Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 16926 ggr
kantarellstuvning
0

Äter kattsand

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min Maine Coon hane på 1år har börjat äta Kattsand. Han sitter och knaprar lite smått när jag städar ur lådan varje dag och kan även sitta och småäta ibland när det är helt ny sand i lådan. Vi snackar inga större mängder, känns lite som en dålig ovana, kanske för att få uppmärksamhet?
Han och Ragdollkompisen är innekatter men är ute i trädgården flera timmar om dagen, de har massor med saker att greja med inomhus, har anpassat inomhusmiljön så det ska vara stimulerande.

Han hört att det kan bero på parasiter, blodbrist, fel på njurar etc. Bör jag boka en tid hos en veterinär för detta? Eller finns det något jag kan göra själv först?

Tacksam för hjälp och tips!

[Anunnaki]
0

Ibland gör katter saker som är outgrundliga men om din katt nu knaprar på kattsanden så är det viktigt att inte använda kattströ som är gjord av lera utan i stället använda strö som är gjort av trä eller något annat nedbrytbart ämne. Riskaen är annars att sanden stannar i tarmarna och resten kan du gissa själv. Bilogiskt nedbrytbart är t ex Öko Plus, sorten som är gjort av returpapper plus någon till. De allra flesta sorters kattströ är gjort på lera inkl Ever Clean. Det är nog lika farligt med den sorts kattströ som är någon sorts kristaller.

noir
0

Jag har öko plus, jag är jätte nöjd, den är klumpbildandne och komposterbar… man kan även spola ner den i toaletten då ströt löser upp sig i mycket vatten.

Cazzos
0

Håller med #1.

Han kanske tycker om det här knapret och om han börjar knapra på kattströ som är gjort utav trä eller papper (toa-lätt) så känns det inte likadant i munnen och kanske: inte lika intressant.

IceJossan
0

Jag har läst att det kan bero på mineralbrist.

kantarellstuvning
0

Tack för alla svar!

Nu under sommaren har vi inte bott hemma och därför har jag använt mig utav klumpbildande Kattsand, hemma så har katterna en litterkvitter och därför används det inte ens någon Kattsand i vanliga fall. Vid träningen använde vi toa-lätt, eftersom att man kunde spola ner det i toaletten :)

Så men andra ord borde jag inte oroa mig? För from idag är vi på hemmaplan igen och kattsanden används inte.

Jag tror inte det beror på mineralbrist, han äter ett utav det bästa kattfodret på marknaden (enligt många uppfödare, kattägare och mig själv :-) ) nämligen Orijen. Men kan det vara värt att prova att ge honom vitamin/mineral tillskott?

Tack tack tack :)

[LejonTjejen]
1

Det kan vara vanligt men ni kan ju sätta i något som gör att sanden luktar gott, plus att det gör att katten vill undvika att äta kattsanden.. :)

kantarellstuvning
0

Ni slickar han på asfalt när man är ute och går!

Om det kan bero på mineralbrist, vad ska jag göra då? Ge honom tabletter, isf vilka rekommenderas? :)

IceJossan
0

Googlade på "katt äter sand" och fick fram detta.

kantarellstuvning
0

Det var intressant läsning! Tack så mycket!

[LejonTjejen]
0

#7 Han värkar värkligen gilla något . Han kannske gillar att knappra på saker som kattsanden eller små grusstenar på asvalten..? :)