Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 8276 ggr
Linnslins
0

Barngrind

Om några veckor flyttar jag och sambon och nu står vi inför kattsäkerhetsfrågorna igen.

Vi har två innekatter som gärna står vid dörren och vill smita ut. Det är ju hanterbart i den här lägenheten. De kommer ju inte längre än till det läskiga trapphuset. Men i nya lägenheten så har vi en egen ingång, inget trapphus alltså.

När man står ute och öppnar dörren så kommer man in i vår hall och sen är det en trappa upp till själva lägenheten. Det blir lite huskänsla liksom.

Vi är nästan helt säkra på att katterna kommer göra försök att smita ut när vi går in och ut och därför har vi börjat fundera på att sätta en barngrind högst upp i trappen.

Frågan är då:
Kommer en katt in mellan spjälorna på en barngrind?
För i så fall är den ju meningslös. Finns det något annat sätta att hindra katterna från att försöka smita ut i så fall?

Tips på bra barngrindar?
Gärna såna som man spänner fast mellan väggen bara, så vi slipper skruvhål.

Vi får nämligen bara använda betongkrok och x-krok i nya lägenheten :)

noir
0

Mina katter skulle klättra/hoppa över. kanske inte direkt men inom en snar framtid.

Har ni funderat något på en heldörr, typ nätdörr? Man behöver ju inte förstöra väggar o.s.v om man gör en egen passformad.

Linnslins
0

Jag tror inte att de skulle hoppa över. Vi har haft kompostgaller ut till balkongen förut och det var ingen av katterna som hoppade över det. En barngrind är väl i ungefär samma höjd?

noir
0

ja skulle tro det. såg sist jag var på arken zoo att dom hade en djurgrind som var något högre men funka som en barngrind :)

TIMMY
0

Vi har exakt samma hemma hos oss. Längst upp i trappen har vi en barngrind (till sonen då) och katterna älskar att hoppa upp och öva på balansen! Tog en stund innan dom fattade att dom kunde men vi har ju en i trä där spjälorna är lite tjockare och träribban längst upp på är ca 1,5 cm bred.

Kankse ni kan spänna något som är lite läskigare att balansera uppe på? Nåt i tyg? Eller bara en bit plexi (eller liknande) som ni skär till så att den spänns lite i en båge…fast ni kankse inte har karmar ni kan spänna den mellan?

Linnslins
0

Jag skulle tro att det i så fall är minstingen som skulle kunna tänka sig att försöka hoppa över, inte den andra..

Det största problemet som jag ser det är ju avståndet mellan spjälorna, jag är fundersam på om minstingen kanske klämmer sig in mellan dem…

Och jo, vi har karmar att spänna mellan, vad jag vet. Vi vill ju ha en grind man spänner fast, inte skruvar, så.

Men vi vill inte lägga för mycket pengar på det heller, jag har inte börjat jobba än, och när jag gör det så har jag bara ett halvtidsjobb. Att flytta är ju ingen billig affär direkt. Och man vill ju ha så mycket nytt när man flyttat :P

TIMMY
0

Mina tog sig inte igenom barngrindens spjälor, ens när dom var 13 veckor. Vi tog bort en  av de sista så det blev lätt för dom men inte sonen. Den vi har är den omålade relativt billiga dom har på babyproffsen, men som sagt, mina hoppar över i ett nafs numer.

Jag hade, inte plexi, men något liknande typ pvc skiva eller polykarbonat. Mer slagtåligt men repar lättare. Tror det kankse skulle funka, och det behövdes inte skruv eller nåt. Jag hade sånt som avspärrning när jag hade illrar, funkade kanon.

Linnslins
0

#6 Okej. Bra att veta =) Ska kolla på babyproffsen om vi har det här =)

Men hur menar du med en skiva? Typ att ni bara lutade den mot öppningen eller? =)

[Anunnaki]
0

Mina katter skulle ta sig över allt som är under 2 m och högre ändå om de kan få tag med klorna. Men försöka går ju bra med något som är lägre.

