Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 2626 ggr
[4paws]
0

bli med katt

okey, imorron ska jag titta på en ursöt kattunge och jag behövet all info jag kan få :D

1. vad behöver jag tänka på? (bondkatt)

2. hur är det med vaccinationer mm

3. hur brukar kattungar vara mot andra djur (har hundar)

4. vad behöver man köpa hem? (kattlåda, mat, Kattsand???)

ge mej all info för jag har aldrig haft katt innan

[Emma--]
0

Se till att uppfödaren vaccinerar katten innan leverans. Och självklart ska katten vara minst 12 veckor innan den får flytta :)

Be gärna även uppfödaren idmärka och besikta innan leverans också, det är ju bara du betalar för det h*n lägger ut. Och vägrar uppfödaren det skulle jag personligen köpa från någon annan.

Det viktigaste i början är väl just lådan, mat och sand. Transportbur om du inte har det redan? Klosax.
Klösbrädor och klösträd. Och sen om ekonomin tillåter så fundera över att skaffa två kattungar istället. Dom får ut så mycket av varann :)

Och när du bestämt dig för en katt eller två, så börja kolla upp försäkring redan innan du hämtar hem den/dom så att du har en försäkring redan från början.

Det är vad jag kommer att tänka på just nu,

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lycka til med kattköpet.En kattunge ska vara över tolv veckor för att få flytta från uppfödaren.Sen anser jag att den även ska vara vaccinerad X2 ID-märkt och besiktigad.Sen är det bra att teckna en försäkring omgående.Tyvärr så är det 21 dagars karens på sjukdom om katten inte varit försäkrad hos uppfödaren.

Mat och sand ska till en början vara samma som uppfödaren har givit till katten

Det finns mänga bra tips på kattstatus sidan

http://www.kattstatus.se/index.html

Stolt ägare till tre La permer

Fridaybrew
0

Först och främst det är lag på att kattungen är minst 12 v innan du får ta hem den. Oavsett vad säljaren säger så är det lagen. Och minst 1 kg brukar ses som en rekomendation, är den under ett kg kan den behöva stanna kvar längre/har inte nått 12 v.

Oavsett rasblandning så ska den inte kosta mer pga det, utan det som avgör priset bör vara hur mycket säljaren har redan gjort, chippat vaccinerat besiktigat katten.

Klösmöbel helst golv till tak för katter gillar höjd, samt det man sparar in på att ha en nöjd katt istället för en frustrerad katt som går lös på möbler gör att man sparar in möbeln snabbt.

Använd samma sand som uppfödaren inledningsvis, Everclean använder jag själv 200 kr för 20 kg och det är verkligen bra. Finns billigare men det vet andra mer om.

Ha två kattlådor på olika ställen för man vet ju inte vart den vill ha som sitt ställe vilket du snart märker. Och det är bekvämt att ha flera lådor.

Mat-, sov- och toaplats måste separeras med minst en-två meter så ha inte allt samlat intill varandra.

Har du någon tanke på kattungar i framtiden så bör du köpa en raskatt från början, för planerad avel på bondkatter är inte poppis och man rekomenderas att avstå helt enkelt.

Besläktat med ovan är att kastrera snarast!

EDIT:

Transportbur som jag själv har två av och är väldigt nöjd med (en orginal och en "kopia"):
http://www.rusta.se/djurtransport_hopvikbar_shn_g_p78601157.html

Klösträd finns en bra artikel om hur man beställer hem sånna från tyska ebay där det är riktigt billigt. Men söker du på klösträd i sökfunktionen komer du hitta flera trådar där många har delat med sig av sina erfarenheter.

Kattsele för kattpromenader, dock är det verkligen inte som att promenera med en hund, vilket du snart kommer upptäcka =)

/Fridaybrew

[4paws]
0

1# vaccinerad+ 12 veckor+besiktigad CHECK

behövs den idmärkas om den ska vara innekatt?

jag har en transportbur till min valp som bör fungera, samt klotång :P

låda, mat, sand, klösträd CHECK

jag skulle inte hinna med två katter+ två hundar :( men letar även katt till min kompis så de katterna kommer säkert träffas :P

2 tack för länken, ska genast in å kolla

varför vaccinerad två gånger?

finns det någon sjukdom katter kan ge hundar?

[4paws]
0

3# tack för all info :D

nej, jag vill bara ha en katt för jag har velat ha det i 5 år + för att mina hundar ska vara kattvana inför nästa kull valpar. kör avel på hundar istället då det finns för många aktter som behöver hem ;)

jollycox
0

#4 Ja den bör idmärkas. Om den smiter så hittar den förmodligen hem igen.
Grundvaccinationen är två sprutor.
Du har fått bra info. Vill tillägga att den bör kastreras vid 6 månader(om du inte har en veterinär nära dig som gör innan).

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

noir
0

håller med de andra som skrivit ovan och när det kommer till mat så skulle jag börja med de som den åt hos uppfödaren och är det skit mat skulle jag övergå direkt till något annat.
de felsta iprincip alla torrfoder är skit som finns att löpa i livsmedels affärer och jag tycker personligen inte alls om royal canin och hills av egen erfarenhet och håller mig hellre till foder med hög kött halt om det ska vara torrfoder som porta 21, orijen o.s.v

Lycka till!

