Toxoplasmaparasit
Jag har två innekatter, och är gravid. Har läst om toxoplasmaparasiten som man ska passa sig för extra just när man är gravid för den kan skada fostret o kan smitta från bla katt till människa genom kattens avföring.
Är det någon som vet hur katterna smittas? Efterosm mina är innekatter kanske jag inte behöver vara orolig att de ska få smittan?
Jag tänker förstås undvika kontakt med deras avföring, men de ligger ju i sängen o så ibland, och det kanske kommer nån liten bakterie då?Är det någon som vet om det bara är bajset som är farligt, eller är det hela innehållet i kattlådan?
Nu låter jag nog både paranoid och helnojig men jag tycker det vore skönt o veta…!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är via avföringen som det smittar men det förutsätter att du låter avföringe ligga ett par dagar och sedan plockar upp den med bara händerna och därefter slickar på dina händer. Och att katterna är smittade naturligtvis.
Risken är större att bli smittad av grönsaker och kött som inte är genomstekt.

Om du vanligen rensar katternas toalåda en gång i veckan och använder händerna istället för toaspade och låter bli att tvätta händerna efteråt och istället slickar dina händer rena så kan du bli smittad.Men med vanlig vettig hygien så bör du inte riskkera något.
Du kan även be att få bli testad.Har du haft infektionen tidigare så är du immun.
Den vanligaste smittkällan för toxoplasmaparasiten är dåligt sköljda grönsaker.
Stolt ägare till tre La permer
Å vad skönt. Tack snälla för ditt svar.
Plockar sällan upp det med bara händerna och slickar på dem, så det borde inte vara nån fara… :)
Och eventuella "smårester" i pälsen eller själva öppningen, borde inte vara någon fara eller? Det låter som mina katter är extremt smutsiga o lortiga, så är det inte, men jag funderar på om sådant kan hamna i sängen på nåt vis? Men de måste alltså först o främst vara smittade? Det är ingen bakterie som liksom föds i avföringen av sig själv?
Å vad skönt. Tack snälla för ditt svar.
Plockar sällan upp det med bara händerna och slickar på dem, så det borde inte vara nån fara… :)
Och eventuella "smårester" i pälsen eller själva öppningen, borde inte vara någon fara eller? Det låter som mina katter är extremt smutsiga o lortiga, så är det inte, men jag funderar på om sådant kan hamna i sängen på nåt vis? Men de måste alltså först o främst vara smittade? Det är ingen bakterie som liksom föds i avföringen av sig själv?
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/toxoplasmos/
En länk till smittskyddsinstitutet att läsa lite mer om det hela.
Nått som jag börjat tänkt på när det gäller smitta nu när jag läser till USK är på sjukhus där det finns mycket smitta hur gör dom där? Dom kommer ju inte hem och har alla dessa infektioner m.m som dom behandlat under dagen om du följer basala hygienrutiner! :)
Så tvätta händerna innan och har du handsprita så sprita dom efter så är du på säkrasidan! :)
Men sjäklart har du all rätt att framstå som nojjig, det hör till mammalivet! :)
Hej!
Jag är oxå gravid och har två katter. Toxoplasmos är ingen bakterie utan en parasit, som vad jag förstått inte utvecklas förrän efter ca 24 timmar, i avföringen då. Jag städar låda två ggr om dagen och tvättar händerna noga så jag tror att det räcker. Det är inte något som är luftburet heller, och katterna i sig skall inte vara smittsamma.
mvh,
IDA
Du kan läsa på den länken som jag lagt in på #5.
ja gör det, länken är jättebra!!!
Ville mest hojta till att här är minsann en till i samma sits, alltså gravid med katt. Skönt tycker jag iaf att veta att man inte är ensam! Jag har liksom oxå suttit och våndats över detta men kommit fram till att jag är hyfsat säker.