Största kattrasen
Hej!
Jag undrar vilken kattras som är den största? Har för mig att det är maine coon, har jag rätt?
Du har rätt! :]
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Maine Coons är stora, men det finns stora NFO's med :)
#2 Håller helt med dig, jag har lärt mig genom att ha NFO i familjen ;D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu finns ju Savannah cat o det måste ju helt klart vara den största rasen. Kostar 20.000 dollar. Det är en korsning mellan vanlig katt och afrikansk lokatt tror jag. Titta på youtube finns dock inte i Sverige än

http://www.youtube.com/watch?v=zuiKbnA3w0Q
Savannah cat! Så gudomligt fin!! <3

http://www.youtube.com/watch?v=q-H2Lil8zu8&feature=relmfu
En till, jättesöt video! =)

#4 Tror inte den kommer bli godkänd som kattras än på ett tag :P

Jo, visst är den det. Men inte av Sverak än och undrar vad JBV säger om att ta in en katt som är en korsning mellan vanlig huskatt och vildkatt?
Det finns redan uppfodare i Sverige av rasen Savannah och enligt JBV far man val ta in F5 hybrider om jag inte minns fel men man kan fa dispans (josses vad det nu heter) att ha en katt narmare hybriden och aven ta in Servaler over huvudtaget om det har ett bra avelssyfte men det ar inte lika latt.
Bengalen ar ocksa en blandning mellan vildkatt och tamkatt och aven dar finns det F3or och annat i Sverige i avelssyfte. 
Medarbetare på matlust

Benglare blir dock inte större en Maine Conns eller Norsk Skogkatt ;)

#12 Funderade mer på den potentiella risken att katten "flippar" och i relation till storleken. Jag kan kontrollera min 2,5 kgs katt lättare än den katt som väger 5 kg + om de skulle flippa.
#13 - Det ar ju sjalvklart svarare att hantera en storre katt och med den storleken kommer det nog bli svindyrt i langden med kattfoder men de Savannah och Serval agare och uppfodare jag kanner sager att katterna ar lugnare och lite mer stabila (om man far saga sa) an vanliga huskatter typ.
En katt som vager 5 kg eller mer? Mina tussar vager 6 och nastan 7kg och de ar vanliga katter
Men nu bor vi ga tillbaka till traden tycker jag
Medarbetare på matlust

#14 Pja, det handlar om största kattrasen, och med storlek kommer funderingar som tåls att diskutera
Fertila honor, vid kastrering skulle det säkert läggas på lite trivsel-kilon ;)

Aha, okej :P
Men då kan iallafall Savannah räknas in bland de större raserna?!
Det räcker med en ilsken katt på 2,5 kg för att den ska vara ohanterlig och då menar jag ingen förvildad katt.
Får man fortsätta fråga om storlek på katt på den här tråden?
Vi har nämligen en vanlig huskatt vars mamma är skogis. Hon är enormt stor. Inte en fettgnutta och hon är bra mycket större än båda våra skogisar (en hane och honan=mamman). Hur vanligt är det? Har inte vägt henne men hon är smal men lång och långbent. Hon är dessutom korthårig så det är ingen päls som gör att hon ser stor ut. Hon heter Mini.

