Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1799 ggr
skogis Tiger
0

Funkar second hand till katter?

Hejsan!

Jag har funderat på att ev köpa en bagagnad kattbur (transportbur) den skulle vara knappt använd , jag har också sett stora klösträd billigt mm som också varit använda men i mkt bra skick. Min fråga är kan man ens överväga att köpa ngt som en annan katt har haft eller riskerar man att ens egna katter vägrar använda sakerna för att det luktar en annan katt?

Jag har redan beställt det mesta på zooplus men det är mest en fundering. Det enda jag har kvar att köpa (tror jag :) ) är transportbur men man skulle eventellt ex kunna köpa fler klösträd mm begagnat i framtiden.

Zolah
0

Det borde det göra, det dom troligen kommer göra är att gnida in sin doft på sakerna istället. och transportburen kan du ju alltid diska

skogis Tiger
0

#1 Oki d låter bra :) !

Min svägerska som har tre katter och två hundar (hundarna jagar katterna) katterna är alla var för sig i huset igen umgås med den andra, varnade mig för att de kan pissa på grejerna om de känner doften av en annan katt men jag tror att i hennes fall så beror det nog på omständigheterna mellan just hennes katter och hundar. Förmodligen protesterar hennes kissande katt över ngt.

Zolah
0

Min katt Edwin kan kissa på saker om han är arg, tex om man råkar rensa kattlådan och sätta in ny Kattsand då han vill gå xP

men det går att lösa genom att ha uppsyn på honom :P

du kan ju också spreya lite kattmynta på saker, då borde det kännas nicigare, eller den där sprayen feline? den ska visst vara super bra

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Klösträd är tveksamt om jag skulle vilja köpa beg pga smittorisken.Jag är livrädd för tex ringorm.

Transportburar i plast om de är hela och inte plasten ser för gammal ut kan jag köpa.Tvättar och spritar av dem innan de kommer in i huset.

Stolt ägare till tre La permer

Mig-
1

om katten som haft sakerna tidigare har haft något virus så kan de finnas kvar på sakerna ett tag, så jag skulle ställa ut grejerna " vädra dem i någon vecka innan jag använde dem..då virus kan leva upp till 10 dagar utanför katten..

skogis Tiger
0

#4 #5 . Å vad jag är glad att jag hittade hit det är så mkt som jag inte hade en anning om, jag evigt tacksam för alla era goda råd :) .

Jag hade redan för säkerhets skull beställt allt nytt (ska komma i veckan) det som återstod var bara buren men jag tror jag tar det säkra före det osäkra och köper en ny det handlar ju ändå inte om några stora belopp.

Mig-
0

6# det låter jättebra :)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Som redan sagt skulle även jag tveka att köpa begagnat klösträd, däremot har jag begagnade transportburar som är rejält skrubbade och sen indränkta i DAX Ytdesinfektinsmedel, som finns att köpa på apoteket i 1-liters flaskor. Har alltid en sån hemma, skadar aldrig att mellan varven skvätta i toalådorna och på toaspadarna mellan varven vid rengöring.