Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1776 ggr
Imasy
0

Nybliven kattägare - vilka misstag?

Alla har vi väl varit nybörjare någon gång, så vilka misstag har du gjort, som du idag, med mer kunskaper, kan se tillbaka på och se att det var helt galet gjort av dig?

ravenkitty
0

Ojoj.. Himla intressant fråga.. Såklart man gjorde missar och gör det nog fortfarande ibland. Ingen är ju perfekt.. Jag har gjort en del missar och jag återkommer i tanken till dem också ibland.. Det har handlat om uruselt foderval, dålig Kattsand, ställde lådan helt fel, missuppfattade katten osv..

Sophey
0
  1. Lyssnade pa s.k kattvana agare som jag idag vet att de inte har en aning om vad en katt har for behov och de problem som de hade med sina katter var enkla losningar som kastration m.m
  2. Fel utfodring genom att jag godtroget lyssnade pa de s.k kattvana manniskorna som jag idag vet inte har en aning om vad en katt behover.
  3. Fel uppfostran, larde mig med min forsta katt att man ska dressera en katt genom vattensprutan vilket ledde till att jag inte ens kan dricka nagonting pa flaska utan att min katt flyr for livet.

Jag gjorde en hel del fel, mest eftersom de personerna som jag fick information av som an idag anser att de kan allt om katter helt enkelt inte har en aning om vad katter behover och hur man tar hand om en katt. Jag fick lov att ta reda pa ordentlig information nar jag var hos veterinaren och skulle avliva min katt eftersom hans njurar pajjade men detta problemet blev bra med ett enkelt foderbyte.

Medarbetare på matlust

[Emma--]
0

Kastrerade båda katterna efter 1 års ålder. Tänkte aldrig att dom skulle börja må dåligt av det. Men en rasade i vikt och den andra började kissa utanför lådan. (dom kastrerades självklart direkt jag upptäckte det) Försökte hjälpa en tråd ut när en katt hade svalt den. Det kunde ha skadat katten helt klart. Det var väl bara tur att den var kort. Men mitt i paniken tänkte jag inte så långt. Man lär sig saker hela tiden.

Mona22
0

Har inte direkt gjort något fel vad jag vet då jag haft mycket uppfödarkontakter. Det enda är väl att jag tog min första kattunge för tidigt (för honom). han var 12v veckor men inte riktigt redo för att flytta endå. Nu vet man att vissa behöver stanna längre och det får avgöras från fall till fall.

jollycox
0

Min första katt fick friskies, tills han fick urinstenar(ca 1 år tror jag). Vi hämtade han när han var 8v, dock var det inte lag på 12v då.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Rumblebee
0

De missar som skett i min familj (var ju främst mina föräldrar som tog hand om katterna då jag inte hade någon kunskap om dom, det hade väl inte föräldrarna heller egentligen =/ )

Men de missar som begicks var bland annat att katterna fick Friskies torrfoder, och att våran gamla katta (som gått vidare för flera år sedan), gick utomhus och åt p-piller.

Båda missarna hade ju sina konsekvenser… Hankatten fick urinstenar, och honan hon blev ju dräktig, och flera år senare så fick hon juvertumörer och fick somna in.

skogis Tiger
0

Här begicks också många missar pga okunskap mina föräldrar lät mig få två katter och hade själva ite spc mycket koll och jag var ju bara ett barn, kommer ihåg att jag lånade alla kattböcket på biblioteket men där stog det typ bara att man behöver köpa kattmat och att katter kan gå på låda och att man ska köpa sand och byta sanden och att de viftar på svansen när de är arga och styker sig mot ens ben när de är kelsna. Jag försökte iallafall ta reda på vad de behövde :) . Det fanns inget internet heller så man kunde läsa på sådana här intressanta forum och lära sig saker :) .

Men iallafall så begicks följande fel:

Jag fick ta hem dem vid 8v vilket resulterade i att de trodde jag var deras kattmamma och brukade suga sig fast i mina örsnibbar. De fick som tur var inga andra men.

De fick friskies torrfoder som bas mat.

Torrfodret fylldes på hela tiden så fort det tog slut (ena katten blev överviktig och väldigt lat) hans bror var en riktig jägare så han åt mest fåglar och möss och var väldigt slank musklig och otroligt fin.

Båda var utekatter men ingen var kastrerad mina föräldrar tyckte inte det behövdes för de kissade aldrig inomhus.

annzoo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mitt första misstag var att köpa min första katt som ett impulsköp, osedd och inte sett stamtavlan…

[Lillfjanten]
0

Mitt misstag var att lyssna för mycket på andras åsikter om vilket foder som är bäst. nu äter de enbart rc sensible, inget annat. "de bästa" fodren passar inte alla katter,man är otroligt lättpåverkad som förstagångskattägare.

noir
0

Jag kan nog tycka att jag gjorde en tabba när jag köpte min katt från en bondgård som ägdes av komunen som var som en fritidspark man kunnde gå och kolla och klappa på hästar och kor m.m Dom hade kattungar varje år och hade stallkatter.
Dvs köpte jag en katt där jag finansierade kattuppfödning utan tanke bakom då katterna sprang och para sig med folk utekatter runt omkring i området. den var inte vet.besiktad eller vaccinerad och när vi fick hem henne hade hon en hemsk ögoninfketion så det var inte  så kul att leka doktor med nya katten.

Senare börja hon löpa och vi hade jätte taskig ekonomi pga privata saker och pappa ringer veterinären som säger att det absolut går att vänta ett par år även fast pappa fråga om månader och vi fick utskivet p-piller. Pappa förklar ävne att katten var utekatt och hon sa att p-piller skyddar katten från att få kattungar, några veckorsenare så blev hon tjock och födde 2 kattungar, en var tyvärr död. Vi behöll den som levde och sedan rusade vi så fort de var möjligt till vet. och kastrera katten.

Sen åt dom friskies också. försökte få mina föräldrar att köpa från djuraffären men de var för dyrt sa dom och köpte bara via kuponger. Räknar man nu så är det inte alls dyrt och jag har fått dom att tänka om. (pga min allergi har mina föräldrar dom två katterna och jag har två andra jag tål hemma hos mig)
Nu ger dom mest våtmat Mjau/bozita

Supinesophie
0

Jag tänkte inte efter allt för mycket innan jag skaffade min första katt. Hon var en såndär "min katt har fått ungar, är det nån som vill ha"-katt. Hämtad vid ca 10 veckors ålder (här i finland är det 10-12 veckor som är rekommendationen och ingen lag finns.) Jag hade läst att 8 veckor var för ungt.

Hon fick först RC men sen blev jag snål eller nåt och började ge friskies för att det var billigast. Hon hade inte heller någon försäkring.

Annars tycker jag nog att jag skötte det hela bra. Hon var innekatt, blev vaccinerad som hon skulle och kastrerad vid 5 månader.Hon fick gå ut i sele och koppel trots att folk glodde xD

Nu bor vi dock i hus och hon får gå ute som hon vill. Nu är hon försäkrad också.