Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1464 ggr
Linnslins
0

Veterinär imorgon...

Jag har bokat in en hälsoundersökning för Tyzon imorgon. Det är så mycket som tyder på att han inte mår bra så jag fick nog! =(

Han bajsar inte som han brukar. Det har varit lite mer löst än förut. Tidigare har det aldrig varit något problem och vi har även upptäckt att det kan komma med blod i avföringen. Känns inte alls bra =(

Han har vid några tillfällen gjort utfall mot oss och att klippa klorna är en total omöjlighet nu för tiden. Eftersom han är innekatt så slipas inte klorna ner så bra av sig själv heller, utan han har jättevassa och långa klor. Är rädd att de ska bli för långa.

Och som pricken över i så upptäckte vi i helgen att han har börjat fått Mjäll.

Jag hoppas att veterinären vill ta min oro på allvar.

Jag är mest rädd att de ska säga att allt är bra och så hittar  vi honom död nån månad senare. =( Det hände med min kanin, hade en dålig magkänsla och tog henne till vet. som sa att allt var bra, och sen låg hon bara där en dag och var död =(

Supinesophie
0

Hoppas du får en bra veterinär som tar dig på allvar och som kan katter. Kram och lycka till!

Linnslins
0

Ja jag hoppas verkligen på det bästa. Just nu så känns det som att det hellre får vara något fel på honom så man kan göra något åt det än att de säger att allt är lugnt. Det är inte lugnt om man bajsar blod liksom!

jollycox
0

Håller tummarna för att det går bra. Lycka till!

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Erina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur gammal är kissen? Är det enda katten? Har han feber? Hoppas han blir bra!

Linnslins
0

Han är runt fem år tror jag. Lär mig aldrig hans ålder =(

Nej han har fått en kattkompis men det hade mycket tveksam effekt. Vi hade hoppats att han skulle må bättre och så men tycker det är oförändrat.

Feber vet jag faktiskt inte. Kollar man det med en vanlig febertermometer i rumpan eller?
Jag har aldrig fått ha djur som liten utan allt jag kan om katter har jag lärt mig det senaste året då jag tagit med och mer ansvar för Tyzon som hängde med på köpet när jag blev sambo.

Erina
0

Feber kollar man med en vanlig febertermometer i rumpan, rekomendar att ni är två som hjäps åt. Tycker det är lättast när katten står upp och man håller i nacksinnet, det äe så veterinären (i alla fall min) gör. Tempen bör ligga kring 38-39 grader.

Bra att kissen ska till vet, håll oss gärna uppdaterade.

Det är bara att vända till detta forum när du har funderingar, finns många otroligt kunniga här.

Linnslins
0

Okej. Nu ska vi ju till vet imorgon så jag förutsätter att de kollar tempen på honom. Vi har nämligen bara en febertermometer i det här hushållet och det är vår egna som vi brukar stoppa i munnen :P

Jag ska vara hos vet klockan åtta imorgon. De var snälla nog att ge mig en tid som passade rätt bra med bussarna =)

Erina
0

OK, jag hoppas allt går bra och att kissen mår bättre snart!

annzoo
0

Du kan alltid be veterinären att klippa klorna, de kan ge lugnande om de behövs. Sedan kan blod i avföringen bero på en hel del saker; stress, långvarig diarré, inflamation i tarmen, parasiter mm Det kan ju vara så enkelt som att katten bara har känslig mage

Linnslins
0

#9 Hans mage har aldrig varit dålig förut så jag misstänker att det är nått mer galet än att den bara är känslig.

Jag är rädd att det är stress. Att den andra katten stressar honom..

Jag ska fråga veterinären imorgon om de kan tänka sig att klippa klorna när vi ändå är där. För allas skull så behöver han få dem klippta.

annzoo
0

Är det bara den katten som är lös i magen och började de i samband med att katt nr 2 kom( eller var det tvärtom?)

Har du testa feliway i el-uttagen? eller zylkene?
Har du flera lådor och där de finns någonstans katten kan dra sig undan..

Linnslins
0

Han har blivit lös på senare tid, inte i direkt samband med att han fick kompis.

Vi har två lådor åt dem, två klösmöbler och en liten klöspelare. Vi har haft feliway i omgångar och ska använda det nu igen eftersom vi ska flytta.

Linnslins
0

Veterinären kunde inte hitta några tydliga fel på honom utan tror att hans mående beror på stress.

Hon kände igenom honom, kollade tempen, lyssnade på hjärta och såna saker. De passade även på att klippa klorna. Tyvärr var han tvungen att få lugnande för att de skulle kunna handskas med honom =(

Så nu har jag en trött liten kisse här hemma som bestämt säger ifrån. Han har lagt sig i garderoben där han får vara ensam och det är lätt för mig att kolla till honom och ändå låta honom ha det mysigt.

De tips jag fick var att använda feliway och kanske testa ett annat foder som de hade där. Det skulle vara lättsmält och alltså bra för hans mage. Men jag vet inte… Hills I/D var det i så fall. Jag känner mig tveksam till om det är värt att köpa det. Vi håller just på att fasa över till Iams och ger alltid mjau blötmat.
Hon trodde även att han kanske skulle må bra av att få gå ut i sele och det har vi ju redan bestämt att vi ska testa när vi har flyttat och bott in oss ett tag.

Linnslins
0

Varför är Pysen helt besatt i Tyzons rumpa nu när vi kommit hem? Han ska dit och nosa hela tiden. Gärna köra in hela huvudet i rumpan på honom…