Kattexport?
Hur gör man om man vill exportera en katt till ett annat land (inom EU)?
Någon som vet, eller vet var jag kan läsa om det?
Kolla på jordbruksverkets hmsida, där bör du finna rätt info om detta.
#1 Tack!
Vet inte om jag SKA…ville bara ta reda på hur det funkar.
Min pappa bor i Slovakien och där finns det typ inga katter av rasen Birma, dom är så ovanliga och jag tror den rasen skulle passa min pappa och hans sambo.
Men det stod faktiskt lite om det på jordbruksverket! "Utförsel av hundar och katter"
Det finns ju Birma uppfodare i Slovakien, det ar val bara att kontakta dom?
Det ar Slovakiens import regler som galler men eftersom du exporterar fran Sverige blir det lattare eftersom det oftast inte behovs antikroppstest och annat fran Sverige till andra lander.
Birma uppfodare
- MEDICAT
- Blue Harmony
- Kimaya Azure
Sen kan man ju titta under deras lankar och hitta annu fler uppfodare.
Medarbetare på matlust

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag håller just nu på att förbereda en katts flytt till Österrike.Vi var och rabiesvaccinerade henne och fixade pass i förra veckan så nu är det bara att invänta de 21 dagars karens som gäller.Katten var sedan tidigare grundvaccinerad och chippad.Så den 17 september ska vi till Arlanda och lämmna S*Blå Katten MiniMax där hennes nya husse möter upp.Transfern är beställd och hinner förhoppningsvis komma.Innan resan ska hon självklart även besiktigas igen.
Det är alltid lite pirrigt men till Danmark ,Finland och Norge har jag tidigare exporterat.
Stolt ägare till tre La permer
#5 Åh! Tack för dom länkarna! Ska jag genast kolla in :)
Jag gick bara efter vad min käre far har sagt, han hade bara hittat ragdoll och tycker dom är lite för stora..

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#9 Katterna fattar ju inte att de flyger utan reagerar på samma sätt som när de åker bil.Dvs mina har inte reagerat alls.
Stolt ägare till tre La permer
Nä det är inte lätt och jag bor ju inte ens där så har heller ingen aning :)
Men nu har jag mejlat länkarna till hans sambo! Hoppas hon nappar.
Dom har haft nån slags blandras som dog för två år sen, dom kallade henne siames men det var hon inte (!) såg mer ut som en korthårig Birma :P
Så dom har liksom förälskat sig i färgteckningarna som finns hos både Siames, Ragdoll och Birma men jag tror dom vill ha en liten/normalstor katt så jag tänker Birma….
Anledningen till att jag vill locka dom med något är för att dom fortfarande sörjer sin gamla katt så mycket och efter två år tycker jag det är dags att gå vidare…med en ny liten kisse att skämma bort till tusen! :)
Jag är inte så insatt när det gäller raskatter :) Har två bondkatter själv!
Vad finns det fler för raser som har den teckningen? Som fortfarande ser ut som "vanliga" katter, alltså som ser runda och gulliga ut… jag tycker inte att siameser är så söta ^^

Det ska vara en katt som kan trivas i lägenhet :) Dom har inglasad balkong där deras förra katt gillade att vara men det blir ju ändå innekatt
Jo klart att dom kan, mina bondkatter trivs som innekatter i lägenhet men dom vet ju inget annat heller :)
Jag har fått för mig att raskatter är lite mer "anpassade" eller vad man ska säga..lite lugnare…men det kanske är individuellt?
#19 Ragdoll och britter är lugna och finns i den färgen dom de gillar. Perser och exotic finns också i maskat. Siameser är väldigt aktiva men de är oftast innekatter eftersom de inte klarar klimatet utomhus. Birmor äv väl lite mitt emellan :)
#20 Tack!
Jag pratade med farsgubben igår och tydligen är dom inte redo för en ny familjemedlem….men då vet jag iaf att det finns många alternativ att tipsa om när dom är redo! :)
Ja det är synd, jag tycker dom borde gå vidare men det är ju deras beslut! :)