Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 3117 ggr
Cazzos
0

Vilda katter i Thailand

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

I Thailand så är det många "vilda" (hemlösa annars) katter och hundar.
Och eftersom att jag har en morbror (jag är halvthailändsk) som är präst ("munk") så bor han i ett öppet trätempel och det är många katter och hundar som drar sig dit.

De har fått mat av min morbror och säkert en annan präst som bodde i samma tempel (dessa djur har ju varit i templet i flera år) och stannat kvar.

När jag var där sist med min mamma under sommaren 2008 så fick de mat 1 gång om dagen från oss människor, fisk och ris. Alla katterna glufsade i sig och sov och tvättade sig resten av dagarna.

Eftersom att det är trots allt vilda katter så låter vi dom jaga sin egen mat också så att de inte vänder sig till oss så fort de vill ha mat.

Katterna är såklart inte kastrerade så de parar sig och får ungar (det är dock nästan bara honor i templet för att hanarna vandrar ju vidare för att para sig med andra katter), kattungarna föds i templet och ja, söta är dom verkligen.

Jag tog hand om en randig kattunge under tiden som vi var där, han fick heta Sua (det betyder tiger på thai) och jag gosade hela tiden med honom och lät honom sova i min famn för att göra honom så tam som möjligt. Men jag lät honom såklart vara med sin mamma ganska ofta.

Sua hade 2 syskon, deras mamma stack iväg helt plötsligt en dag och kom inte tillbaka, och de var ju fortfarande kattungar och det fanns en annan kattmamma som också hade ungar och kattungarna diade från henne. Så dessa mammor "hjälpte varandra" att dia sina ungar.

Men nu till min fråga som jag egentligen vill ha svar på, vad kan man ge katterna istället för ris och fisk? Kan man kanske åka till marknaden och köpa kött? (BARF tänker jag på nu)

Samma sak kan man väl göra med hundarna? Hundarna får också ris och fisk/annat kött.

Supinesophie
0

Kattmat?

Cazzos
0

#1 Haha, jo, har tjatat på mamma att köpa det men det får hon en sur min över så fort jag nämner det.

Kött är dessutom bättre för katterna och hundarna att äta, jag föredrar kött framför kattmat.

Supinesophie
0

Bara kött/fisk och ris innehåller inte alla näringsämnen. Kattmat gör det. Eller hela smådjur :)

Cazzos
0

#3 Så du menar alltså att vilda katter äter kattmat serverat i en skål? Tungan ute

Supinesophie
0

Nej tydligen äter dom fisk och ris som du sa. Om du vill ge dem nåt mer passande så föreslår jag kattmat. Eller missförstod jag din fråga?

Cazzos
0

#5 Min fråga var om BARF funkar för både katterna och hundarna. Och om det finns något bättre än fisk och ris. Du föreslog kattmat men jag vill inte ge katterna det.

Så nej, du missförstod ingenting.

Supinesophie
0

#6 Okej, då svarar jag att katter och hundar ska ha olika BARF då hunden är lite av en allätare och katten är utpräglad köttätare. Men bara kött är inte nog för någon av arterna. Gå in på BARF iFokus och kolla :)

Personligen skulle jag nog inte ge BARF i thailand med tanke på värmen och flugorna ifall maten inte blir uppäten direkt.

Linnea
0

#7 Fast hundar kan ju äta as som har väldigt gammalt och katter äter inte gammal mat. Risken är väl snarare att det drar till sig andra vilda djur om det får ligga kvar.

Deras magar är nog vana vid det mesta om dom är vilda.

Jo det är klart dom kan äta BARF. Det viktigaste är att dom får olika sorters kött. Det är inte lika noga när ni bara ger dom mat en gång i veckan. Behöver de nåt annat så ordnar det sig när det fångar mat själva. Ni kan ju satsa på sånt kött som de inte får tag på själva så lätt så blir det mer variation.

Skynda långsamt så går det fortare.

IceJossan
0

Grejen med BARF är ju att de måste ha muskelkött, ben, hjärta, lever m.m. för att må bra. Får de inte ALLA näringsämnen de behöver får de näringsbrist och blir sjuka och dör antagligen eftersom jag kan tänka mig att de nog inte får särskilt mycket veterinärvård? Bara kött funkar alltså inte, även om det är ett bra kosttillskott utöver deras vanliga byten eller kattmat.

Cazzos
0

#9 Ingen veterinärvård för att vara exakt Obestämd

Men när jag är där så tvättar jag deras ögon dagligen för att de är alldeles kladdiga! De ser bra och så men det samlas massa gojs i ögonvrån. Och jag sköter om dem så gott det går.. leker lite veterinär själv när jag är där så att de ska må bra.

Kattungarna brukar få mjölk av mig ibland om de inte hinner dia från mammorna för att det är så stora och många.

Men jo, jag tänkte att hundarna kan bli handmatade med rå kyckling, samma sak med katterna, och att vi köper med oss hjärta, lever och allt det som vi kan hitta på marknaden..

Jag vet dock inte hur vi ska förvara köttet.

Handmata = ge ur handen (inte bara slänga ner det på marken alltså)

Linnea
0

#9 Om djuren får mat en gång i veckan så behöver de inte få helt balanserad kost. Du har ju för övrigt ingen aning om vad dom äter annars. Det är skillnad när man har dom som husdjur för då äter dom inget eller mycket lite utöver det du ger dom.

Skynda långsamt så går det fortare.