kastratanpassat foder, hiss eller diss?
Vad tycker ni om foder som är anpassade för kastrerade katter?
jag köpte glad i hågen eukanuba för steriliserade som nyss kommit ut, tittar sen på ingredienserna och blir inte lika glad.
Det är ju mycket mer spannmål, då är frågan, är det för att ge katten mer mättnadskänsla, och gynnar det katten?
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Det är helt absurt! DISS säger jag! Hiss till animalisk protein och fett, dissa kolhydrater.
Skippa kastratfoder helt.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skulle aldrig komma på tanken att köpa det.Här får alla katter samma mat (dock i olika mängd)
Stolt ägare till tre La permer
grejen är ju att min hane småäter konstant och han äter upp all mat jättesnabt, även om jag portionerar ut. Men när jag såg allt spannmål som gömde sig blev man ju fundersam!
Har du prövat att ge honom blötmat vid en eller ett par tillfällen istället? De ger snabbare en mättnadskänsla och det innehåller mycket vatten och är bättre än torrfoder då mängden kolhydrater är midre. Pröva Mjau eller Bozita.
Jag gav mina rc sterilised efter de blivit kastrerade och OJ va de gick upp i vikt. Nu har de fri tillgång till Orijen och har normalvikt igen.
Känns som att de där specialfodren inte är det mest hälsosamma direkt. :-/
jag har funderat på det, men blir så osäker när jag inte har en "tabell" att gå efter. är så rädd att ge för mycket och förstöra deras näst intill perfekta vikter.. Har en stor hane på ca 6 kilo (inte tjock nånstans) och en hona på 3.5
Strunta i allt som heter torrfoder oavsett var du köper det, vad det kostar eller vad är för fabrikat.
Ge katterna blötmat som innehåller enbart köttbiprodukter eller barf alternativt en kombination. Servera maten två, tre gånger per dag och när katterna går från matskålen tar du undan dem. Inget småätande alltså.
Väg dina katter cirka en gång i månadend de väger, skriv upp vad de väger så ser du rätt snabbt om det behövs mer eller mindre mat eller om de får rätt mängd.
Spannmål är inte bra för katter, inte ens de dyra sorterna och inte ens fast du köper dem hos veterinären.
jag tror inte på att ge dem på bestämda tider, mat ska finnas jämt.