Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3205 ggr
WinterPrince
0

Ensam hemma

Jag är lite orolig för min katt som är ensam hemma.

När jag skaffade katt så studerade jag och var mycket hemma och gick hem på lunchen mm.

Nu har jag fått jobb och jobbar 7-16 varje dag då katten är ensam hemma. Hon har aldrig varit särskilt social och aldrig velat ligga i knäet och sånt, men kommer springande när man ropar och stryker sig gärna runt benen.

Senaste dagarna har hon klättrat in i knäet på mig nästan så fort jag satt mig och verkligen lägger sig och sover där. Det får mig att tro att hon känner sig ensam.

Jag funderar därför på om jag ska skaffa en katt till så dom kan hålla varann sällskap. Vad tror ni skulle det bli bra, eller är det ännu värre att lämna två katter ensamma hemma?

SaraC
0

Ja, skaffa en kompis till henne! Se till att du får bästa möjliga kompis också, någon som troligen passar ihop med henne. Till exempel en äldre katt om hon inte gillar kattungar, en hane om hon inte går ihop med andra honkatter, en lugn katt om hon själv är det eller en busig/lekfull katt om hon är det och så vidare. Titta gärna bland alla hittekatter! Då har du chansen att få både en katt som du får reda på mycket av personligheten på samtidigt som du får en redan kastrerad/id-märkt/vaccinerad/besiktigad katt och inte behöver betala för det.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hon är en hittekatt själv och en ganska bestämd sådan. Gillar att rejsa runt men ligger mycket och sover (vet annars inte vad hon gör om dagarna).

Jag har ingen aning om hur hon skulle funka med andra katter men en person jag pratade med rekommenderade en yngre katt som hon kunde tukta dit hon ville.

Det som oroar mig lite också är om den andra katten är jättesocial så kanske hon inte vill vara social med mig alls längre…

Jourhemmet
0

Åk till ett katthem och studera alla katter. Berätta vad du är ute efter och hur din katt är så kan dom hjälpa dig. Skulle det mot all förmodan inte fungera så har du ju alltid möjligheten att lämna tillbaka den. Köper du kattunge så bör du ha en riktigt busig katt som kommer att orka med den lille.

SaraC
0

Ja, jag håller med #3. Leta på ett katthem du känner känns rätt och hör av dig dit och be om råd, besök sedan hemmet.

Vi skaffade först en cirka 6-månaders hane och efter cirka tre månader insåg vi att han behövde en kompis. Vi hörde av oss till samma katthem, som då kände våran katt innan i och försig, och berättade hur vår katt var "idag". När vi sedan besökte dem hade de lite olika förslag på katter som de tyckte kunde passa oss. Vi har även hund, så katten fick inte vara emot att bo ihop med en hund. Vi fick en liten svart sak med oss hem så småningom och de fungerade jättebra ihop på en gång.

Imitra
0

leta på ett katthem, någon i hennes ålder :)

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

noir
0

Håller med de ovan att katthem kan hjälpa dig att hitta en individ som passar dig och din katt..
Ett tips är ju att det kommer ju bli en del fräs och ev lite bråk/vifftande med tassar ett tag innan det lägger sig, vissa tar den nån timme, andra dagar/veckor. beror helt på katterna.
Så om du bestämmer dig för en till katt (vilket jag tycker är ett toppen beslut) så skulle jag rekomendera att du skaffar katten när du vet att du har ett par dagar ledigt. exempelvis om du inte jobbar en helg, att hämta katten på fredagen o.s.v

Lycka till och hoppas du hittar en trevlig individ

SaraC
0

Jag måste bara lägga in att vi inte hade några som helst problem med att sammanföra våra katter. Den nya fick strosa runt ett slag helt ensam först men när vi väl satte ihop dem var det inget mer med det, de lekte en bra stund och sedan låg de och gosade. De kommer som sagt ifrån samma katthem där alla katter går fria ihop på olika avdelningar och jag tror de gjort att de är så avslappnade (plus att de så klart är kastrerade) kring nya katter. Vi har nätdörr till altanen och där kommer olika katter då och då och likaså träffar de andra katter när vi är ute med dem, de har aldrig reagerat med det minsta annat än nyfikenhet på andra katter, trots att de fått rejäla morrningar på sig.

Så alla katter behöver inte bli fräsiga och bråkiga, men man bör ju absolut ställa in sig på att det kan bli en del sådant och inte bli rädd att det är något fel om det händer.

WinterPrince
0

Jag tror en 1-2årig hankatt hade funkat bäst! Hon är en riktig diva så en annan honkatt hade hon säkert bara bråkat med…

Sen vill jag ju hemskt gärna ha en helvit katt… Hittade en långt upp i Stockholmo, men den var ju bara ett par månader gammal…

Jag hade hoppats få tag i en till mitten av semestern så jag kan vara hemma med dom ett par veckor i början…

WinterPrince
0

Uppdatering med nya frågor:

Nu har jag fått hem den nya katten och hon har bott hos mig i snart 3v.

Hon var väldigt skygg och så fort jag rör mig så springer hon och gömmer sig. Hon kommer främst fram på kvällarna och sitter lite i fönstret.

Nu när jag är tillbaka på jobbet efter semestern vet jag ju inte var hon håller hus om dagarna, men hon kommer alltid fram från under sängen när jag ska gå och lägga mig.

De båda klara av att vara i samma rum, men kommer Zoe för nära (ca 1m) börjar Tricia morra. Mest problematiskt blir det om dom möts i hallen. Tricia morrar, Zoe tar sats och försöker springa förbi, Tricia börjar jaga henne när hon är i jämnhöjd, men låter henne vara så fort Zoe kommit in under soffan.

Dom har som sagt inte haft särskilt mycket närkontakt då Zoe mest gömt sig.

Jag tycker det är svårt att avgöra huruvida dom kan bli vänner, eller om dom inte kommer överens alls. Räknar med att det tar extra lång tid eftersom Zoe är så skygg, sen hjälper det säkert inte (mot skyggheten) att Tricia morrar åt henne…