Vikt/storlek på kattunge på 12 v
Jag hämtade hem en kattunge 13/6 som enligt uppfödaren är född 4/3 om jag minns rätt. Han skulle iaf vara minst 12 veckor när jag fick honom 13/6.
Jag har köpt kattungar förr och själv haft kattkullar men man minns ju inte efter något år hur stor eller liten en 12 veckors unge är.
I början, de första två dygnen, var han rädd (jag skrev om det i tråden "rädd kattunge") men det gick fort över och nu är han jättetrygg med oss människor, sover varje natt PÅ mig
, gillar att leka och busa när han är vaken, han har accepterat mina två hundar jättebra och familjens andra katt gör han framsteg med också. Det går lite långsamt där eftersom min andra katt är så mycket utomhus så de träffas inte hela tiden (den andra katten är en 9 år gammal kastrerad hankatt som tyvärr är van att vara ute. Bor dock ganska bra till utan trafikerade vägar intill och han har ett litet revir och håller sig mest på gården, kanske för att han är kastrerad. Och jag kan inte göra honom till innekatt, däremot kommer den nya katten inte att få gå ut utan tillsyn. Ville bara klargöra innan alla undrar).
Nu till min fundering. Jag reagerade naturligtvis när jag hämtade katten att han var liten, men tycker man inte alltid att leveransklara kattungar är små? Så jag tänkte inte mer på det. Jag tyckte dock efter ett tag att Boris som jag döpt honom till, har en bebismage, dvs han är fortfarande rund om magen som bebisar är. Därför funderade jag på om han kan ha mask trots att han enligt uppfödaren är avmaskad. Så jag vägde honom för att räkna ut doseringen på avmaskningstablett. Han vägde bara 800 gram och skulle då vara 12-13 veckor. Visst låter det lite!
Jag har i alla fall avmaskat honom nu med Axilur, sista dagen var igår. Och nu har jag vägt honom igen och han väger 1100 gram. Jag minns inte när han vägde 800, kanske för en vecka sen, minns inte vilken dag jag vägde honom förra gången. Jag kan tillägga att han är väldigt matglad.
Tror ni att han är yngre än vad uppfödaren sagt? Eller kan han ha något annat fysiskt fel? Han uppvisar inga sjukdomstecken mer än att han varit lite lös i magen. Men det kan bero på ovana vid maten. Eller så är han bara en liten helt naturligt. Säg vad ni tror.
Jag har mailat uppfödaren idag, får se om jag får svar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har här hemma ett gäng kattungar som är födda 2011 03 09 de väger från 1350 (Hona) 2020 (hane)
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Så då kan det vara helt ok att min väger 1100 nu, eller hur?
Nej helt okej är det väl inte.Din är äldre och är en hane så han borde väga mer än drygt ett kilo.

Först & främst vill jag bara säga att du har en väldigt söt kissemiss :) För det andra tycker jag det låter lite då våra 7veckors här hemma väger ca900g. Så lite konstigt tycker jag allt det är..
Du ska helst väga samma tidpunkt och inte efter maten vissa gånger och andra inte. Man kan i stort räkna att en kattunge går upp ca: 100g/vecka dom första levnadsveckorna. Ungefärlig vikt vid födsel är runt 100 g så då är 800 g = ung. 7 veckor.
När mina hanar var kring 12v vägde de 1,8kg så din hane (om man skulle gå efter uppfödaren) väger 1,1kg som 14v. Jag tror inte han var 12v då du köpte han då du skrev att han då vägde 800g. Så jag tippar att han då var max 8v då du köpte honom. Du får nog räkna med att han är kring 10v nu.

Vad har du för våg? Har du en matvåg eller annan noggrann våg, eller en som diffar något kilo varje gång man ställer sig på den?
Hur gammal är han på bilden?

Jag var på landet i helgen och träffade på en gäng kattungar som var sju veckor gamla men skulle uppskattat dom som kanske fyra-fem veckor gamla om man skulle jämfört med våra tjockisar som började närma sig ett kilos sträcket vid den åldern. Undernärda eller en liten modell på katt? Ja det kan man spekulera, men de var små och vägde lite för de veckorna de var. Nu vet jag inte heller situationen runt kattungarna om de inte har extra mat eller bara levde på mamman, men det har fått mig att fundera vad man ska jämföra med när man ska värdera en kattunges ålder.
Men normalt, 100 gram per vecka på en kattunge om man ska hårddra, men det finns ju kattungar som både ligger över och under den gränsen. Själv skulle jag inte sälja kattungar som inte vägde över ett kilo vid 12 veckor.
Lycka till med kattungen han är supersöt

Jag vet också ett gäng kattungar som är pyttesmå. När de var 6 veckor gamla uppskattade jag dem till max 4 veckor… Och nu när de är 11 veckor är de fortfarande inte mycket större.
Nog för att åldern KAN stämma, men då ifrågasätter jag starkt att man släpper iväg en så liten katt.
Jag har en liten ras, vid 12 veckor har honorna vägt i snitt 1300 gram och hanarna 1500 gram.
Ok, då har jag lite rätt i mina funderingar i att han antingen är yngre eller ovanligt liten för sin ålder.
#7Jag har en noggrann digital hushållsvåg så den litar jag på.
#8 Bilden är tagen när han nyligen flyttat till oss.
Lite gammal tråd, men har han gått upp i vikt ordentligt sen dess och hur mår han nu?
http://www.svidjas.se
Han har gått stadigt upp med ca 100 gram i veckan. Nu slutade jag väga honom för två veckor sen när jag såg att det gick åt rätt håll och han börjar bli "stor". Sist vägde han 1510 gram.
Mått bra har han gjort hela tiden med undantag av lös mage precis de första dygnen. Han är pigg och matglad.
#14 vad bra
och vilken snygging han är, ser ut som min första katt Kurry
http://www.svidjas.se

Hej!
I vilken stad skedde detta?
Misstänker detsamma om min katt och min kattunge är väldigt lik din.
Tråden r från 2011
#16: Hej! I vilken stad skedde det för dig? Hämtade hem en kattunge förut som är väldigt lik den på bilden, samt väger för lite och verkar yngre.