)

[Anunnaki]
0

Diarré är alltid något som är fel. Jag skulle inte nöja mig med att en veterinär säger att jag ska avvakta med en så gammal katt, inte annars heller.

Fasta katten ett dygn kan vara bra men en så gammal katt kan vara skör.

Min veterinär säger att rå köttfärs är det mest lättsmälta som finns för en katt.

Katter och spannmål är ingen höjdare så ris verkar inte vara så bra idé. Man kan inte ta till samma knep för katter som för människor.

Jag ger min gammelkatta laktosfri vispgrädde ibland för att hon ska få i sig ordentligt med animaliskt fett.

Hoppas att katten repar sig