Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1131 ggr
zandrina
0

Äckelgubbe med äckelkatter

Måste bara få ventilera lite.

Jag bor ute på landet på en grusväg och närmaste granne bor 300 meter bort.
I det närmaste huset bor det en vuxen man som har bott hemma i hela sitt liv. För några år sen gick hans mamma bort och sen dess har han blivit… deprimerad tror jag är rätt ord. Han har låtit huset förfalla, fönstren fördragna och alla barn på grusvägen är rädda för honom. När vi flyttade hit för två år sen så hade han en massa katter redan då. Jag tror jag lyckades räkna till 15 vid ett tillfälle. Alla är svarta och i olika tillstånd.

Har sett en som var smal och full av skabb. En annan som är farligt smal och diverse annat. Vi har en svart katt som är en riktig skönhet och i början var vi rädda att han skulle sno vår katt, i tron om att det var hans egen, men Bastian går inte i närheten av hans hus, tack och lov!

Han "matar" dem genom att öppna en burk med kattmat och ställa ut burken utanför dörren. Och sen plockar han inte upp burken. Vid ett tillfälle fanns det säkert 100 burkar utanför hans dörr. Och varje gång vi är på väg att ringa till djurskyddsföreningen så har han städat upp och antalet katter minskar (vet inte om han blir tipsad eller något….)

Igår såg jag det som gjorde mig helt förstörd. Pappa körde mig till jobb och ville kolla om "kattungen var kvar…" Han hade varit ute med hundarna och gick förbi mannens hus. Då hade hundarna fått syn på en liten kattunge som satt vid tomtgränsen, precis vid vägen och den bara satt där. Helt apatisk! Den reagerade inte på hundarna överhuvudtaget!

Vi snackar om en liten mörkgrå/svart fluffboll på kanske 6-7 veckor!
Jag har själv aldrig sett kattungar hos honom men pappa säger att han har sett sådana små förr! Jag har sett små katter där, men inte på det viset. Jag blev helt kall i magen när vi körde sakta förbi huset och den lilla fluffbollen sitter kvar! Ingen reaktion, den bara sitt/ligger och tittar rakt fram.

Jag ville slänga mig ur bilen och ta med den lilla saken hem men jag är rädd att den har sjukdomar eller parasiter som den kan ge till våra andra 4 katter….

Vill mest ventilera - men om någon vet vad jag kan göra så skulle jag bli jätteglad!

Rumblebee
0

Jag tycker helt klart att ni ska anmäla det där. Och då inte nämna det för någon alls som kan komma att tipsa den där mannen. Eller ens prata om eventuella anmälningar utomhus, utifall mannen, eller någon han känner skulle höra/skvallra. För det där är ju djurplågeri.

zandrina
0

Vi har aldrig pratat om det utomhus - men ska definitivt se till att han inte kan bli tipsad - ska snart ut med hundarna - ska se om jag kan se det lilla livet igen!

thildatessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 du vet ingen annan som kan ta den då? han märker ju antagligen inte om en försvinner… han borde få hjälp

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker att ni ska tipsa både länsstyrelsen och kommun.Länstyrelsen om att katterna far illa och kommun för att farbror far illa.

Stolt ägare till tre La permer

Josefa
0

De stackars katterna är inga äckelkatter. De mår dåligt pga att de inte får den skötsel de behöver. Var finns katterna?

zandrina
0

#5 Nä, katterna i sig är ju inte äckliga så - menade väl mest att ingen vill ta sig an dem för han har utsatt dem för vanvård (läs: ingen vård)

De finns utanför Skivarp i Skåne.
Vet inte om kattungen flyttade sig själv, om han flyttade den eller om mamma katt flyttade den. Han kanske bryr sig jättemycket om dem med vet inte hur man gör riktigt… Utifrån ser det iallafall bra ut! Ska ut med hundarna nu - ska se om katterna är ute så jag kan fota/filma

[ingvarisbjorn]
0

Det är trots allt inte lagligt att ha hur många katter som helst utan tillstånd, eller strunta i att ge dem vård vid behov. Jag håller med MonicaLagerquist, både farbrorn och katterna verkar behöva lite hjälp där.