Tandinflammation
Nu händer det igen… Vad kan man göra åt det att det blir helt bra igen? Hur har det varit i era situation med era katter? En av min huskatt, Salem, har haft problem med tänder sen länge.. 2 år kanske. Har varit hos veterinären med rensa tänder o för tandsten, tagit bort en trasig tand + mediciner osv. (han är 9 år gammal). De äter Hills sience foder nu..
Har fått byta då och då foder vad Salem tycker men har inte fungerat bra och tror det är så att han har ont igen… Åter till veterinären.
Jag saknar hans vanliga som han var innan, hade bra hull och osv. Än så länge ser han pigg ut, äter burkmat för det mesta, busar. Fäller päls och ser lite mager ut. Veterinären sa att han är inte mager utan slank.
Hmmm….
Kolla skörldkörteln på katten då det är ganska vanlig med struma på äldre katter.

Torkade kycklinghalsar och råa självtinade kycklingvingar är jättebra mot tandsten.
Tack för era tips! Sen har jag en fråga till om vad som skulle va bra för katter att de får åter sitt vikt? Hur ofta och hur mycket får de äta?
IceJossan: Ska man bara ge direkt de du tipsade om eller hacka i småbitar innan? Är det också mat för katten eller bara syfte är tänderna?
Kattmat är väl egentligen inte bra? alltså kattburk med mycket vatten i.

Kycklingvingar är ju ganska stora, så dem brukar jag klippa isär i lederna så de blir enklare att äta. Hade en katt som sprang iväg med vingen men lämnade den sen oäten om jag inte klippt isär den i lederna. De torkade kycklinghalsarna är ca 8 cm långa, med spröda ben.
Detta är även mat för katten, då det är vad den skulle ha ätit om den fångat sin egen mat ute.
Blötmat är bland det bästa man kan servera katten eftersom det består av köttprodukter och vatten, alltså allt ett bytesdjur innehåller. Men det är ju fakta att katter lättare får tandsten om de bara ätar blötmat, eftersom det inte finns någonting alls som skrapar på tänderna. Därmed är det kanon att ge råa kycklingvingar och torkade kycklinghalsar så att tänderna rensas :)