#20 Skönt att du tog tillbaka ämnet :)
Himla bra fråga, jag vet inte säkert men det känns vanligare än man tror :)
Vilken sötnos hon är btw :D
#21 Tack! Och hon är underbart snäll dessutom.
Men vad kan anses som stor katt? Hur mäter man om man inte enbart går efter vikt (vissa katter är ju bara tjocka)? Mäter man mankhöjd eller längd från nos till svanstipp? Eller hur gör man?
Savannah är en korsning mellan tamkatt och serval.
En serval är större än en Maine Coon men det är ännu inte en godkänd kattras i Sverige (och andra länder tror jag). En sjukt vacker katt, tycker jag!
Maine Coon är nog annars den största enligt mina erfarenheter 
Man mäter från nos till svanstipp.
OK! tack för svaret.
#23 - Savannah ar en godkand kattras (godkand av TICA) man far avla pa rasen och aven ha de som husdjur som vilken katt som helst inom Sverige dock blir kattungarna registrerade i TICA - som ar varldens storsta kattforbund dar man kan registrera kattungar.
En Serval ar en vildkatt och kommer inte bli godkand som en kattras, det skulle vara som att registrera en tiger som en kattras da bada katterna ar vildkatter ;o)
Medarbetare på matlust
#26 Jaha, tack för infon 
Så en Savannah i Sverige blir registrerad i TICA och inte Sverak?
Ja, en Serval är en vildkatt, det finns dock många som ändå har en Serval som "husdjur", det är nästan samma sak som att ha en mindre tiger i hushållet. Visst, en Serval är inte lika stark som en tiger men det är fortfarande en vildkatt och kan orsaka skador på både människor och andra djur. Det är farligt.
#27 - Japp. En Savannah blir registrerad i TICA och inte Sverak.
Det ar inte farligare att ha en Serval an det ar att ha en Savannah.
En vaninna till mig marker knappt skillnad pa sina Servaler och sina Maine Cooner forutom storleken och att Servalerna ar mycket mer hund lika i tempramentet och tydligen ar de lite mer stabila i mentaliteten. 
Medarbetare på matlust
#28 Betvivlar starkt att du får ta in en Serval som privatperson till Sverige och få ha den som husdjur.
#28 Jo såklart så finns det jättesnälla Servaler, men det är fortfarande farligt att äga en
De bör bo där de hör hemma - i Afrika!
#31 - Ja… Samtliga djur hor ju hemma i naturen men jag kanske blir lite avskydd har pa sajten nar jag inte tycker att det ar nagot fel pa att halla en Serval som husdjur om man faktist vet vad man ger sig in pa och om man har ratt miljo och kunskap om djuret i sig samt koper den av en bra och serios uppfodare som avlar pa djur med riktigt lang stamtavla.
Det ar ju inte direkt nagon storre skillnad att ha en husdjurs avlad hybrid an det ar att ha en husdjurs avlad vildkatt. Det finns ju alltid battre och samre individer och liksom aven zooparker runtom i varlden saljer servaler som husdjur om den ar "for social" och inte tycker om zooparks livet eller saljs till privat personer som kan ge djuret ett battre hem utan massa folk om de inte trivs med det livet.
Jag kanner allt for manga uppfodare och agare av Servaler for att saga att katterna i sig passar mindre som husdjur an typ vanliga katter och hundar.
Men det har ju mycket med individen att gora.
Medarbetare på matlust
#32 Jag håller med dig, absolut.
Men jag håller dock kvar hårt på min åsikt om att Servalen är ett vilddjur och bör bo i naturen där den hör hemma. 
#34 Du har rätt, men den vanliga huskatten är ändå tam sen fleeeera år tillbaka. Samma sak med hunden, och andra djur.
Enligt SJV får man inte ha korsningar eller vilda djur som husdjur,
#35 - Just Servalen har anvants som husdjur sedan forntida egypten dock finns det ingen saker kalla pa hur manga av dagens servaler faktist avlas pa sedan den tiden men det finns en del servaler dar stammen gar tillbaka hundratals ar vilket ar lite intressant.
De ar dock fortfarande vilda djur vilket man inte kommer ifran sa OM man ska ha en serval som husdjur ska man ju defenetivt ha otroligt med kunskap och god kontakt med uppfodare samt en stor inhagnad dar katten kan utfora sina naturliga behov.
#36 - Det ar fullt lagligt att ha korsningar mellan vilddjur och husdjur savidare djuret ar F5 dvs 5 generationer fran nar tamdjur+vilddjur parades. Daremot kan man fa tillstand av Jordbruksverket att ha hybrider av tidigare an F5.
Medarbetare på matlust
#37 Onekligen så orkar du inte läsa innantill så jag citerar
Vilka djur får man ha som sällskapsdjur?
Det är inte tillåtet att hålla apor, rovdjur eller rovfåglar som sällskapsdjur. Du får heller inte ha korsningr mellan tamkatt och vilda kattdjur eller mellan tamhund och vilda hunddjur. Djuren måste vara födda och uppfödda i fångenskap för att få hållas som sällskapsdjur. Du får inte hålla individer som fångats i det vilda.
