Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1604 ggr
Missjohansson
0

Hur skulle ni göra?

Hej!

Den 18 aug får jag äntligen ta hem min lilla tös Glad..
Jag har en fråga angående foder?
Just nu så får hon äta whiskas… vilket jag inte tycker är något bra foder. Men det sägs ju även att man ska ge det foder som kattungen har fått hos uppfödaren. Ska man ge whiskas i alla fall? Eller ska man byta till ett bättre foder på en gång?

ravenkitty
0

Jag skulle själv byta lite försiktigt, Whiskas är som sagt inget vidare och kan leda till problem och det vill man ju inte möta. Så byt försiktigt ut fodret mot något annat så som Mjau, Bozita, Royal Canin, Hills.. Finns många som är mycket bättre och som ger kissen en mycket bättre fortsättning på sitt liv.

Missjohansson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej.. då kan jag byta med gott samvete :)

ravenkitty
0

#2 Absolut! Bara du gör det försiktigt så kommer det gå bra :)

LaSadie
0

Lägg fram wiskas i en skål sedan en till skål med den maten du bestämmer dig för sen.

MonicaLagerquist
0

Är det torrfodret eller blötmaten katten får?Är det blötmaten så skulle jag inte ha lika brått med att skola över på ett annat foder.Är det torrfodret så skulle jag se till att efter ett par veckor skola över till vettigare mat.

Stolt ägare till tre La permer

noir
0

är de torrfoder så rekomenderar jag att skola över sakta till orijen eller JWBL, vet int hur porta 21 kitten är men deras sesetive ska mina kissar äta senare :)
lycka till

Imitra
0

#6. fast nu frågade hon ju inte vad hon skulle ge för mat ,Då skulle jag lika gärna kunna sitta här och skrika eukanuba eftersom det ligger högst på listan över torrfoder :)

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Jourhemmet
0

#7 Högst på listan över dom foder som testades ja, och det var långt ifrån alla Flört

noir
0

#7 precis och sen får man kolla hur och vad testet testar…. och vem som testar!
Lätt att vinkla test för att få fram de man vill. Jag går över eget omdömme, kikar på inehållet och sen där efter för katterna testa om det är nått för dom. Struntar helt i alla testar som finns, jag läser hellre på om vad som är viktigt och i vilken mängd en katt behöver

Imitra
0

#8 jo men du förstår hur jag menar :) Tycker att man kan säga det man rekommenderar om ts ber om det, men annars får man faktiskt vara tyst och låta folk välja själv, så länge det inte är friskies elelr whiskas för då kan man ju bara inte vara tyst Flört

Madamej.blogg.se

Ebbsan
0

Jag tipsar om att köpa foder från veterinären, dock är det lite dyrare men katterna både älskar det och mår jättebra av det! :) Sedan köper jag vanligt torrfoder på konsum för 30 kr som hon älskar som godis :)

noir
0

#13 varför veterinären och inte en djurbutik med större urval.
Jag skulle aldrig igen köpa hills eller royal cannin till mina katter. Då mina inte mår bra alls av fodret. Fast tycker man det funkar så är det bara att köra på dom. Föredrar själv foder med högra kötthalt, Men annars så kör jag rått kött och våtfoder

Missjohansson
0

Min katt hade inget emot att äta Friskies.. men när jag tog över henne. Så skolade jag över henne på Ekanuba. Hon tycker det är super gott. Men alla katter är olika även ägarna ;)
Men tack för era svar :)

Ebbsan
0

#12 hos veterinären som jag går till så finns det ett märke som min katt verkligen ÄlSKAR (fast alla katter är ju olika) men iaf så är det ett foder som gör att katten blir mätt på en gång. Vilket gör att hon inte behöver äta så mycket. Dessutom som i många andra märken så minskar hårbollarna, och kattens bajs luktar nu inte längre USCH;), osv :) Finns säkert massor av sånt i djuraffärerna också men själv föredrar vi fodret från veterinären

Imitra
0

#14. Det är inget som säger att fodret ni köper hos vet. INTE finns i djuraffärerna. vad är det för märke?