Jourhemmet
0

Grundvaccinationen är två sprutor med 3-4 veckor emellan. Sen är det en ny spruta om ett år. Väldigt viktigt med samma mat som den äter nu. Det bästa är ju att köpa en kattunge som är van vid hundar redan annars kan den bli väldigt rädd.

[4paws]
0

8# var och kollade på en idag :D men jag vet inte vilken det blri

finns en grå tigrerad samt en vit med fläckar. båda honor :P den gråa är den som gillar familjnes hund mest :D

har jag tur kan jag ta båda och då blir jag å min kompis med katt hehe

viktigt att katten är hundvan med tanke på att cola är lite ovan. tror dock hon kommer acceptera  den rätt snabbt

Sophey
0

Katter ar inte som hundar, de uppskattar oftast inte att man gar over till kompisen for att de ska leka med kompisens katt som man kan gora med hundar.

Katter blir inte fodda hundvana eller ej utan det har med uppvaxten att gora och sjalvklart kan katter och hundar smitta varandra med sjukdommar precis som vi manniskor kan smitta hundarna och katterna med vara influensor och andra sjukdommar men annars har de inte riktigt samma sjukdommar.

Behover man ID marka hunden nar jag anda kommer ha den kopplad? Kanske grovt och elakt svar men arligt, sjalvklart behover du ID marka katten och katter ska vaccineras dubbelt sa att de far ett tillrakligt skydd mot sjukdommar saklart.

For ovrigt brukar kattungar vanja sig vid hundar valdigt fort men det basta ar ju som ovanstaende skrev - att kopa en redan hundvan kattunge annars kan kattungen bli valdigt radd och dina hundars kattvana och ovana ar helt upp till dig och det kommer inte ske ett mirakel att din hund helt plotsligt vanjer sig och tycker om katter utan det kan sluta riktigt illa om du har otur - huskys ar ju mer eller mindre kanda for sin historia med katter sa var forsiktig hur som helst onskar jag dig ett stort lycka till.

Medarbetare på matlust

mysanfbg
0

#3 Du skrev att du köper 20kg EverClean för 200kr, menar du inte 10kg då? Annars vill jag veta var du köper denTungan ute För jag köper 10kg för 200kr Tungan ute

Jourhemmet
0

#10 Människor kan inte smitta djuren med sjukdomar. Hur katter klarar av hundar beror på hur framåt katten är.

Sophey
0

#12 - Manniskor kan smitta vidare vara influensor och andra vardagliga sjukdomar till vara husdjur, aven katter och jag vet hur katter klarar av hundar eller ej det jag skrev var

For ovrigt brukar kattungar vanja sig vid hundar valdigt fort men det basta ar ju som ovanstaende skrev - att kopa en redan hundvan kattunge annars kan kattungen bli valdigt radd

och det brukar ga fortfare att fa en kattunge att vanja sig vid hundar an en vuxen katt till exempel men sjalvklart har aven med hur framat katten ar och aven kemin mellan hundarna och katten.

Medarbetare på matlust

Fridaybrew
0

#11 tack jag snubblade visst på tangententgrannen och såg inte misstaget ….ooopsie . Helt rätt är 200 kr för 10kg. Tack för rättelsen =)

/Fridaybrew

[4paws]
0

12# kattungen jag vill ha är den som tyr sig mest till hunden i familjen. de andra kattungarna är med hundvana, men de ligger hellre hos mamma än hos hunden

PumpkinQueen
0

Om du skaffar en honkatt kan det vara bra att tänka på att det kostar runt 1000 kronor att kastrera dem. Det är billigare att kastrera en hankatt.

Jag tycker dessutom det är viktigt att id-märka alla katter, oavsett om de är innekatter innan. De är nämligen nyfikna små utbrytarkonstnärer och har en tendens att försöka rymma.

Och sen är det toppen att ha en försäkring från början! Så slipper man dyra veterinärkostnader, om det nu skulle vara så att katten har med sig nån sjukdom eller skada när den kommer från uppfödaren.

[4paws]
0

blir ingen kisse för mej :(

ägaren har dragit tillbaka kissen ajg ville ha, men men kompis ska iallafall så sin

Mona22
0

#17 varför det ? Tyst

Sophey
0

Oj, hur kommer det sig? Du kan skriva pm om du kanner for det

Medarbetare på matlust

[4paws]
0

17 och 18# hon var tveksam redan innan, och jag förstår henne. katten är så underbart söt och kommer bra överrens med hunden. troligtvis blev det inget med rasktten de var och kollade på och de ville behålla henne

dock erbjöd hon mej mamman, men jag sa nej

LaSadie
0

#20 Say what?! Är det en uppfödare av renrasig katt?

noir
0

#20 åh tråkigt att höra. Hände mig också för ett par månander sen. vi hade bestämt att vi skulle komma och kolla, samt betala handpenning om katten var som uppfödaren beskrev och om hon sa klick med oss.
Dagen innan vi ska åka så får jag ett mail om att hon fått en bra deal med en annan uppfödare, dom ska byta katt så katten vi skulle tinga försvann :(

Jag vart knäckt och börja kolla rexringen (sammlar alla rexkatter) och hitta en nyfödd kull och där fanns hon, vår Sookie. Så nu tror jag det var ödet. den första katten var en padda, jag gillar egnetligen inte paddor men denna var fin, och sookie var svartvit och ajg är svag för svartvita katter x)

Så jag önskar dig all lycka om du fortfarnade vill ha en katt.