#38 - Jag tycker att du later otroligt otrevlig nu speciellt med tanke pa att du kommer med inkorrekt information dar du endast laser delar av Jordbruksverkets regler och det som star pa hemsidan pa det viset ar endast en kortfattning av lagen, om du tittar pa hoger sida eller soker uppe i sokfaltet kan du klicka vidare till langre stycken dar hela lagen och kraven star och jag formodar att du vet att en Bengal ocksa ar en vildkatts hybrid - da bor aven de vara olagliga, eller hur? ;o)
Har star det att
Det förekommer avelsarbete för att skapa nya raser av vilddjurshybrider. Exempel på sådana är varghybriderna Saarlos Wolfhund och Tjeckisk varghund, samt vildkatthybriderna Bengal, Savannah och Chaussie.
Vill du föra in ett sådant djur från utlandet ska du först studera stamtavlan, där parningen med vilt djur noteras. Om de fyra senaste generationerna är fria från vilda djur får du ha djuret i Sverige.
Daremot kan man aven fa tillstand (ovanligt) att ta in djur av tidigare generation.
Medarbetare på matlust
Daremot kan man aven fa tillstand (ovanligt) att ta in djur av tidigare generation.
Ja just det. Jag ska ringa till Statens jordbruksverk på måndag och fråga om det finns något avelsprogram som bygger på Servaler och där man tagit in just Servaler och INTE 5:e generationen av en korsning.
Och jotack jag vet att också bengal är en korsning.
#40 - Josses vad du var grinig! Det finns Serval agare i Sverige de har tillstand fran Jordbruksverket att ha dessa katter sa vart vill du komma? Jag har inte heller sagt att det finns ett specifikt avels program dar man tar in Servaler utan att man kan fa tillstand att gora det i avelssyfte.
Ja du… Det finns ju en hel del F3 bengaler till exempel som anvands som avelsdjur och aven andra hybrider till exemepl den Svenska varghunden (ras) dar hundarna till och med ar till halften varg och han har fatt tillstand av att avla pa dessa hybrider for att skapa en ras.
Medarbetare på matlust
#37 Knowledge is the key. 
# 41 Jag ska ringa på måndag och kolla detta med Statens jordbruksverk. Tycker du det är grinigt att kolla fakta? Eller menar du att jag ska tro på det du skriver istället för att kontrollera med en statlig myndighet som är den som bestämmer?
#43 - Det ar precis den attityden jag anser later sa otrevlig, du kanske inte menar et men det du skriver later otroligt otrevligt.
_Eller menar du att jag ska tro på det du skriver istället för att kontrollera med en statlig myndighet som är den som bestämmer?
Onekligen så orkar du inte läsa innantill så jag citerar
_Ja just det. Jag ska ringa till Statens jordbruksverk på måndag och fråga om det finns något avelsprogram som bygger på Servaler och där man tagit in just Servaler och INTE 5:e generationen av en korsning.
Och jotack jag vet att också bengal är en korsning.
Kan du lasa nagonstans att jag skriver att du inte far eller ska ringa Jordbruksverket och kolla?
Har jag skrivit att du ska tro pa det jag skriver istallet for att kolla upp med Jordbruksverket?
Har jag aven skrivit nagonstans att det finns nagot avelsprogram dar man tar in Servaler?
Nej det ser ut som att den som inte orkar lasa det jag skriver ar du eftersom jag har inte sagt nagot av det som du haver ur dig och pastar utan du laser helt enkelt endast det du vill lasa och sedan haver du ur dig massvis av otrevligheter.
Det finns till och med Serval agare i Sverige, som har tillstand av Jordbruksverket och det finns de som avlar pa t.o m F2or har i Sverige som ocksa har tillstand for den sorts avel om du vill far du jatte garna ringa till Jordbruksverket och prata med dom om detta, det ar helt upp till dig om du vill gora det eller ej och ingen stoppar dig heller.
Medarbetare på matlust
Jag såg ett klipp om Savannah cat där dom pratar om att veterinärerna inte riktigt vet tillräckligt om dessa katter och hur man ska behandla dem när de blir sjuka etc finns på youtube men kommer inte ihåg vad klippet heter. Det var nåt nyhetsklipp iaf. Men om denna ras finns i Sverige är det någon som vet hur man hittar uppfödaren och vad katten kostar??
#10 såg att du skrev att den redan finns. Har du koll/tips på var jag kan hitta hemsida från uppfödare i Sverige?? ´:)
# 46 Tydlien så finns det en uppfödare av denna kattras i Sverige här är länken
En liten notis till det egentliga samtalsämnet, är inte Sibirisk katt en utav de större raserna? :)

