Katter
Nu är det så att mina kattplaner har helt blivit omkull kastade, det var menat att jag skulle få min gammelkatt hemflyttad till mig och en av mina katter till min systerson.
Men min älskade gammel skorv kisse dog av hög ålder igår… så jag hann aldrig ha henne den sista tiden som jag hade hoppats
Men nu är det återstående problemet att jag kommer nu bli en katt kort, jag vill inte låta min terrorist katt vara ensammen och det är inte ett val att behålla den andra katten. ( han behöver vara ensam katt, för han behöver special vård för både mat och mängd mat. mycket jobbbig historia ).
Så jag tänkte fråga angående kattraser och liknande, hade tänkt att min pojkvän skulle få en kattunge då det är vad han alltid önskat. Vi har kollat på scottish fold som ska tydligen vara en mycket lugn och fin ras. Men av vad jag har sett hittils är att dom är svåra att få tag på
Så några fina och goda råd från kattvetare skulle vara bra, samt dom som har lite koll på vad en raskatt kan kosta?
det kanske låter hemskt att jag redan söker dagen efter, men det känns som en bra distraherande syssla att kolla och söka upp information om tänkbara raser som kan passasamt att jag inte vill att min ung katt ska vara ensammen. Hon är ju van att ha nån att leka och kela med
Tack på förhand
Det finns väl andra lugna raskatter, om du vill ha en sådan. Jag menar att det var på Tvn om den rasen o en veterinär pratade om rasen o den verkade ej sund så skulle aldrig köpa en sådan.Ragdoll är en lugn o trevlig ras men kanske hårar lite, måste iaf borstas .Kostar ca 5000 o uppåt skulle jag tro.
Jag vet bara ytligt om katten och dess lynne, han blev bara såld på den lilla fluffiga knytet. Så det blev hans önske katt :) kollade runt och hittade bara 3 uppfödare med riktigt gamla hemsidor, vet inte ens om dom är aktiva. testat skicka iväg ett mail till en av dom för att få veta lite mer om just scottish
Men tips på andra kattraser skulle vara jätte bra, jag / vi är inte bara låsta på att ha scottish. Vill bara ha en snäll och mysig kisse som har fint lynne.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skaffa en Ragdoll, du kommer inte ångra dig
, Helt fantastisk ras!
#3 dom är väldigt vackra också, hur är dom? Katterna jag har nu är cornish rex och en halv cornish så det är mycket spring och bus samt massa pratande. ( Är väl igebtligen deras klätter lust som är jobbigast xD har inget problem med busiga kissar :3 )

Scottish fold är ju inte godkänd i Sverak. man ska också var amedveten om att man inte kan försäkra sin scottish fold helt ut eftersom många försäkringsbolag friskriver sig från ledsjukdomar som är vanligt hos rasen. anledningen är att defekten som ger de vikta öronen, tillbakabildning av brosket, även påverkar brosket i resten av kroppen på katten. detta är ju en defekt som man medvetet avlar på, så det är ju svårt att komma bort från ledproblemen. defekten kan också vid oseriös avel ge svårt missbildade ungar om man inte vet vad man pysslar med.
en katt som liknar scottish, men som inte bär på de här genetiska deffekterna är brittiskt korthår. en jättetrevlig korthårig, lugn och mysig ras.
Annars har ju jag Sibirer o Norsk skogkatt men det verkade som du ville ha en lugn ras o då är det väl generellt ragdoll o perser som gäller.Tycker väl inte perser heller verkar så sund med sina rinniga ögon mm.Sedan är det väldigt mycket med pälsvård(tvätt,borstning,kammning mm) på dem.
Jag tycker inte mina klättrar speciellt mycket o ville inte heller ha en sådan så typ Bengal (som är så vacker ) gick bort.Däremot så är det lite fart men mina Sibirer är ju bara 3 o 8 mån o då får det ju vara lite rulle hemma. Sibiren kostar från ca 8000kr o Skogkatten ca 5000kr.
Ragdollen är en mycket speciell ras, otroligt social och efterhängsen (lagom). Jag har två stycken och de är båda helt fantastiska, mina vänner anser alla att de är hundar i kattkroppar :).. De är sällan på högre höjder än soffan och sängen. Mina har aldrig klöspå något annat en sin klösmöbel. De är lugna, men har sina busiga stunder också. Funkar utmärkt med hundar och älskar barn. De är otroligt duktiga på att gå i koppel, får ibland frågan "ÄR det en katt?", då folk ser dem gå fot vid min sida. Pälsen är semi lång och jag borstar de ca 2 ggr i veckan. Har aldrig varit med om tovor, men jag borstar för att undvika detta, för att få bort lite lös päls och för att de ÄLSKAR att bli borstade.. De har ett fantastiskt temperament, har aldrig visat någon aggrisivitet, de bara älskar allt och alla. De är också bedårande vackra, man bara druknar i dessa blå ögon :).
Nu kan jag inte säga att ALLA Ragdolls är precis som mina, men över lag så är det en vacker ras som är lugn och social. Googla och läs mer om dessa underverk. :)
Lycka till med att hitta din kisse!
#5 ok? det kan förklara en hel del varför det finns så få uppfödare då. Skulle nog inte vilja ha en sådan katt oavsett hur gullig och mysig den är, man blir ju så fäst vid dom och se saker som går fel med det man älskar gör bara ont.
Problemet är att min kille inte gillar perser, han tycker det är obehagligt med så intryckt nos. Har för mig att chinchilla perser inte hade samma anletsdrag utan nåt mitt i mellan? men dom kostade väl massor? jag var rätt liten då jag kollade sist. Om det fanns en perser som såg ut som min blandras katt Sisko ( som jag nämnde ) skulle det funka, hon hade också en mitt i mellan form av perser nosen. Samt inga ögon problem som #6 nämnde
Ska kolla in brittisk korthår , tack så mycket :)
Jag har haft en perser, så pälsvården är inget farligt. Min gammel katt var halvperser och hade världens fluff hår. Så det blev både bad och kamning för hennes del , spec då man tyckte om att rulla i grus haha ^^
Min mor säger att skogskatter är vana utedjur och bör ha mycket utrymme och chans att komma ut, annars fanns det en riktigt fin tjej som sökte hem i stan.
Hur är sibirier då?
#8 ok :3 låter som ett bra val av kisse.
vad tycker ni om blandras katter? eller bondkatter? det är väl större chans att dom är lite 'lustiga' ? menar då dom kanske paras hursom? har kollat runt och även sett dom som säljer 75% raskatter ._. och tar nästan samma pris som en raskatt. jag är förvirrad.