Linnslins
0

#8 Oj… Ja riktigt så är ju inte våra katter. De försöker inte ens ta sig över ett kompostgaller, och då var ju det ändå ut till balkongen, dit de ville.. :P

Ingen av dem verkar ens ha tänkt tanken att man kan klättra i balkongnätet heller. Det är ganska skönt faktiskt =)

Skulle inte tänka tanken att köpa en barngrind om jag trodde att katterna bara skulle hoppa över den. :P

noir
0

minns inte vad den kosta, men kolla i din arken butik om dom inte hade djurgrinden, dvs en hög barngrind :)

Linnslins
0

#10 Jag har för mig att jag har sett den där djurgrinden och jag tror det var ganska saftigt pris på den… =(

noir
0

jag vet inget pris, men arken zoo och de andra kedjorna har alltis sjuka överpriser

Linnslins
0

#12 Det är just det.. sjuka priser. Men jag tror vi satsar på en billigare variant, anpassad för barn, eftersom risken för att nån av våra katter kommer på att hoppa över den är ganska liten =)

noir
0

Man kan ju alltid testa funkar det inte kanske det gåt att göra om grinden till en hel vägg med lite ramar och nät. Så det kan ni ju tänka på. köpa en grind som finns möjlighet att göra om till hel vägg om dom skulle få för sig att hoppa. exempelvis i trä

ett tips är att kolla blocket!

Linnslins
0

Ska kika lite på blocket och se vad jag hittar där =) Kan ju finnas lite billigare =)

Allra säkrast vore väl en sån grind som vi har på jobbet. De är galet höga :P De går mig nog upp till bröstet, inga barn som lyckas öppna dem i alla fall. Men jag tror inte katterna blir så desperat att de vågar sig på att hoppa över faktiskt. =) Det löser sig, så länge de inte kommer in mellan spjälorna.

soie
0

IKEA har barngrindar för 549 kr

Med IKEA FAMILY (kort) betalar du 359 kr

Sen hur effektivt det är, är en annan fråga :) dessa är 75cm höga

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

TIMMY
0

med plexi/annan plastskiva menar jag att har man en dörröppning som har säg 1 m mellan karmarna, köper man en skiva som är kanske 15-20cm (inte helt säker) bredare så att man kan spänna den i en lätt "båge" mellan karmarna. Då stannar den där av sin egen kraft liksom. man skall inte ha för mycker mer i bredd så att bågen blir allt för spänd, men så att det blir en liten utbuktning istället för en rak grind typ. hoppas du förstår, lite svårt att förklara. har nog ingen bild på när jag hade det heller.

SaraC
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en sådan här grind. Ville ha en hög så de inte kunde hoppa över, denna är 107 cm hög. Ganska dyr, men hög och dessutom behöver man inte fästa den i något och lämna hål i karmarna och på så sätt är den också lätt att flytta till olika ställen.

Vår stora katt kommer inte igenom spjälorna men den lilla kommer igenom på ett ställe där det är som bredast mellan ribborna (som synes på bilden Tungan ute)

Det löste vi enkelt genom att köpa rörisolering och sätta på den ribban, kostar från 7,90-29,90 kr beroende på tjocklek.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser det ut med rörisoleringen.

Katterna har rivit på den och den är ju inte så snygg i sig. Provade först att spraymåla den vit men färgen lossnade så fort man tog i den, så nu har jag tänkt på att klä i den i vitt tyg istället men det har inte blivit av än.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Linnslins
0

Vi slog till med en barngrind från Lidl faktiskt. Vi ska testa den så fort vi flyttat in, är vi inte nöjda så får vi lämna tillbaka den =)

Det ska också vara en sån som man bara spänner fast så man slipper hål i väggen =)

soie
0

Lidl har de mest oväntade grejerna :D

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

Linnslins
0

Haha! Ja helt klart! Vi har köpt många bra saker där. Klösträdet höll mycket bättre än en annan dyrare variant som vi köpt. =)