Nja, den är väl stor men inte lika stor som de andra. Samma med Ragdoll, stor men inte tillräckligt :D
#50 Tänkte just säga samma sak! Tänka sig 
Har ju erfarenhet av Sibirisk också.. 
#47 #48 Tack snälla :)
Läste oxå att den största rasen inom Savannah inte är laglig i sverige utan vi tar in de mindre raserna. Vet ni vad ppriserna ligger på? Står inget på uppfödarens hemsida men ska maila henne och fråga. Alltså jag ska inte köpa en sån utan är otroligt nyfiken på priset. Kostar 20.000 dollar i Usa den största rasen då och det är väl nästan 200.000kr låter ju helt sjukt dyrt. . . .
De ar sjukt dyra och $20.000 USD ar 120.000 SEK men det ar endast fertila F1 katter som kostar sadanna hiskligt stora summor men annars raknar man ut priset pa hur manga generationer fran Servalen den ar.
En F5 eller senare generation kan man kopa for mellan 6.000 till 18.000 SEK 
Medarbetare på matlust
Nu har jag talat med SJV som meddelar att man inte ger några dispenser för djur som är lägre än F5. Oavsett vad för slags djur Man får inte dispens för avelsarbete.
Jag undrar bara en sak nu och det ar hur en del uppfodare av Bengal och Savannah har F3or och liknande i sitt avels arbete? I Sverige.
Sen undrar jag aven om alla dessa som fatt tillatelse av Jordbruksverket att ha till exempel Servaler, Genetter och andra vilda djur.
Undrar endast av ren nyfikenhet.
Medarbetare på matlust
Enligt handläggaren på SJV så finns det ingen som har tillstånd för att ha Servaler, det har inte ansetts nödvändigt att ge de något sådant tillstånd. Att djurparker har det är däremot möjligt.
Servaler och Genetter finns det folk som har i Sverige, de har skaffat en passande miljo och tillrakligt med kunskap samt en hel del annat och sedan har en ombudsman godkant allt och de fatt djurparks tillstand aven fast de endast ar privat personer och inte har nagon djurparksverksamhet.
De har alltsa servalerna som husdjur med Jordbruksverkets tillatelse dock ar detta ovanligt, sa det finns inte ens ett tio tal i Sverige som har dessa legalt som husdjur men det finns och de far hembesok med jamna mellanrum for att checkas om de foljer reglerna och att djuret inte far illa.
Medarbetare på matlust
Men då är de klassade som djurparker, inte privatpersoner.
Katteriet som länkades tidigare har ju F3:a och F4:a.
Nej, det ar de verkligen inte! Precis som Jina ovan sager sa har Wildside Cattery F3 och F4 katter i sitt avels arbete och det finns en hel del andra Bengal uppfodare som aven har F2-3-4 katter.
De som har hela Servaler har oftast djurparks tillstand for just det djurslaget, men de ar privat personer och de har ingen djurpark eller dyl utan har dessa djur hemma i sitt hem. Jag kan till exempel aka till Sverige och ansoka om djurparks tillstand for en viss art och fa det beviljat, da ar jag fortfarande en privat person och jag raknas inte som djurpark. ;o)
Medarbetare på matlust
# 60 Naturligtvis klassas du som djurpark om du får tillåtelse att inneha något annat än F5. Det står t.o.m att att en katt kan säljas på hemsidan som är en F4:a under förutsättning att SJV tillåter det. Vanliga uppfödare behöver ingen tillåtelse av SJV.
#53 och hehe när du lägger fram det så låter det ju bättre :)
120.000 herre guuuud vilka summor! Dom e ju så fina katterna men frågan är varför man hela tiden avlar fram nya raser av katter o hundar. Mår dom verkligen bra av det eller är det för att tillfredställa människans behov? tänker spesiellt på katter o hundar som tex får svårt att andas pga intryckt nos osv. . . . lite skrämmande ändå. . . .