Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1289 ggr
Sturken
0

Löper hon?

Har en fråga, tänkte att jag kunde få svar här snabbt.

Min honkatt har börjat jama och kurra nästan konstant. Samt att hon inte verkar finna nån ro. Hon har blivit mer kelen än förut också. Hon är mer en ligga bredvid katt men idag vill hon vara nära och bli kliad på magen. Nu såg jag även att hon ställde sig mot väggen med sänkta framben och rumpan i vädret.

Betyder det att hon kan vara på väg in i löp?

UlrikaD
0

Japp! Snart kommer hon att bli riktigt högljudd.

Sturken
0

Ajdå. Det var ju inte bra.

Glömde tillägga att hon kastrerades för två månader sen men att veterinären endast hittade en äggstock och att det fanns en risk att den andra fanns kvar och kunde växa till. Är bara att ringa nu och säga att den har växt till sig.

Usch…tycker inte om det här. Hon kastrerades med flanksnitt för att jag tyckte att det verkade mer humant och veterinären sa till mig att om den växte till skulle de vara tvungna att gå in via buken och leta runt tills de hittade den andra :(

UlrikaD
0

Det var ju inte lika kul förstås. Hoppas det löser sig.

Josefa
0

?????

Hur kan en veterinär göra så? Trodde h*n att det bara fanns en äggstock?

IceJossan
0

I #2 skrev TS såhär: "…att veterinären endast hittade en äggstock och att det fanns en risk att den andra fanns kvar och kunde växa till."

Så veterinären visste åtminstone om det, men kunde inte hitta den andra.

Signe-Jonna
0

Vid flanksnitt går man väl in från ena sidan och då är det ju klart att det blir svårare att få tag på äggstocken som ligger på den andra sidan. Stackars katt som ska få opereras två gånger för en kastrering!

Sturken
0

Veterninären har tydligen varit med om det två gånger tidigare under tiden hon har kastrerat att det endast har funnits en äggstock. Det hade inte spelat någon roll om hon hade gått in via buken hon hade fortfarande inte hittat den andra. Eftersom den antagligen var disformerad och i stort sett obefintlig i storlek om den ens fanns. Av de två katter som hon endast hittat en äggstock hade den ena endast en medan den andra löpte efter ett tag. Även den katten är en ragdoll som min. Veterinären är väldigt kompetent och har varit väldigt mån om att få veta om det har hänt nåt. Det värsta, tycker jag, är inte att hon ska opereras två gånger utan att de ska hålla henne sövd tills de har hittat den andra äggstocken. Om det ens finns nån. Min lilla stumpa :(

UlrikaD
0

#7 Det måste ju finnas mer, i och med att hon börjat löpa igen. Så i vilket fall som helst så bör hon ju öppnas för att rätta till det hela.

Signe-Jonna
0

Nu är det ju just risken med sövning som jag tänker på när jag skrev att det var synd om katten som skulle opereras två gånger. Dessutom gör det ju ont efter en op. Det är större chans att få överblick över livmoder och äggstockar om man öppnar buken, till skillnad från om man gör ett pyttesnitt i flanken på ena sidan. Vad vet. har sagt kvittar ju egentligen, för vad annat skulle hon säga än att den inte syns till? Vore ju pinsamt att erkänna att det beror på operationsmetoden. Öppna via buken nästa gång så lär de nog hitta resterna.

Jourhemmet
0

Men det lär ju aldrig veterinären erkänna och så får ts betala lika mycket igen.

Sturken
0

Eftersom det här var väldigt ovanligt så kommer jag inte behöva betala något för en andra operation. Det var de väldigt tydliga med efter första. Även om jag hade varit tvungen att göra det hade det inte varit något problem då jag vill min katt det bästa. Det här hade hänt 2 gånger på över 10 år, jag tror inte att vet skulle ljuga om en sån sak. Om det hade funnits en fullt normal äggstock hade hon hittat den. Det jag inte tycker om är sövningen och operationen. Vill inte att min stumpa ska ha ont :( flanksnittet i sig var väldigt bra då hon knappt brydde sig om såret efteråt. Nästa gång ska de gå in genom buken har hon sagt.

Jourhemmet
0

Stackars kisse Gråter

Supinesophie
0

Gör en skadeanmälan på veterinären. Ska det göras så ska det göras ordentligt!

IceJossan
0

Jag tycker det är konstigt att veterinären klassas som så inkompetent och att det ska göras en skadeanmälan :S Jag tycker det låter som att det var en veterinär med kompetens, men som helt enkelt inte kunde hitta den andra äggstocken pga den var nästan obefintlig. Det har ju inte med veterinären att göra att äggstocken inte var utvecklad som den borde. Det kunde ju ha varit så att den inte ens fanns, som hos en av de andra katterna TS skrev om i nåt inlägg - det kunde ju ha varit detsamma på hennes katt.

Fel att beskylla veterinären som om denne vore helt inkompetent.

Cazzos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kunde man inte ta en röntgen för att hitta den andra? Eller syns inte äggstockarna (livmodern m.m) på röntgenbilder?

Det kanske skulle kosta mer men då får man ändå ut båda två så slipper katten genomgå två operationer Obestämd

Du har redan fått svar på din fråga men jo, hon börjar nog löpa.

Sturken
0

Tänkte att jag skulle uppdatera om hur det har gått…

Bella blev opererad igen för ca två veckor sedan. Ska in imorgon igen för att äntligen ta bort stygnen. Hon hade endast ett livmoderhorn, det var därför de inte fick ut allt vid flanksnittet.

Flanksnittet görs nästintill på samma sätt som på vanlig magkastrering. Det vi säga att när man kommit in i "magen" använder veterinären en "virknål" för att få ut livmoderhornen ur hålet för att få tag i allt. Eftersom Bella endast hade ett livmoderhorn hade det varit omöjligt att få ut den kvarvarande äggstocken även med vanlig bukkastrering. Det här är tydligen tredje gången hon har varit med om detta under de åren hon har varit aktiv och andra Ragdollen.

Därför blev det nu ännu en operation. Vill inte att hon ska hålla på att torrlöpa resten av livet heller. Veterinären hittade även äggstocken som var kvar men ingen del av livmoderhorn. Såret har läkt jättefint, även fast hon både har en hemtillverkad korppsstrumpa + tratt på sig.

Hon har varit helt manisk att hon bara ska komma åt såret. Först hade hon endast en kroppsstruma men efter hon hade halvt ätit upp/halvt dragit söder tre kroppsstrumpor blev det tratt. Därefter lärde hon sig att halvligga på rygg (sitta som vi människor i soffan) och trycka tratten mot magen för att komma åt att slicka. Ingen korkad katt här inte. =) så kroppsstruman fick komma på igen.