För det första så är det en skröna att skogisar måste vara ute, däremot så busar de en del o gillar att ligga högt så stora klösmöbler och kanske in nätad balkong, det uppskattas av mina skogisar.
Många luras o har % hit o dit och för det mesta stämmer detta inte! En långhårig katt är inte en skogis! Utan en långhårig huskatt! Långhårs anlaget finns naturligt hos våra huskatter och skall inte blandas ihop med de renrasiga Norska Skogkatterna. Så snälla stöd inte en sådan uppfödare, köp renrasigt om du vill men då skall de ha stamtavla, inte bara föräldrarna! Ibland så är det något fel på någon av föräldrarna o de har avelsförbud och ändå tar de ungar på katten! Oseriösa uppfödare på det viset retar mig en massa!!
Jag själv älskar huskatter/bondkatter och tycker att de alla är vackra men är man ute efter ett speciellt temprament som du verkar vara så skulle jag titta på raskatter först, för när det gäller huskatter så kan man få vad som helst. De är inte heller testade för olika sjukdomar som raskatter är. Vill du ha huskatt så köp från ett katthem och gör en bra insats för en hemlös katt.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Om du har en Cornisch så kan du ju alltid skaffa en Devon Rex kompis till den, då jag tror dom är lika enrgiska? Men om du vill ha en lugn katt så är det ju fel ras. Devon är krävande missar :)
Ok, kanske skulle kolla ett extra varv på damen som jag såg i stan. Hon hade nästan 'korkad' uppsym, och det var så otroligt gulligt <3 hon blir säkert helt underbart vacker som vuxen.
Nätad balkong funkar tyvärr inte då vi har längst marken :c
Vi har kollat runt nu på raskatter och börjar inse att dom kostar väldigt mycket tyvärr, håller på att kika på lite damer på katthem. hittade en dam som heter Tesslan som vi ska åka och titta på lite, hon ser jätte fin ut. har också kollat på blocket, men det är rätt galet där.

Det finns alltid omplacerings katter med om man vill ha raskatt och kan tänka sig en äldre katt. De är inte lika dyra. Sedan finns det uppfödare som söker fodervärdar. Men det låter bra med en katt från ett katthem =)
S*Luddhuvet´z
Jag har en halv cornish :3 som är tokig i höjder och vette gudarna allt! därför kändes det som en bra ide att se om man kunde få tag på en lugnare katt att ha henne med.Annars så var hennes kattkompis som ska flytta en äldre cornish rex ( ren rasig ) men han måste flytta till nån annan som sagt.
#14 har tänkt på det med, men jag tror det inte finns några uppfödare häromkring. Är fodervärd åt några råttor och jag tycker det är en rätt trevlig sak, för då kan jag bidra till bättre avel samt att jag får möta nya personligheter att ha i min flock SAMT veta att jag alltid har en uppfödare nära när jag behöver hjälp ( det har jag iofs alltid annars även om jag inte har dom på foder ). Sedan, vad är skillnaden för en fodervärd åt katt? när jag är fodervärd åt råtta så tar hon råttorna om hon vill para dem samt så betalar hon vetrinär räkning om det skulle komma till nåt sådant. och såklart, jag får inte para hennes råttor med vilka jag vill. hon har ensamrätt. Är det samma sak åt katter?
förlåt för alla frågor! vill veta massor :3
om jag har tur kommer jag träffa Tesslan i morgon redan, var riktigt snabba ryck. Ska se om det klickar mellan Killen och henne.

Det är lite olika beroende på uppfödare men de flesta har så de har rätt att ta en eller två kullar på katten för att den sedan går över i fodervärdens ägo. Jag hade en hona ute på foder men då jag bestämde mig för att inte ta en kull på henne så skrevs hon över på fodervärden utan att hon fick någon kull.
S*Luddhuvet´z