Madamej.blogg.se

Ebbsan
0

Jag säger ju det. http://www.vhsb.se/ här är kliniken jag köper fodret på. Namnet på fodret kommer jag inte på nu, men jag ska upp och köpa maten på torsdag, så jag skriver då. Dock är det ett bantningfoder efter Att katten kastrerades. Men som alla andra märken så finns det ju flera alternativ inom märket. Ochjag säger inte att det är dåligmat i djuraffären? Själv tycker katten min (och jag) att veterinärens mat funkar BÄST men det är ju en smak sak för katten också..

MonicaLagerquist
0

Mina katter är som alla andra katter rena köttätande djur så att köpa foder som är baserat på annat än kött oavset om det handlas på ICA Lidel eller hos veterinären är inget jag ens skulle fundera över.Jag har både kastrater fertila djur kattungar och ungdjur.

Alla äter samma mat dvs BARF och blötmat utan spannmål.

Att kastrater ska ha speciell mat är något som fodertillverkarna har hittat på.Ett skapat behov med andra ord.

Att katterna tycker om maten innebär ju inte att den är bra för katten.

Stolt ägare till tre La permer

noir
0

#16 #17 Jag håller helt med Monica. Jag ger torrfoder som tillägg, inte huvudkost. Då blir det våt foder och rått kött

Ebbsan
0

#17 jag är nästan hundra på att maten jag har passar precis till katten min, eftersom vid en undersökning av min katt hos vet. Så tipsade de om ett foder! Hon får torrfoder två gånger dagligen, och ibland får hon kött!, och annat smått och gott!

noir
0

Jag tror det #17 och jag försöker säga är att de som veterinären erbjuder och tipsar som inte alltid behöver vara bra då dom ofta är sponsrade av hills och royal canin. Vet inte alls vad din katt äter, men är du nöjd och katten är nöjd så är väll det bra.
Har testat ovanstående foder men det är inget för mig då min ena katt blir sjuk av den ena och jag tycker ingen av deras foder uppnår de mått på innehåll som jag vill ge min katt.

Men jag kan framstå som om jag vill att folk ska byta till det jag tycker är bra, så är inte fallet. jag är bara så nöjd att jag vill dela med mig och uppmärksamma det jag tycker är dåligt utifrån vad en katt behöver för att må bra.

Ebbsan
0

Okej, men min katt kan inte må bättre! Hon äter inte royal Canin eller hills. Hon äter ett special foder, ska till vet. Imorgon och köpa det. Ska se vad det heter då. Återkommer

IceJossan
0

Kan tänka mig att det är Hill's Science Plan du köper? Mycket spannmål i det..

Ebbsan
0

Oh nej, hon äter inte de fodret hurrudu!

IceJossan
0

Då är jag nyfiken på vad fodret heter? Fanns inte mycket att välja på enligt hemsidan, och dessa är visst inte rätt, men de kanske ändå har fler sorter.

[sakring]
0

Veterinärer har nödvändigtvis inte bra foder såvida det inte är specialmat.

[Anunnaki]
0

De kattfoder som säljs hos veterinären är inget att ha mer än för veterinären och tillverkaren för de tjänar pengar på det. Blötmat hos veterinären innehåller tom socker plus att det är hutlöst dyrt.

Håller med # 17 Monika L. Allt torrfoder är till för kattägarens bekvämlighet för katten är det inte bra av flera orsaker.

Ge katten barf alternativt Mjau eller Bozita men välj de sorter som innehåller enbart köttbiprodukter.

Ebbsan
0

Okej , jag hör vad ni säger? Men vet ni vad? Både jag och min katt mår superbra med de fodret hon har, och nej det är inte royal Canin, Hills eller Purina. Just nu har vi köpt från arken zoo , pga dåligt med pengar i plånboken. Men alldeles snart ska vi köpa fodret. Som sagt var jag köper det från vhsb.se och ÄLSKAR det. Och vill inte höra några mer negativa kommentarer.

IceJossan
0

Men kan vi inte få veta vad fodret heter när vi frågar? :S