Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1609 ggr
Cazzos
0

Ang. stamtavlor

Jag har undrat lite när det gäller stamtavlor - kan man skriva en stamtavla även om föräldrarna är 2 olika raser (och båda två har stamtavlor själva)?

Alltså typ, pappan är en Devon rex med stamtavla och mamman är en Siames med stamtavla.

Nu vet jag ju själv att man inte ska korsa "massa raser" men jag har bara funderat över om man "kan" skriva en stamtavla på en katt med 2 olika renrasiga föräldrar..

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja det kan man i vissa fall.Fast då måste man ansöka om tillstånd i förväg och få parningen godkänd.

Jag har ju gjort tre utparningekullar på mina La permer.Det finns vissa raser där det är tillåtet och sen finns det en mängd raser där det inte är möjligt öht.

På SVERAKs hemsida under Regler för avel och utställning kan du läsa hur man gör och vilka raser där det är tillåtet med utparninger.

Stolt ägare till tre La permer

Cazzos
0

#1 Utparningar = att man parar 2 olika raser? (med stamtavla förstås)

MonicaLagerquist
0

Ja utparningar är när man parar två olika raser med varandra för att bredda avelsbasen,eller för att få in nya färger i en ras tex.

Stolt ägare till tre La permer

dagdrivarn
0

#2 Helt rätt, fast som Blå Katten säger så räcker det inte bara med att de har stamtavla båda två utan det är en hel uppsjö med regler som skall följas.

Viktigast av allt är att det måste ansökas om i förväg och man måste ha noga övervägda skäl och resonemang till varför man vill göra parningen. Vilken ras som helst kan heller inte paras ut med godtycklig utan det finns regler som säger vilka raser som får paras ut över huvudtaget, vilka som får paras med vilka specifika raser osv.

Dessutom måste sen avkommorna i en sådan parning ha ett avelsgodkännande innan de får gå i avel ända fram tills dess att de korsade katterna försvunnit bortanför 5 generationen och inte syns i pappersstamtavlan längre.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Silvestris
0

Det här hänger på vilket förbund man tillhör. Inom TICA kan du i princip korsa som du vill, utan tillstånd, registrera avkomman och få ut stamtavlor. Däremot så placeras katterna i olika register utifrån om de är renrasiga, varianter, är belagda med avelsförbud osv.

Tex. så har jag gjort en utparning. Jag behövde inte ansöka om tillstånd och det var inget meck med registrering eller stamtavlor.

Det råder stor frihet inom TICA vilket är både positivt och negativt.

Anibaz
0

Min birma/skogkatt har stamtavla Glad

annzoo
0

#6 handskriven? huskattsbevis eller hur menar du för de 2 raser får inte korsas…

Anibaz
0

Säkert huskattsbevis. Varför får raserna inte korsas?

EddaM
0

Deras standarder ligger för långt från varandra, sedan är maskning inte tillåtet på skogisar. Och inte helfärgat på birmor. Raserna ser kanske fluffiga och lika ut men de skiljer sig väldigt mycket åt både i temprament, pälskvalite och tekniska detaljer.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Cazzos
0

#6 Skulle jättegärna vilja se en bild på din katt Skrattande

Tack för alla svar, ni får gärna fortsätta diskutera på den här tråden, jag är fortfarande nyfiken på stamtavlor överlag Flört

Anibaz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 En bild på min sessa Glad

LaSadie
0

#11 100% säker på att det är huskattsbevis du har. Men söt katt :)

Anibaz
0

#12 Ja antagligen Flört Men vad gör de, hon är min älskling lika mycket för det Kyss

Är inte alls insatt på kattavel/stamtavlor osv. Har en bonnkatt sen innan och den här damen fick jag "på köpet" när jag köpt min hund Glad

Cazzos
0

#11 Åh vad söt Skrattande